Marta Casas: “L’enoturisme crea vincles amb el territori i nous ambaixadors per als vins”

L’enoturisme és i s’ha estudiat, analitzat i apropat des de moltes perspectives possibles i encara s’ha repensat més en els últims mesos coincidint amb l’era Covid. Així, aquest nou ingredient que es considera ja imprescindible per la diversificació dels negocis del vi, continua en reflexió constant i adaptant-se al present i el futur del sector. Cal apostar per models d’híbrids que combinen experiències presencials i en línia? Cal conèixer millor els territoris per definir rutes d’interès i crear demanda per una oferta creixent? El debat segueix obert, i també el dilema de si cal mantenir formats híbrids o retornar a la presencialitat, perquè s’ha comentat -amb certa raó- que l’oferta en línia ha permès mantenir actives i obertes les portes d’un celler malgrat la pandèmia ens obligava a estar tancats a casa.

Sigui com sigui, aquest dimarts l’enoturisme, els nous models i les noves rutes estan protagonitzant l’Aula de la Setmana del Vi Català a partir de diverses xerrades que donen veu a actors clau d’aquest sector emergent i efervescent a Catalunya.

L’enoturisme, un revulsiu de país en l’etapa post-Covid. Com es promocionen i singularitzen les regions de vins?

La primera taula rodona ha versat sobre com es promocionen i singularitzen les regions vitivinícoles, escoltant a ters persones que han pogut compartir la seva experiència més personal. D’una banda, amb una representant de l’Agència Catalana de Turisme, i de l’altra, amb les responsables de dues rutes del vi actives a Catalunya, a l’Empordà i a Pla de Bages. S’ha debatut sobre el paper de l’enoturisme i els canvis que ha vist en els últims mesos i també en la necessitat de creure i apostar en un projecte comú de país, que pugui alinear totes les ofertes que mou i uneix el turisme del vi a Catalunya.

Bea Nubiola, cap de marques i coordinadora de l’Any de la Gastronomia i Enoturisme 2016 comentava que des de l’ACT es vol “posar en valor propostes enoturístiques d’arreu del país i atraure nous perfils de turistes”, deia i en destacava l’interès creixent del “curiós o les persones interessades” que coneixen el món del vi, però que en general no en són ni ‘wine lovers’ ni expertes. Per això, també deia, cal seguir vinculant l’enoturisme amb altres sectors i eixos, com la sostenibilitat, la cultura, la salut. “El turista actual és eclèctic i busca viure experiències memorables, nosaltres sabem que el país està preparat per donar resposta a aquesta demanda”.

Marta Casas, Responsable de la Ruta del Vi de l’Empordà afegia que veient el moment d’efervescència de l’enoturisme, era moment d’alinear-se i treballar més a l’una que mai, pensant tal vegada en un projecte de país. “Hem d’aconseguir trobar un escenari per promocionar-nos de manera conjunta i seguir objectius estratègics comuns“. I també incidia en el treball col·laboratiu, per ajudar aquells cellers o entitats que ara comencen i que poden triar aliances en les rutes o itineraris que ja tenen un recorregut una mica més consolidat. D’altra banda, pel que fa als eixos clau, comentava que “cal explicar que l’enoturisme va més enllà d’una simple visita a celler, que avui dia existeixen idees molt creatives que donen a conèixer territori, història i llegats de cada zona, fins i tot una mica oblidats”, deia recordant per exemple una ruta de vins als monestirs empordanesos. Casas també ha incidit en la importància “dels vincles que crea amb el territori” i ha destacat el paper de l’enoturista, com a “nou ambaixador dels vins i productes que fem”.

Eva Farré, responsable de la Ruta del Vi del Pla de Bages afegia que en el seu cas, hi ha una vinculació molt directa i estreta amb el paisatge i la història del vi a la comarca, i ho deia compartint els exemples de recuperació de pedra seca i cubs excavats a la pedra que es conserven (o s’han recuperat) al Bages. “Posem en valor les persones i el medi natural, la riquesa del nostre territori que sabem que agrada i atrau cada cop més el consumidor”, deia en la seva intervenció, “i una oferta atractiva, afegia, “portarà més gent a conèixer tots els nostres pobles”. “El vi i l’enoturisme van molt lligats, comentava, i ho demostra que molts consells reguladors som els propis impulsors de les rutes”. I ha conclòs: “l’enoturisme és clau per promocionar el nostre producte i per reconnectar amb la terra“, i a més a més, permet que moltes persones -fins i tot locals- coneguin millor els cellers de cada zona on ara ja gràcies als wine bars és possible apropar-s’hi simplement per fer una copa de vi, més enllà de la típica visita per conèixer com s’elaboren els productes. “Aquests darrers mesos de covid ens han fet mutar sovint i adaptar-nos a la nova realitat, ara ja estem preparats per a tot”, deia.

Segmentació de públics i identificació de paisatges

Aquest passat mes de juliol es presentava a Montferri la nova Ruta del Vi de la DO Tarragona, l’oferta conjunta d’una vintena de cellers de les quatre comarques que formen part d’aquest territori vitivinícola català. Amb aquest projecte pretenen situar a l’imaginari de l’enoturista català la DO Tarragona i els seus cellers com una destinació turística de primer nivell i que sigui prou atractiva per ajudar a diversificar l’economia de la zona i també incrementar el coneixement i la venda directa dels vins dels mateixos cellers. Aquesta novetat ha servit per debatre sobre la necessitat i importància de segmentar els públics i identificar els paisatges d’un territori a l’hora de definir i vendre l’enoturisme.

Vicenç Ferrer, president DO Tarragona explicava durant la seva intervenció en una segona taula rodona que “hem d’apostar per l’enoturisme de manera conjunta, perquè units arribarem més lluny. Per nosaltres és la clau cohesionar l’enoturisme a la DO Tarragona i aprofitar, a més a més, que el nostre territori té prop de 16,5 milions de pernoctacions”, diu el president referint-se a la Costa Daurada. Ferrer també ha comentat que en el seu cas han confiat l’estudi i l’activació de la ruta a una empresa especialitzada, Tourislab, perquè volen oferir un producte seriós amb productes atractius i que siguin d’interès per al futur visitant. En aquest sentit, afegia, “és important treballar amb segmentació de públics i professionalitzar la persona que guia les activitats i l’enoturisme”, afegia.

Precisament sobre la importància de segmentació es pronunciava també David Esteller, director de l’agència Tourislab, qui ha compartit que en el moment de gestar aquesta nova proposta s’ha tingut en compte paisatges de quatre territoris (referint-se a les quatre comarques que confirmen el territori de la DO) i sis tipus de targets diferents, entre els quals, els foodies, públic entusiasta o curiós i familiar. “Les activitats s’organitzen pensant en atraure cadascun d’aquests perfils. Cal crear una bona oferta per generar demanda”, comentava Esteller. “Oferta estructurada i atractiva que crida l’atenció i que ara mateix posem sobre la taula a partir de 37 experiències diferents”, ha conclòs.

Nou comentari