VadeVi
Seguim el creixement del cep: toca el despuntat a vinya!
  • CA

Amb l’estiu ja han començat les tasques de despuntat a la vinya. Els ceps en aquesta època creixen molt i per facilitar que la fruita pugui madurar i créixer amb la millor qualitat hi ha unes tasques prèvies a fer. En aquest cas, amb el despuntat es tallen les puntes dels sarments per millorar el creixement del raïm. Es pot fer manual o a màquina (també hi ha l’opció química amb reguladors de creixement).

Com ens explica Miguel Coronado, l’enòleg de Clos d’Agon, ells han començat el despuntat a les parcel·les aquesta setmana, abans del verol, quan canviaran de color els grans de raïm. Es busca afavorir el quallat i obtenir una millor qualitat o quantitat de la fruita, segons els objectius de cada celler. S’ha de procurar un microclima adequat pel cep, una harmonia i homogeneïtat en la seva vegetació: que rebi bona il·luminació, un airejat adequat, evitar “l’efecte parasol”, etc. Es recomana treure la menor quantitat de fulla possible, d’acord amb els objectius que es vulguin. En el cas de Clos d’Agon, busquen que la superfície de fulla del cep tingui entre un i dos metres d’alçada, suficient cobertura vegetal que permeti al cep donar com a màxim entre 1 i 1,5 kg de raïm. Ells persegueixen la màxima qualitat encara que les produccions siguin més limitades. Però d’altres poden fer els despuntat abans o després de la floració per obtenir més quantitat i buscar més productivitat a la vinya.

Clos d’Agon està fent el despuntat a les seves parcel·les entre 2 i 3 setmanes abans del verol perquè tenen les vinyes amb molta vegetació, ja que ha estat un hivern molt sec a la zona del Baix Empordà i les plantes estan força avançades de creixement. Si les condicions climàtiques no canvien gaire, Miguel ens diu que porten una setmana i mitja per avançat respecte l’any anterior. Així que probablement comencin la verema a finals d’agost. Sembla que la collita es presenta abundant i de qualitat!

Si voleu compartir com estan les vostres vinyes, envieu-nos un correu a redacció@vadevi.cat i anirem explicant les tasques a les vinyes de les diferents regions vitivinícoles de Catalunya amb vosaltres.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa