L’Audiència Provincial de Barcelona ha emès una sentència a favor de la denominació d’origen Xampany que obliga la petita cadena catalana de bars ‘Champanillo’ a canviar de nom. La decisió dels tribunals, que es va emetre el passat 18 de març, ha donat la raó al gegant dels vins escumosos francesos, representats pel Comité Interprofessional du vin de Champagne, que va interposar un recurs contra un jutjat mercantil de Barcelona que havia reconegut el dret del propietari dels bars, David Iglesias, a continuar fent servir la mateixa marca.

El Champanillo de Barcelona
La cadena de bars Champanillo haurà de deixar de fer servir la marca per “evocar” la de l’escumós francès de Xampanya

Així, el cas ‘Champanillo’ queda definitivament tancat després que, en el seu moment, la mateixa Audiència Provincial de Barcelona elevés una qüestió prejudicial a la més alta instància, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). A la sentència, els tribunals diuen que l’ús de “Champanillo” al mercat suposa, tal com afirmaven els productors francesos, “una infracció de la denominació d’origen Xampany”, una infracció que també s’estén a les xarxes socials i a la seva pàgina web que, fins ara, era www.champanillo.es.

A causa de tot això, l’empresa condemnada està obligada judicialment a deixar d’emprar aquesta marca als seus cartells, rotulació, anuncis i altres tipus de comunicacions. A més, el jutjat també li exigeix que elimini tots els comptes de xarxes socials que facin servir aquest nom.

Per justificar la sentència, l’Audiència Provincial de Barcelona recorda a David Iglesias que la llei europea protegeix la denominació d’origen Xampany i que, per tant, està prohibit fer-ne un ús comercial ja sigui directe o indirecte, fins i tot si fa servir un nom que no sigui igual però que imiti o evoqui el seu.

El tribunal considera que la marca “Champanillo” infringeix la protecció de la denominació d’origen francesa

Això darrer, afirma, és el que passa amb la seva marca, que considera que pot evocar al consumidor la denominació d’origen francesa. En concret, la sentència especifica que la imatge que acompanya la marca, “amb dues copes de vi escumós” que s’asemblen a les “copes pompadour” associades tradicionalment al consum de xampany. A més, com a cadena de bars, els tribunals consideren que els serveis que ofereix “no semblen aliens o distants” als de la denominació d’origen Xampany i, per tant, hi ha un aprofitament del prestigi de la marca.

Malgrat tot, la sentència no és tan evident com sembla. Tot i que l’Audiència estima el recurs presentat pel Comité Interprofessional du vin de Champagne en la seva totalitat, reconeix que és un cas complex i que ha plantejat forces dubtes i recursos, com la mateixa qüestió prejudicial al TJUE i, per tant, no imposa a l’empresa Champanillo el pagament de les despeses judicials.

Nou comentari

Comparteix