VadeVi
Isidre Ribalta: “Hem de trencar la imatge del vi com a producte elitista i apropar-lo als joves”

Apropar el vi a la gent jove és uns dels principals reptes del sector que detecta Isidre Ribalta, nou president de la DO Costers del Segre. Ribalta, gerent de Carviresa (Tàrrega), ha pres el relleu a Tomàs Cusiné en la presidència de la Junta aquest mes de juliol. Aquest canvi es produeix a mig mandat, tal com es va acordar al seu inici i així va publicar Vadevi. Ara, el viticultor i cellerer targarí es prepara per tancar dos anys més de mandat amb reptes i esperances.

Isidre Ribalta, a l'esquerra, en el moment de prendre el relleu a Tomàs Cusiné com a president de la DO Costers del Segre / Foto: DO Costers del Segre
Isidre Ribalta, a l’esquerra, en el moment de prendre el relleu a Tomàs Cusiné com a president de la DO Costers del Segre / Foto: DO Costers del Segre

Com definiria la denominació d’origen Costers del Segre a algú que no la conegui?

Costers del Segre és una denominació d’origen molt diversa, molt àmplia. Una denominació que dona molta llibertat per poder innovar, donant ales a la creativitat, i encara l’hem pogut obrir més en els darrers mesos amb la reforma del plec de condicions. Amb aquesta modificació, hem pogut treure algunes restriccions anacròniques que no es corresponien amb les tendències actuals. Restriccions respecte a la terbolesa dels vins, ens feien desclassificar vins sense filtrar o clarificar independentment de la seva qualitat. Això, ara, ja no és així. Trobàvem altres restriccions respecte als mínims de color, especialment d’alguns rosats. Penso que, entre tots, hem avançat i apropat Costers del Segre als nous temps.

Què considera com la característica més valuosa de Costers del Segre?

Sens dubte, el més valuós de Costers del Segre és la diversitat de terrers de les diferents subzones que configuren la denominació. Els set paisatges, com ens agrada denominar aquesta diversitat, del Segrià, Raimat, Urgell, Garrigues, Vall del Corb, Artesa i Pallars, constaten les diferències dels vins d’unes zones amb molta riquesa, amb la influència continental de les valls del riu Segre i els afluents al pas per Lleida.

A Costers del Segre, hi ha també molta diversitat de cellers.

Un altre dels valors de Costers del Segre, més de caràcter social, és la cohesió que hem aconseguit entre tots els cellers. Una unió que espero que em faciliti molt la tasca com a president. És difícil trobar un territori amb cellers de mides tan diferents i que tots vagin a l’una.

Quins serien els principals reptes del sector?

Globalment, crec que hem d’aconseguir trencar la imatge del vi com a producte elitista i apropar-lo als joves. Hem anat avançant en aquest tema, però encara ens queda molt per fer. Les restriccions amb el tema de l’alcohol tampoc ajuden. Però hem de reivindicar el vi com a aliment mediterrani històric i tradicional. No podem oblidar la trilogia: pa, oli i vi com a eix de la dieta mediterrània. Sempre apostant per un consum moderat i responsable.

I en un àmbit més local, quin objectiu es marca a Costers del Segre?

Des del punt de vista més local, Costes del Segre també hem d’aconseguir ser profetes a la nostra terra. Afortunadament, ja és habitual veure Costers del Segre a la major part de les cartes de vi de Ponent. Però consta molt trobar referències d’un preu mitjà i alt. I encara tenim la sensació que per destinar diners a un bon vi hem de buscar-lo en territoris de més prestigi. Un prestigi que hem d’aconseguir tenir a casa, perquè la qualitat la tenim. En aquest viatge hem de trobar aliances amb la restauració i la botiga especialitzada.

Què considereu que podeu aportar com a president a la denominació?

Personalment, crec que puc aportar una visió personal més comercial. La mare tenia botigues de roba, i aquest vessant comercial crec que la porto a l’ADN. Necessitem una visió comercial més directa i alineada amb el consumidor actual. Respecte al treball i processos de la denominació, els cellers també podem ser més àgils descarregant de feia l’equip actual. I així poder dedicar-nos a fer créixer en promoció i donar més valor a Costers del Segre i els seus vins.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jubilat gironí. a juliol 21, 2025 | 12:51
    Jubilat gironí. juliol 21, 2025 | 12:51
    Doncs, quan jo era jove, no es considerava el vi com a beguda elitista; ans bé, tot el contrari. I no em sembla que avui se'l consideri elitista com digueu.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa