VadeVi
Ecologia al món del vi, més convicció que moda
  • CA

“Alguns experts comenten que hi ha tres reptes importants al sector del vi ecològic, biodinàmic i natural: el canvi climàtic; la comunicació que se’n fa i com s’introdueixen aquests vins als consumidors”.

Amb aquestes paraules introduïa la periodista Ruth Troyano el debat sobre “l’ecologia en el món del vi. Necessitat i/o convicció” organitzat a la sala d’actes de la Fira Vinum Nature 2016 aquest mateix dilluns. A taula, l’acompanyaven Lluís Tolosa (periodista i escriptor), Lluís Manel Barba (Enovins) i Anna Casabona (sommelier i enòloga del Celler de Capçanes), tres professionals que treballen i coneixen bé aquesta tendència d’elaboració de vins.

La pregunta que va obrir el debat volia donar resposta al títol de la xerrada i tots tres van coincidir que la convicció era el que movia als viticultors i elaboradors a l’hora de decantar-se per pràctiques ecològiques. “Amb les traves que hi ha i la burocràcia que es demana per tenir aquesta certificació, només pot ser que les persones que ho fan s’hi aboquin per ganes, per què hi creuen”, deia Casabona. I és que precisament, afegia Tolosa, “hi ha molts cellers petits interessats, però no poden assumir la complexitat administrativa que es requereix”.

La importància de comunicar bé què vol dir que un vi sigui ecològic, biodinàmic o natural fou una de les inquietuds més compartides entre les 4 persones de taula. “És prou difícil que un consumidor en triï un d’una estanteria de mil referències i penso que és important que a l’etiqueta o la contraetiqueta s’especifiqui aquesta informació, amb un segell, una menció o alguna cosa que ho deixi clar perquè també hauria de ser un bon reclam per la compra”, deia Barba.

De tota manera, puntualitzà Tolosa, “cal anar en compte amb l’ús de terminologies, perquè els vins que no són naturals no significa que siguin artificials, ni els que no són ecològics són per a res radioactius, i això ho hem de saber explicar molt bé”. Aquesta comunicació també ha de reforçar els valors de marca i de les persones que fan aquell vi, coincidien a taula. “Un vi així parla de persones amb més sensibilitat”, deia l’Anna Casabona.

A la pregunta de si l’ecologia serà una moda, els experts coincidiren en què no. “L’ecologia és una tendència que ha vingut per a quedar-se, i de fet ja és així en altres àmbits, com per exemple la gastronomia”, deia Troyano. Lluis Manel Barba afegia: “Crec que aquí ja s’ha consolidat, però preferiria que no se’ls considerés una simple categoria de vins, com els dolços o els d’agulla, sinó una tendència que afecta a totes les categories”.

Vinum Nature, la fira de vins ecològics, naturals i biodinàmics, ha celebrat enguany la seva 4a edició al Museu Marítim de Barcelona i ha comptat amb la participació d’un centenar de cellers elaboradors que apliquen aquesta metodologia en el seu treball a la vinya i en l’elaboració de vins tranquils i/o escumosos.


Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa