Jep Pla: «Un bon disseny pot provocar una venta o una frustració»

L'agència La Perruquera ha dissenyat la nova campanya gràfica de Cellers d'en Guilla

Jep Pla, director creatiu de l’agència de publicitat La Perruquera

Entre els vins que han guanyat els Premis Vinari 2014 ens va sorprendre una col·lecció que venia de Cellers d’en Guilla que vestia unes etiquetes molt originals i modernes. Tot i que en el concurs es tasta a cegues, evitant que es vegi qualsevol referència de l’ampolla, els que organitzem el concurs i classifiquem les mostres podem observar aquestes innovacions gràfiques, igual que ho pot fet qualsevol consumidor a una botiga de vins.

Per a l’agència publicitària que hi ha darrere la nova imatge de Cellers d’en Guilla, La Perruquera (Girona), és la primera vegada que treballa per a un celler com a client. I l’experiència que ens explica el seu director, Josep (Jep) Pla, diu que ha estat molt més que sorprenent i divertida.

Jep Pla (Santa Coloma de Farners, 1978), prefereix que l’anomenem amb aquest sobrenom, ja que Josep Pla va ser molt famós, i a ell no li agraden gens les còpies. Aquesta és una de les premisses en la seva agència: l’originalitat en qualsevol projecte.

-Què és La Perruquera?

Som una agència creativa de publicitat ubicada a Girona encara que treballen amb clients de tot Catalunya. Des de 2008, fem campanyes integrals de publicitat, comunicació i relacions públiques tant en els mitjans de convencionals com a Internet. Tal com volem donar a entendre amb el nostre nom d’empresa, i de la mateixa manera que un/a perruquer/a és un/a professional que ofereix serveis estètics a les persones, des de l’agència pretenem fer l’estilisme dels nostres clients i empreses.

-Com sorgeix el projecte amb els Cellers d’en Guilla?

Doncs d’una recomanació. A través d’un conegut que ens suggereix per fer les noves etiquetes, ens van contactar i ens van explicar els seus projectes.

-I com va anar?

Molt bé! Ens vam adonar que tenim moltes similituds amb els elaboradors de vi. Per nosaltres els creatius, el disseny és una cosa molt personal, com també per a un elaborador, un vi és com un fill seu. En el cas de Cellers d’en Guilla vam fer una readaptació per defensar la seva marca dels vins més convencionals, i dels vins més nous, vam poder crear una imatge des de zero.

-Explica’ns aquests nous dissenys.

Per exemple, la seva Garnatxa dolça l’hem etiquetat amb un baròmetre. I aquesta idea sorgeix per il·lustrar que a mesura que més beus del vi, la conversa s’alegra. La garnatxa cada cop s’està fent més famosa a tot arreu i és molt típica de l’Empordà. A Cellers d’en Guilla la treballen molt bé! I amb el Sol i Serena de Damigiana, que té un preu més alt i és la gamma més alta del celler, ens vam imaginar aquesta garnatxa com si fos un conyac, aquell que li poses a un bon amic o per acompanyar un moment important. També ens van explicar que per elaborar aquest vi, les ampolles han d’estar dos anys i mig a l’aire lliure de l’Empordà i ens vam imaginar com quedaven aquestes ampolles després de tot aquest temps. Plenes de terra dels cops de la tramuntana impregnades a l’ampolla, envellida, i traslladar-ho al món del disseny i el packaging. Vam treballar amb una sèrie d’artistes i decoradors perquè ens assessoressin per aconseguir aquest tacte “envellit” i que no semblés artificial. El resultat ha estat molt ben aconseguit i la veritat sembla que el Sol i Serena hagi dormit al desert unes quantes nits! Un altre dels dissenys que també estem orgullosos és l’Edith, un blanc de criança 2012. Aquí si ens referim a l’estima amb què fan les coses al celler, i per això vam fer l’etiqueta del vi simulant un braçalet de nounat.

El darrer nou vi, el Bruel, hem volgut remarcar que és un vi de l’Empordà i hem creat una campanya més interactiva amb el consumidor. Cada ampolla de Bruel porta unes coordenades GPS, i si entres a la pàgina web, trobaràs un raconet que aboca uns paisatges meravellosos de l’Empordà. Hi ha cinc llocs molt autèntics de l’Empordà per descobrir.

-S’ha de saber de vins per dissenyar una etiqueta?

Per parlar d’alguna cosa és essencial conèixer i provar el producte. No serem uns grans experts en vins però has d’intentar submergir-te i entendre bé que fa el teu client per explicar i comunicar la seva passió. A més, nosaltres hem intentat buscar el punt de cada vi, per oferir la seva autenticitat i que sigui diferent de la resta d’ampolles que es troben al mercat. I aquest sector és una passada, cada dia hi ha més innovació i disseny en les etiquetes dels vins.

-Què va ser el més difícil del disseny de la nova línia?

Amb els Cellers d’en Guilla vam connectar de seguida i ens van deixar mà lliure amb la nostra creativitat. La nostra preocupació, doncs, era fer una etiqueta que cridés l’atenció i que estigués a l’altura dels vins perquè el consumidor la reconegués fàcilment i repetís la compra. Un bon disseny pot provocar una venta o una frustració del consumidor. Les expectatives que es generen amb l’etiqueta de l’ampolla, el vi les ha de correspondre, i en aquest sentit, estàvem molt tranquils amb el producte i la seva bona qualitat. La feina era nostra de trobar una idea ben original!

-Quina etiqueta de vins t’agrada més?

Actualment, crec que el nivell és més alt que fa uns anys i es troben coses molt originals a tot arreu. Aquí a l’Empordà hi ha etiquetes molt innovadores, com per exemple les del celler de La Vinyeta*, que van ser els primers a marcar una línia més moderna a l’Empordà.

Entre tots crec que millorem la imatge de la DO. S’engrandeix l’Empordà amb la qualitat dels nostres projectes, amb la gent jove involucrada, que tenim talent i compromís per defensar i portar el nostre producte de proximitat a qualsevol mercat.

-Teniu altres clients del sector del vi?

De cellers encara no de moment. Però fa anys que treballem amb el client del suro que també és una de les indústries més emblemàtiques de la zona.

Les noves ampolles dels vins de Cellers d’en Guilla, DO Empordà

Nou comentari