L’empresa vitivinícola Maset acaba de fer pública la compra de 40 noves hectàrees de vinya al Penedès amb l’objectiu d’elaborar-hi els seus caves de guarda superior – 1917, L’avi Pau i Vintage-. La nova finca, coneguda històricament com la Teuleria dels Àlbers, està situada al voltant d’un quilòmetre de l’actual celler, al nord-oest del municipi de la Granada, a 272 metres d’altitud sobre el nivell del mar damunt de sòls majoritàriament argilo-calcaris rics en fòssils marins, “característiques idònies”, diran des del celler, per a elaborar caves de llarga criança.
Les 40 hectàrees de vinya estan dividides en finques i bancals en què es cultiven les tres varietats tradicionals del Penedès: xarel·lo, macabeu i parellada. A més a més, hi sumen dues hectàrees de bosc mediterrani (pi, roure i alzina) amb la presència de nombroses espècies protegides com el xot, el mussol comú o la mallerenga carbonera. Segons la marca, la gestió i cultiu d’aquest nou espai suposarà “la creació de llocs de treball locals i la possibilitat d’incorporar viticultors de la zona en els pròxims mesos”.
Marc Massana, responsable de Maset, comparteix que “aquest és el primer pas per a consolidar un ambiciós projecte que vol finalitzar amb la construcció d’un nou celler en els anys vinents“. “Una ferma aposta, afegirà, de la família Massana pel seu territori d’origen, amb l’objectiu de situar el Penedès com a zona vitivinícola de referència, i amb la finalitat d’elaborar vins tranquils i escumosos de reconeixement internacional de manera sostenible i respectuosa amb el medi ambient”.

Finca amb milers d’anys d’història
Expliquen des de Maset que el cultiu agrícola de la finca de la Teuleria dels Àlbers es remuntaria a milers d’anys enrere. L’any 2007 es va dur a terme una excavació d’una superfície d’1,5 ha en què es van catalogar restes del neolític a l’edat mitjana, encara que la fase romana, diran, fou la més rellevant, amb la presència d’una granja de producció de vi i cereals (ordi) en època de l’emperador August (segle I aC).
La intervenció va registrar diferents construccions com ara un forn de calç, un camp de sitges (extensió de terreny destinada a excavar-hi grans forats a terra que servien per a emmagatzemar els excedents agrícoles) i nombroses àmfores i dolis (atuells de terrissa de gran capacitat). A més, l’estudi paleobotànic hauria confirmat que la granja romana era un important centre de producció, processament i emmagatzematge de vi, cereals, llegum i figues. “Amb aquesta nova adquisició, afirmen, seguim el fil d’una tradició i història agrícola que es remunta al segle I aC“.
Un nou centre logístic, a la Granada
Les novetats de Maset no acaben aquí. També han anunciat la posada en marxa d’un nou centre logístic a la Granada, ocupant deu parcel·les ja urbanitzades del polígon de la Teuleria. L’espai, que ocupa uns 6.000 metres quadrats, disposa de 10 molls de càrrega i descàrrega, doblant la superfície de l’antic centre logístic.
Des del costat de la carretera comarcal C-15 i a pocs quilòmetres de l’autopista AP-7, abastirà les 34 delegacions del celler repartides a l’estat espanyol i les delegacions d’Andorra i Alemanya. Aquest nou centre, que s’ha construït seguint criteris d’eficiència energètica i mediambiental, donarà feina a 20 persones de forma directa i espera arribar a la cinquantena de treballadors en els anys vinents.