Javier Pagés: “El Cava ha assolit èxits impressionants en els darrers 35 anys”

El President de la DO fa balanç a pocs dies de l'aniversari de l'entitat, que es va constituir el 27 de febrer de 1986

Javier Pagès, president de la DO Cava preveu un Nadal difícil pel sector

Javier Pagès, president de la DO Cava | ACN

El proper dissabte 27 de febrer es compleixen 35 anys de la constitució oficial del Consell Regulador de la Denominació d’Origen Cava. Una DO que malgrat la seva joventut, ha viscut èpoques daurades però també ha fet front a boicots i a la marxa d’alguns elaboradors que van escollir el seu propi camí allunyats del Cava, com els Clàssic Penedès o els Corpinnat. Sigui com sigui, l’actual president Javier Pagès, al càrrec des de 2018, destaca una trajectòria marcada per grans èxits i sobretot, es mostra optimista davant un futur ple d’oportunitats. “El Cava és la marca de vi fet a l’estat Espanyol amb major presència en els mercats internacionals i ha assolit èxits impressionants des de la constitució del Consell Regulador”, comenta Pagès. “El Cava, l’escumós francès i l’italià són els tres referents d’escumós a nivell mundial”, afegirà.

Sigui com sigui, en aquests anys de trajectòria els han pesat diverses reinvidicacions, com la que reclamava una diferenciació entre els territoris que elaboren Cava, pel fet que aquesta Denominació d’Origen és d’àmbit estatal. En aquest sentit, la història recent ha sumat un canvi important amb una nova zonificació que es va aprovar per unanimitat l’any 2020 i que distingeix quatre grans àrees de producció: Comptats de Barcelona, Vall de l’Ebre, Vinyes d’Almendralejo i Zona de Llevant.

El President es mostra satisfet amb aquesta fita, i té clar quins han de ser els propers passos: “D’una banda hem de continuar creixent, perquè malgrat estem presents en molts països del món, encara tenim moltes oportunitats per créixer i incrementar la nostra presència; i de l’altra -continua- tenim clar que el producte cada cop agrada més i hem d’invertir més en donar a conèixer els seus valors i consolidar-ne el consum: vam començar sent un producte per acompanyar una celebració, i ara destapar una ampolla de Cava pot convertir qualsevol moment en una celebració”.

El cava és un producte molt versàtil i gastronòmic amb moltes perspectives pel que fa a l’increment del consum”, comenta el President; “I des del Consell Regulador tenim clar que per aconseguir-ho hem de dotar de més valor i prestigi al producte“. Pagès recorda que el “Cava no és un escumós qualsevol, al darrera de la seva elaboració hi ha molta feina, molt d’esforç i moltes hores de treball”, dirà; “per això el pla estratègic ha de donar a conèixer, encara més, el seu valor i comunicar-lo millor”, afegeix.

Pagès és conscient també que el prestigi del producte s’ha posat en qüestió davant la política de preus d’algunes empreses que poden arribar a vendre l’ampolla a preus massa baixos. El President lamenta que el Consell Regulador no tingui la potestat de limitar preus, però confessa que el seu desig seria que els preus no fossin tant baixos “perquè precisament aquests preus perjudiquen el valor afegit del producte i de tota la cadena de valor“. Pagès afegirà: “Una de les nostres tasques ha de ser prestigiar el producte al màxim, promocionar i divulgar-ne la qualitat per ajudar que els elaboradors se sentin cridats a vendre més car, a preus que s’ajustin al seu valor real”.

La Covid19 també ha marcat els últims mesos de la història del Cava, i malgrat la situació ha afectat molts dels seus elaboradors, Pagès entén que és un sector “resilient”, en el qual molts dels seus elaboradors “són famílies amb llarga tradició i arrelament al territori que espero puguin resistir i superar la crisi”.

Nou comentari