La pandèmia potencia el consum de vi a les llars i entre els joves

Els resultats d'un estudi encarregat per l'Innovi destaquen algunes oportunitats de futur, com el reforç dels envasos més petits i la predilecció pels vins catalans entre els compradors del país

Els consumidors de vi a Catalunya han augmentat la quantitat de vi tranquil i la seva popularitat ha augmentat entre els joves d’ençà de l’inici de la pandèmia. De manera inversa, els escumosos, com els fortificats i les begudes espirituoses han perdut empenta durant els mesos de confinaments i restriccions. Malgrat tot, la situació dóna oportunitats per als productors, com ara potenciar els envasos més petits, per al consum individual, o reforçar la seva presència entre els consumidors foodies, és a dir, els amants de la bona gastronomia. Aquestes són algunes de les principals conclusions de l’estudi que, encarregat per Innovi i dut a terme per la consultora Wine Intelligence, s’ha presentat aquest divendres. En l’acte, celebrat a través de vídeoconferència, se n’han explicat els resultats i s’ha analitzat en profunditat com han canviat els hàbits de consum al nostre país durant el darrer any.

Les exportacions de vi al 2020 van caure degut principalment al tancament de la restauració

Les exportacions de vi al 2020 van caure degut principalment al tancament de la restauració | Prodeca

Presentat per Eloi Montcada, Cluster Manager d’Innovi, Juan Park, de Wine Intelligence, ha estat l’encarregat de fer la presentació d’una recerca que, com ha explicat Montcada, segueix la línia d’Innovi d’ajudar a “millorar tots els agents que pertanyen al sector” vitivinícola, dels agricultors fins a les empreses logístiques, passant pels cellers. L’estudi, fet el novembre de 2020 entre 600 consumidors habituals de vi, tenia l’objectiu de veure el lloc del mercat català en el context internacional i entendre les diferències per gènere, edat i tipus de consumidor dels canvis que, per força, la pandèmia ha introduït en els seus hàbits. En aquest sentit, el primer que ha remarcat Park és que gairebé la meitat d’enquestats ha hagut de canviar plans de vida importants, ja fos per la situació laboral, la familiar, etc., tot i que ha matisat que les situacions i els impactes entre els participants a l’estudi han estat molt diferents. En general, i a grans trets, la reacció dels consumidors “no ha estat tan dolenta” com semblava: un 28% ha comprat més vi tranquil, un 61% igual i només un 11% n’ha comprat menys. Els escumosos en canvi, han patit més: un 17% n’ha comprat més, un 59% igual i un 24% més. Els vins fortificats també han patit, amb una caiguda del 14%.

Amb la lenta recuperació de l'activitat als bars i restaurants torna l'esperança en la remuntada de les vendes

L’augment de la freqüència del vi tranquil, ha explicat Park, es deu a la migració a casa de part del consum i també a un canvi d’hàbits: el moment important ha passat a ser el de relaxar-se després de la jornada laboral, per bé que també s’ha observat una pujada en els àpats informals. Un canvi “bastant radical”, en paraules del consultor de Wine Intelligence, que també s’ha vist, és clar, en la caiguda del consum en àpats formals i festes a casa perquè, pràcticament, no n’hi ha hagut. Entre aquests canvis també hi ha hagut tant un augment pronunciat del consum de vi entre els joves com en la forma de compra: l’ús de canals online s’ha disparat, amb el número de compradors duplicant-se i posant-se a nivells com els d’Alemanya, Suècia, Singapur o Hong Kong. Pel que fa als llocs de compra, van dels cellers fins a Amazon, cosa que apunta que la millor estratègia per als productors és ser multicanals, presents arreu.

Vi negre en una copa

Vi negre en una copa | Pixabay

“Caldrà recuperació psicològica per treure la gent de casa perquè ens hem acostumat a aquest estil de vida” ha dit també Park, que, observant les respostes sobre el comportament que anticipen els enquestats, ha remarcat que el 65% diuen que és “menys probable” que vagin a festes o esdeveniments socials del que ho feien abans de la pandèmia. Així, la caiguda del consum a bars i restaurants podria mantenir-se, si més no en principi, però el consultor ha afirmat que “serà dur però hem de ser una mica optimistes i treure’ns aquesta por”. En una nota positiva, també ha remarcat que la DO o regió d’origen del vi s’ha convertit en un factor “important” o “molt important” per al 80% dels compradors i el 13% prefereix el català al de fora, reforçant la solidesa dels productors d’aquí per bé que, en el cas dels enquestats més joves, es detecta que es fixen més en l’etiqueta i en si el vi és ecològic o no.

Nou comentari