L’enoturisme català guanya força i comença a posicionar el país com un dels destins ideals per a visitar cellers de l’estat espanyol. Tot i això, el sector vol traspassar fronteres i arribar als visitants estrangers, ja que són els que moltes vegades fan una despesa més elevada. Convertir-se en una regió de turisme vitivinícola és l’objectiu de la nova administració pública i de l‘Agència Catalana de Turisme, però també es trasllada a tots els consorcis turístics dels territoris catalans amb un gran nombre d’empreses que es dediquen a aquest sector. Dins del pla estratègic del Consorci de Promoció Turística del Penedès ja s’espera que en els pròxims cinc anys, la comarca que converteixi en un referent a escala europea. Des del Govern veuen amb bons ulls aquesta ambició i responen que entra dins dels tempos de les seves estratègies. Amb tot, doncs, administració i territori s’alineen per un objectiu en comú: Omplir de turistes les comarques vitivinícoles de Catalunya.
Els agents turístics del Penedès volen entrar al top 10 dels destins europeus vinícoles en menys de cinc anys. Aquesta és la principal conclusió del pla estratègic 2025-20230 del consorci turístic penedesenc. Segons expliquen, Catalunya ja té consolidat el lideratge estatal i és una de les cinc regions enoturístiques més visitades del territori espanyol. Ara bé, l’estratègia de l’entitat del Penedès exigeix sortir de l’Estat i enamorar els estrangers, aquells que busquen experiències específiques i tenen un capital més elevat per fer despesa a la comarca. “Ara el gran repte és el públic internacional” apunta la directora del consorci, Núria Sala. Unes declaracions que van en la línia del que busca l’Agència Catalana de Turisme, des d’on Damià Serrano, director de Màrqueting d’Experiències i Recerca, explica a Vadevi que “cal treballar pel turista estranger de valor afegit“. En aquesta lliga, el Penedès -i també Catalunya- entren a competir cos a cos amb territoris com la Toscana italiana, o l’Alsàcia i la Borgonya franceses.
Actualment, més d’un 25% dels visitants de Penedès són estrangers, i l’aspiració és ampliar aquesta proporció “per ser uns autèntics referents a Europa”. Sala reconeix que aquesta lliga enoturística internacional la lideren especialment zones d’Itàlia i França, i actualment també hi té un pes important La Rioja. “Nosaltres també ho podem aconseguir”, confirma. De fet, el director de Màrqueting d’Experiències i Recerca de l’Agència Catalana de Turisme també afirma que el públic estranger és el més adient per a les zones vitivinícoles de Catalunya. Tot i això, reconeix que cal continuar treballant per “posicionar Catalunya com un territori enoturístic”, ja que lamenta que en moltes ocasions els viatgers visiten cellers i territoris vitivinícoles “com a complement del seu viatge a Catalunya”. Pel Consorci de Promoció Turística del Penedès, hi ha una clara necessitat “d’adaptar” el relat de l’oferta, que es considera que ha quedat obsolet des que fa 25 anys es va començar a incentivar les visites als cellers com a reclam. Sala admet que cal un relat “més plural i transversal”, tant pel que fa als recursos que s’ofereixen al turista com pel discurs.

Per atraure més públic internacional, doncs, el consorci del Penedès proposa “actualitzar” el relat per “mostrar millor la diversitat” del territori i incloure elements sobre la sostenibilitat, la pagesia jove o el paper de la dona. En aquest sentit, pels agents turístics d’aquesta comarca demostrar tot allò que s’està fent des dels cellers és molt important per arribar a un públic entregat al qual no li importa pagar més per una experiència de qualitat. El mateix pensa Serrano, qui confessa a aquest diari que “actualment tenim un molt bon segell de sostenibilitat”. A més, el directiu de l’Agència Catalana de Turisme també recorda que hi ha infraestructures i espais molt funcionals que “poden atraure un públic amb uns estàndards més elevats”. Així doncs, ambdues entitats opinen que promoure aquest segell de qualitat és una de les principals claus de l’èxit.
La lluita per la descongestió i la descentralització
El principal punt d’interès que ha tingut Catalunya pels estrangers sempre ha estat la ciutat de Barcelona. Visitar la capital és pràcticament d’obligat compliment pels turistes estrangers. Tot i això, des de l’Agència Catalana de Turisme responen que la descentralització cada vegada és més evident i, per tant, iniciatives d’enoturisme que posen les comarques catalanes al centre del relat comencen a ser tot un èxit. “Es tracta d’atraure els visitants cap als territoris”, assegura Serrano, qui remarca que “cal motivar els visitants a desplaçar-se pel territori”. Una situació que el Penedès ha demostrat que és possible, ja que en les últimes dades que presentava el pla estratègic, la ruta del vi del Penedès atrau prop de 350.000 visitants a cellers i museus, sense comptar els allotjaments i les visites paisatgístiques.
Paral·lelament, el director de Màrqueting d’Experiències i Recerca de l’Agència Catalana de Turisme també recorda que l’enoturisme potencia els viatges fora de temporada. D’aquesta manera, s’obre un nou ventall de possibilitats per aquelles persones que desitgen viatjar fora de les dates més assenyalades, com a l’estiu o per Nadal. De fet, molts cellers tenen oferta de visites els 365 dies a l’any, el que els converteix en una opció a tenir en compte si es vol visitar un país i poder fer-hi activitats en estacions amb menys concentració turística.
Una estructura en comú, però diversa
El Penedès és un dels territoris vitivinícoles catalans més influents arreu en termes d’enoturisme. Tanmateix, però, hi ha altres regions que “es troben a anys llum d’arribar aquests objectius”, relata Serrano. Per aquest motiu, des de l’Agència Catalana de Turisme plantegen un relat comú i busquen potenciar les rutes de vins de tots els territoris catalans que n’ofereixin. “Volem lluitar pel posicionament català, però fent de paraigua“, explica el directiu de turisme. D’aquesta manera, Serrano fa valdre la gran feina de comarques com el Penedès o l’Empordà, però també recorda que cal explicar el relat des de tots els espais on sigui possible. “També volem donar veu a la Terra Alta o Tarragona que estan començant a fer promoció enoturística”, conclou Serrano.