Els lineals de vins d'un dels supermercats Caprabo

!--akiadsense-->

Un estudi dut a terme a la Universitat de Basilea, a Suïssa, va concloure que, si se li diu que un vi és quatre cops més car del que és en realitat, qui el begui –si no és un expert, és clar– el trobarà més bo que no pas si se li diu quin és el seu preu real. En un experiment, els resultats del qual han estat publicats a la revista ‘Food Quality and Preference’, 140 persones en grups petits van participar en un tast de vins obert a tothom a la mateixa universitat. D’ells, tot i que cap no era un entès, 135 van afirmar que consumien vi de manera regular.

Vins

!--akiadsense-->

Amb l’objectiu de treballar no pas en la percepció del vi sinó en l’efecte placebo i les percepcions de cara a millorar el mètode científic en aquest aspecte, alguns dels participants van poder veure el preu real dels vins que estaven tastant mentre que a d’altres se’ls van ensenyar etiquetes amb el preu manipulat. Així, els qui van tastar els vins pensant que el seu preu era molt superior van tendir a fer comentaris més positius sobre ells, especialment els que, d’entrada, eren més econòmics. Quan es va posar un preu inferior al real, en canvi, l’efecte no va ser l’invers sinó que la percepció es va mantenir respecte els qui sabien quant valia de debò.

Copa de vi

!--akiadsense-->

En el futur, els responsables d’aquest estudi volen aprofundir en l’experiència i en la comprensió de la relació entre el preu del vi i com el reben els consumidors. Tot i que aquesta vegada només van demanar als participants que fessin una valoració genèrica, en el futur se’ls podria preguntar per aspectes més concrets, com ara el color, l’olor, la intensitat del sabor… Tot plegat, és clar, no només seria útil per als experiments que depenen de la percepció dels participants sinó que, com a estudi de mercat, podria resultar molt interessant per als productors i els comercialitzadors de vins.

Nou comentari

Comparteix