L’Escola Superior de Comerç i Distribució (Escodi) ha dut a terme una segona enquesta sobre hàbits de consum en andèmia, un any després del primer, que es va fer en ple confinament. Els resultats mostren la consolidació de tendències detectades l’abril de 2020, com la conscienciació de la necessitat d’un consum responsable –fins a un 60% dels enquestats volen reduir el seu consum–; el manteniment de la compra online encara que s’assoleixi la “nova normalitat” i un cert rebuig, malgrat la situació econòmica, al model low cost. El consumidor prefereix productes econòmics però de proximitat.

L’estudi, dirigit pel doctor en Psicologia Albert Vinyals, es basa en els resultats d’enquestes i de tres grups de consumidors d’entre 18 i 45 anys i entre el 19 i el 24 d’abril de 2021. L’hàbit de la compra online ha crescut un 21% en relació a fa un any, en ple confinament. L’increment és especialment significatiu si tenim en compte que l’abril de 2020 ja registrava un creixement del 17% en relació a abans de la pandèmia. El 38% dels participants afirmen que ara compren més online i que seguiran fent-ho quan es controli la Covid-19. Paral·lelament també es registra un fort increment de compra de productes de Km.0 i en comerços de proximitat. Un 46% assegura que són les seves opcions prioritàries. Les dones són les que més segueixen aquesta tendència, mentre que els homes són els que més compren online. Així mateix, els més joves són els que compren menys productes de proximitat. Ambdues tendències de consum vénen a ratificar que l’omnicanalitat, també del comerç de proximitat, ha de ser una de les opcions prioritàries dels retailers en el futur més immediat.

Comandes fetes a grauonline.com a punt de ser servides | Vins i Licors Grau

El 71% afirma que amb el seu consum volen ser més respectuosos amb el medi ambient, especialment si no implica una major despesa. Encara que el consum de productes ecològics no creix, degut especialment al preu. Els participants relacionen la sostenibilitat amb l’austeritat i la compra de proximitat. El fet que el 63% desitgi que disminueixi el consumisme és una dada més que ratifica aquesta interpretació. Una austeritat que, a més, no implica un retorn a l’opció del consum de productes de low cost, com es va produir el 2008, i malgrat l’actual situació econòmica. Fins a un 35% dels enquestats asseguren textualment que evitaran la compra d’opcions de low cost. Prefereixen productes de valor afegit, encara que comprin menys.

Els hàbits de què es consumeix s’han mantingut o accentuat després d’un any de pandèmia. Un 61% assegura que cuina més –un 8% més que a l’abril de 2020–; o que fa més rebosteria –una activitat que ha crescut un 10% en un any, per arribar fins al 45%–. L’únic hàbit que ha baixat amb relació al consum a la llar en aquest any és el de la neteja, i ho ha fet en cinc punts, situant-se ara en el 37% . Aquests continuen afirmant que ara netegen més que abans de la pandèmia. De la mateixa manera continuen baixant com a tendències: fer festes, anar a restaurants, anar a perruqueries o a serveis de cura personal.

La pandèmia també sembla haver influït en els valors de les persones. Un 56% diu que s’està replantejant les seves necessitats; un 60% assegura que vol ser menys egocèntric del que era, i fins a un 81% tenen més ganes d’estar més temps amb la gent estimada.

La vacunació massiva portarà a una “normalitat” que, les tendències de consum que es consoliden després d’un any de pandèmia, semblen determinar que serà “nova” pel sector retail. Especialment en el que fa referència a la voluntat de ser més austers; de fer un consum de responsabilitat basat en productes i comerços de proximitat; i la compra online, però no vinculada a restriccions o limitacions sanitàries, sinó com a opció de consum.

Nou comentari