El concurs l’organitza anualment l’Associació Catalana de Sommeliers de manera itinerant, i cada any n’és l’hoste una ciutat d’una de les quatre demarcacions del país. Aquest 2024, el certamen s’ha celebrat en terres de Ponent: les proves eliminatòries s’han fet al Paranimf de la Universitat de Cervera i la Nit del Sommelier, amb una mostra de vins amb denominació d’origen Costers del Segre prèvia al sopar, ha continuat des del restaurant Els Comdals de Vergós.
Després d’una llarga jornada de proves, teòriques al matí, i pràctiques a la tarda per als tres finalistes, ha arribat el moment de conèixer qui ha aconseguit la millor posició en el podi definitiu. Christian Betoret, de Mas de la Sala de Sallent, ha quedat classificat en tercera posició; Anna Casabona, delegada comercial de Juvé & Camps, de Sant Sadurní d’Anoia, en segona; i Marta Cortizas, del Celler de Can Roca, en primer lloc, convertint-se en la millor sommelier catalana de l’any. Cortizas, notablement emocionada, ha agraït el suport dels seus companys d’El Celler de Can Roca i els organitzadors del certamen i malgrat ser la guanyadora, se sent “que podia haver fet més”. “Sóc molt exigent amb mi mateixa“, es justificava a Vadevi. La sommelier pren el relleu a Toni Albiol, campió de la passada edició del certamen.
Durant la vetllada també s’han lliurat altres reconeixements que cada any s’escullen per votació dels socis i sòcies de l’entitat. El premi trajectòria, ha estat per a Tomàs Cusiné; Millor comunicadora, Amaya Cervera, del digital Spanish Wine Lover; Millor Iniciativa en el món del vi, Fundació El Llindar; Millor oferta enoturística, Celler Más Llunes; i Millor sala, Restaurant Divinum de Girona; mentre que el Mag Lari ha estat nomenat, Soci d’Honor de l’ACS.

Qui és qui: els tres finalistes
Marta Cortizas, sommelier del restaurant Can Roca de Girona, és titulada per l’Instituto Galego do Vino, i Diploma WSET nivell 3 per la Wset School London. Va cursar estudis de Gestió i Organització de Serveis de Restauració al CETT de la Universitat de Barcelona.
Anna Casabona, sommelier i enòloga per la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, també es WSET 4 per la Wset London School. Actualment, sommelier i delegada comercial a Juvé Camps. Amb més de vint anys d’experiència al capdavant del càtering i botiga de vins El Rebost i 7 anys al celler de Capçanes. Finalista del Concurs Millor Sommelier de Catalunya l’any 2023, 2022, 2019 i 3a finalista al 2018; i 10 de les millors sommeliers del Concurs Mejor Sumiller de España, en diverses edicions.
Christian Betoret, Sommelier diplomat per l’Escola d’Hoteleria Joviat de Manresa i en Direcció en Restauració a EADA Business School de Barcelona. Ara, responsable d’esdeveniments i sommelier al Mas de la Sala de Sallent.
Els tres finalistes han compartit participació amb Paula Cuenda (restaurant Vraba de Barcelona), Toni Trullols (amb experiència en diferents restaurants), Enric Santisteban (Vinseum de Vilafranca del Penedés), Gregori Albareda (vinoteca Vinicia de Lleida), Cyril Vermeulen (Can Roca de Girona), Alain Salamano (en preparació d’obertura d’un nou projecte), Chus Brion (formadora i comercial a Barcelona), Marc Niubó (cava Miquel Pons i Font de Vi de la Granada del Penedès) i Laia Vico (Viavi Vinoteca de Vilanova i la Geltrú).

Exàmens teòrics i pràctics
Durant el matí, tots els aspirants s’han enfrontat a un examen teòric de 60 preguntes; comentar per escrit un tast a cegues de dos vins, un dels dos en llegua estrangera; i una altra prova de caràcter comercial. Només tres participants han passat a la final de la tarda on les proves han estat de caràcter pràctic i la seva resolució o defensa s’ha fet de manera oral davant un jurat professional. Una prova de servei; la decantació d’una ampolla de vi; el tast comentat de dos vins i identificació de tres productes, la correcció d’una carta de vins errònia; o la presa de comanda i maridatge d’un servei figurat; han estat alguns dels reptes que els finalistes han hagut de superar. Tot això, en una final carregada d’emoció i pressió, davant el jurat i el públic que s’ha congregat al Paranimf de la Universitat de Cervera a partir de les 15 hores.
El Jurat Professional ha estat format per: Anna Vicens, presidenta de l’ACS; Josep Pelegrín, docent i Millor Sommelier de Catalunya 2014 i 2015; i Millor Sommelier d’Espanya 2016; Sandra Barrachina, sommelier i propietària del restaurant la Cabana d’en Geli; Ferran Vila, Millor Sommelier de Catalunya 2018 i Millor Sommelier d’Espanya 2022; Ester Rocaginé, sommelier de l’empresa d’experiències Cal Agneta de Cervera; Carles Aymerich, Millor Sommelier d’Espanya 2009 i Semifinalista al Millor Sommelier del Món l’any 2010; i Juan José Ceresuela, sommelier del restaurant Nobadis de Cervera.
Sopar i Nit del Sommelier
Al vespre, el restaurant Els Comdals ha acollit la Nit del Sommelier amb una mostra de vins de 22 cellers de la DO Costers del Segre i un Sopar de Maridatge amb productes quilòmetre zero i elaborat a divuit mans per nou xefs lleidatans. Els restauradors participants seran Jesús Gimena (L’Espurna de Lleida), Sergi Ortiz (Antic Forn de Cervera), Francesc Molins (Cal Xirricló de Balaguer), Ignasi Bustamante i Adrián Zahino (El Celler Montsonís), Àngel Segura (Els Comdals de Cervera), Albert Marimón (La Cava de Tàrrega), Sergi Aritzeta (El Truc de Agramunt), Gonzalo Ferreruela (Ferreruela, Lleida), Juanjo Ceresuela (Nobadis de Cervera).
