Pilar Just: “En aquests vint anys hem conegut qui som i el potencial dels vins del Montsant”

El 5 de novembre de 2001 es publicava al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el reglament de la creació de la Denominació d’Origen Montsant amb 28 cellers adscrits, la meitat dels que actualment formen part d’aquesta entitat que ara compleix els vint anys representant i donant veu a un territori singular, on hi neixen vins reconeguts dins i fora del país. Pilar Just fa sis anys que presideix l’entitat, des d’aquell 2015 que va substituir el primer president Jaume Domènech, malgrat en va ser part activa des de gairebé la fundació. Ara, parla amb Vadevi de com ha viscut aquesta experiència i també del camí que ha recorregut l’entitat seguint els objectius inicials de consolidar coneixement, qualitat i promoció dels vins que s’elaboren en aquesta regió vitivinícola de Catalunya.

Per molts anys!

Moltes gràcies. Estem contents perquè en aquestes dues dècades hem vist com s’està consolidant el projecte. Vam néixer sense res escrit, i ens hem anat definint i construint poc a poc amb molta iniciativa i il·lusió, evolucionant sempre amb un nivell d’auto exigència molt alt.

Què en destaques, d’aquests vint anys?

Hem passat de ser una DO amb moltes cooperatives actives a veure com naixien petits cellers familiars; dels 28 inicials als 61 actuals. I durant aquest temps, hem posat en valor la qualitat dels vins, deixant una mica de banda les modes d’aquells anys, amb més presència de fusta o més contundents, a fer vins que donen més de valor el territori, els sòls… Hem volgut fer un pas endavant en l’autoconeixement que ens ha permès conèixer-nos i definir-nos millor.

En quin sentit?

Els viticultors hem après sobre les tipologies dels sòls on hi creix el fruit, hem conegut la diversitat dels micro climes que ens caracteritzen, les diferents altituds que tenim en funció de la finca, hem donat més valor a les varietats històriques, cada cop més implantades. Tenim un territori d’una riquesa espectacular, i estem escoltant-lo, deixant que ens marqui la tipicitat dels vins que després nosaltres presentarem sota el segell de la DO Montsant.

Precisament, aquest coneixement de què parles ja era un dels eixos centrals de la nova junta, quan vas entrar a presidir-la l’any 2015, juntament amb aquesta aposta per la qualitat i la promoció. Creus que els tres objectius s’estan complint, amb dues dècades de vida?

Així és. Entenem que no podem vendre una història si no hi ha un coneixement al darrera que la confirmi. I per això sempre hem volgut confiar en aquests estudis que ens demostrin científicament qui som i ens ajudin a traçar el camí. A partir d’aquí, aquest auto coneixement fa que els poc més de set-cents viticultors puguem interpretar i treure el millor de cada finca i que el resultat sigui aquesta qualitat que volem abanderar. Arribats a aquest punt, se’ns obre tot un món de possibilitats per donar a conèixer el Montsant més autèntic i donar a tastar cadascuna de les singularitats que el fan únic.

Parles molt del paper del viticultor. Com perceben aquesta evolució i consolidació del projecte?

He de dir que hem sabut crear una germanor dins la denominació d’origen perquè hem sabut entendre i compartir la importància de saber-nos per poder significar-nos. Els viticultors, qui fa els vins, té un paper clau en aquesta història, i està clar que si aconseguim unir forces i anar a l’una, millorarem amb el resultat com a equip.

En aquest sentit, també vull incicir en la importància de facilitar, i en això la DO també hi té el seu paper, que tothom pugui guanyar-se dignament la vida. Si som capaços de pagar bé el preu del raïm, garantirem un present i un futur amb relleu, alhora que tothom se senti a gust quan parles de la marca DO i en voldrà formar part.

Pilar Just, al centre de la foto, amb elaboradors de la DO Montsant | Pcats

Precisament hi ha hagut alguns casos recents que han pogut afectar aquest esperit i sentiment de pertinença, amb presumptes fraus i situacions complicades.

Està clar que no només hem de ser un paraigua, hem de garantir un pas més enllà de la famosa “traçabilitat” i certificar tot el que embotellem sota el nom de Montsant sigui Montsant. Una de les nostres principals tasques és que la qualitat dels nostres productes siguin indiscutibles de cara al consumidor.

Més enllà dels controls, esteu treballant amb algun projecte que reforci aquesta garantia?

Precisament fa pocs dies hem aprovat per unanimitat l’aplicació de segells de garantia diferenciats. És a dir, diferenciarem amb un segell aquelles ampolles que neixen de projectes d’elaborador-viticultor, d’aquells que només siguin embotelladors i les empreses comercialitzadores. Volem ser transparents de cara al consumidor, perquè dins el món del vi hi tenen cabuda molts negocis diferents dels vins, i alhora, ajudar a prestigiar encara més els nostres vins.

Quan s’implementaran aquests segells?

Preveiem que el projecte entri en vigor a partir del març de 2022.

Aquest serà un dels projectes que encareu de futur. Ara que és moment de balanç, què més visualitzeu, pels propers mesos, anys a la DO Montsant?

El primer balanç és que hem fet una feinada, que quan ens vam constituir com a DO ens van dir que “érem una DO jove i a descobrir” i gairebé no ens ho crèiem. Ara és diferent; sabem que ens queda molt de camí, però estem contents d’on hem arribat a dia d’avui. Seguirem treballant en aquesta direcció, incidint a més a més, en elements que formen part del nostre ADN, com el fet de tenir un panell de tast que avalua de manera homogènia els vins, que ens permetrà fer un nou plec de condicions a partir d’un coneixement més científic i tècnic. I que puguem, com deia, dignificar el treball del viticultor perquè es pugui guanyar bé la vida. A la llarga, si cuidem i millorem això, també podrem consolidar el projecte de sostenibilitat i esdevenir 100% ecològics com sentim que hem de fer.

Ahir vau organitzar un esdeveniment especial amb elaboradors i premsa especialitzada. Com va anar?

Ha estat com el tret de sortida del vintè aniversari. Un primer tast molt especial que serà el primer de molts d’altres per permetre que tothom conegui qui som, en quin punt estem i quins vins elaborem. Aquest primer tast ens va permetre explicar qui som a partir de quatre segments: l’origen i naixement de la DO, la tradició -en quant al treball que fem amb varietats històriques com la garnatxa i la carinyena-; l’èmfasi del terrer i una mirada al futur.

Esperem que sigui el primer de molts altres esdeveniments o jornades de tast, perquè comença un aniversari que volem celebrar amb moltes activitats i reivindicant aquesta autoestima. Ens volem situar a l’elit dels vins del món, perquè el territori s’ho mereix i té les característiques òptimes per poder-ho ser.

Nou comentari