La darrera Assemblea General de la OIV ha aprovat per unanimitat l’actualització de les definicions de les Indicacions Geogràfiques Protegides i les Denominacions d’Origen. Feia anys que el grup d’experts de la Comissió d’Economia i Dret de l’entitat hi treballava i finalment s’ha pogut actualitzar el contingut que es va aprovar per primer cop l’any 1947, en el cas de la DO, i revisada al 1992, quan també s’hi va incorporar el detall sobre les IGP.
Les noves definicions incorporen elements de reputació i protecció territorial per part d’autoritats competents dels diversos països membres i donen més importància a l’ús de noms de les regions en la designació dels vins i les begudes espirituoses d’origen vitivinícola.
Una Denominació d’Origen, per als estats membres, ara es defineix així:
“Tota denominació reconeguda i protegida per les autoritats competents del país d’origen que consisteixi en el nom d’una zona geogràfica o que en tingui el seu nom, o una altra denominació coneguda per fer referència a una zona geogràfica, que serveixi per designar un vi o una beguda espirituosa com a originària d’aquesta zona geogràfica, quan la qualitat o les característiques de dit vi o beguda espirituosa es deguin exclusivament o essencialment al mitjà geogràfic, compresos els factors naturals i humans, i que hagi donat la seva reputació al vi o la beguda espirituosa”. La protecció de la DO està condicionada a la recol·lecció i transformació dels raïms en vi dins la regió o àrea definida.
Per la seva banda, així queden definides les Indicacions Geogràfiques Protegides:
“Tota denominació protegida per les autoritats competents del país d’origen, que identifiqui un vi o beguda espirituosa com a originària d’una zona geogràfica concreta, quan determinada qualitat, reputació o altra característica determinada del vi o beguda espirituosa sigui imputable fonamentalment al seu origen geogràfic”.
Específicament sobre els vins, la protecció de la IGP està subjecta a la collita d’un mínim del 85% dels raïms dins la zona geogràfica concreta. Les begudes espirituoses d’origen vitivinícola, estarà condicionada a la realització de la fase decisió de producció al país, regió, lloc o àrea definida.
Aquestes noves definicions, segons l’OIV, pretenen donar més valor a l’origen i sobretot atorgar als Estats membres les eines per poder protegir aquestes denominacions en base a acords internacionals.