VadeVi
Vuit de cada deu cellers catalans té un compte actiu a Instagram, la xarxa social preferida pel sector
  • CA

S’acaben de fer públiques les dades del II Baròmetre del Vi Català a Instagram, que ha elaborat l’equip del portal Enoturista amb el suport de l’INCAVI. En aquesta nova edició, les xifres constaten que Instagram és la xarxa social més activa i preferida pels cellers catalans, que utilitzen de manera habitual vuit de cada deu marques. El darrer any, a més, els cellers amb perfil propi han crescut un 8%, passant d’un 75% el passat mes de juny de 2020 al 83% un any més tard. Segons l’estudi, l’1 de setembre de 2021, els 750 cellers analitzats acumulaven 1.420.000 seguidors als seus perfils d’aquesta xarxa social, i el creixement interanual (comparant els seguidors del juny del 2020 al juny del 2021) ha estat de 417.000 seguidors (+28% respecte a l’any passat).

En l’estudi s’analitzen diverses variables, entre les quals, les xifres d’interacció, xarxes més actives i fins i tot, quina és l’eficàcia de l’eina a l’hora de vendre productes o vins catalans. A més a més, també fa públic el rànquing dels cent cellers amb major nombre de seguidors, que encapçala Freixenet, amb prop de 53.000 seguidors actius.

Aquest és el rànquing dels deu primers, i la resta es poden consultar en aquest enllaç.

1.- Freixenet (@freixenet) 52.973
2.- Terra Dominicata (@terradominicata) 25.620
3.- Família Torres (@familiatorres1870) 23.486
4.- Juvé y Camps (@juveycamps) 21.781
5.- Can Virgili – Casa Berger – J.B. Berger (@elxitxarelo) 18.794
6.- Raventós i Blanc (@raventosiblanc) 17.792
7.- Oller del Mas (@ollerdelmas) 17.069
8.- Partida Creus (@partidacreus) 14.653
9.- Castell de Perelada (@ c_perelada) 14.044
10.- La Vinyeta (@cellerlavinyeta) 14.027

Seguint amb altres indicadors, l’informe apunta que els 150 primers cellers de la llista tenen una mitjana d’interaccions del 4%. El càlcul es fa a través d’un programa que compta quantes persones han vist una publicació i ho divideix pel nombre d’agradats, comentaris i desats. És a dir, que un post d’Instagram que, per exemple, arribi a 100 perfils i tingui dos agradats, un comentari i un desat (4 interaccions) tindria una taxa del 4%. En aquest enllaç es pot consultar la llista de cellers que més han crescut el 2021.

El celler Vall Llach, que va quedar parcialment esfondrat per un temporal de neu, és qui té una taxa més alta d’interacció: superior al 13%, una xifra que en termes comparatius és molt alta. Els pocs cellers que tenen una taxa d’un 10% o superior són casos d’estudi, perquè en general són comptes que publiquen poc, són molt actius amb les històries i fan molts comentaris als seus seguidors. En altres casos, són cellers que han fet sorteigs o concursos entre els seguidors, fet que ha disparat els comentaris i els seguidors.

Instagram supera Facebook i Twitter com a xarxa activa

El 2020, 22 cellers es van estrenar a Instagram. El 2021 han estat 30, suposant un increment de prop del 27%, respecte l’any anterior. La majoria de cellers catalans amb compte a Instagram també en tenen a Facebook i gairebé la meitat a Twitter i per primera vegada el II Baròmetre del Vi Català a Instagram s’han contat el nombre de seguidors que tenen els 750 cellers analitzats en cadascuna de les tres xarxes. 

El major jaciment de seguidors segueix estant a Facebook, amb prop de 2.700.000, seguida d’Instagram amb 1.440.000, i de Twitter amb prop de 450.000. Tot i així, l’estudi permet identificar dues dades per entendre l’hegemonia d’Instagram: D’una banda, és la xarxa preferida per més cellers –un 83% té Instagram; un 75% té Facebook i un 53% té Twitter-, i de l’altra, es té en compte que en el darrer any com a mínim un 98% de cellers han fet una publicació a Instagram, en el cas de Facebook és del 73% i de Twitter un 62%. 

Per la seva banda, i en aquest darrer any, els seguidors dels 750 cellers catalans analitzats al II Baròmetre del Vi Català a Instagram han crescut en 417.000 seguidors nous, fins a situar-se en 1.470.000, i suposant un increment -de juny del 2020 a juny del 2021- del 28%. El creixement a Instagram és sostingut des d’abans de la pandèmia, però s’ha accelerat en el darrer any i mig. 

Vendre per Instagram: una assignatura pendent

L’estrena a Instagram de cellers nous, continua aquest informe, no s’ha traduït en un increment de les vendes. Però Instagram, seguint l’estructura de Facebook, cada vegada posa més fàcil a les marques vendre els productes, a través de passarel·les de compra i aplicacions intermediàries. En canvi sí que s’ha convertit en un bon canal per fer reserves d’enoturisme.

D’altra banda, un últim element analitzat en aquest informe és el paper dels influenciadors. Comparteixen que a tot el món el creixement de les campanyes esponsoritzades amb perfils d’influenciadors s’ha disparat, amb 1,2 milions l’any 2016. El 2020 ja eren 6.12, segons dades d’Statista. En els darrers anys genera una certa controvèrsia perquè identificar un post com a publicitat resta autenticitat al professional i valor a la marca que ha pagat i la línia entre recomanació genuïna i pagada és difosa, conclou l’informe.

Més informació i accés a l’informe complet, seguint aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa