La xarxa social TikTok podria ser una gran oportunitat pels cellers que volen arribar al públic jove i atreure’l al món del vi. En un article publicat al ‘San Francisco Chronicle’, s’explica com està funcionant aquesta tendència, les possibilitats de la qual estan sent explotades per alguns cellers i sommeliers nord-americans per reforçar la seva imatge de marca i les vendes dels seus productes.

Un exemple és la de la sommelier Amanda McCrossin, que el febrer va tenir més de mig milió de visualitzacions de les seves recomanacions de tres cellers poc coneguts de Califòrnia. En fer-ho, les subscripcions a la llista de correu d’un dels cellers es van començar a disparar, aconseguint-ne més de 1.100 després de la publicació del vídeo.

L’èxit, de fet, va ser tan gran que va superar les possibilitats del productor, Duhig, que fa una producció petita. Les subscripcions anuals al seu club de vins van créixer un 90% i, a més, van atreure compradors, tant nous com persones subscrites a la llista de correu i que van començar a adquirir els seus productes.

La tendència no és només nord-americana. Matteo Frollani, del celler italià Imperiale Bolgheri, també està aconseguint grans resultats gràcies a la plataforma
La tendència no és només nord-americana. Matteo Frollani, del celler italià Imperiale Bolgheri, també està aconseguint grans resultats gràcies a la plataforma

Aquest exemple deixa clar el potencial de TikTok com a espai de recomanació de vins i de creixement dels anomenats ‘influencers del vi’, que ha sorprès tothom, entre d’altres coses, perquè TikTok prohibeix vendre o demanar alcohol a la plataforma i, per tant, els qui en parlen han de trobar maneres creatives de saltar-se aquesta la regulació.

Una gran diferència amb Instagram, apunta l’article, és que els ‘influencers’ de TikTok fan vídeos pedagògics en comptes de centrar-se en els aspectes estètics. Són una barreja de sommeliers, coneixedors i treballadors de la indústria, i no només aficionats, i no pengen continguts patrocinats, donant-los un punt de sinceritat que col·loca aquesta plataforma de vídeos per damunt d’Instagram.

Tot plegat està fent que hi hagi molts creadors de continguts del món del vi que estiguin centrant-se en TikTok. El servei, a més, sembla que té un algoritme més bo a l’hora de dirigir-se al públic potencial, mostrant molt més aquests continguts a persones que ni tan sols hi estan subscrites però que el programa creu que els poden interessar.

Això, a més, pot ajudar a eliminar la noció, molt estesa, que la majoria d’usuaris de TikTok no tenen edat legal de veure. El ‘San Francisco Chronicle’ cita un estudi de 2021 que afirma que més del 20% d’adults (als Estats Units) que tenen entre 30 i 45 anys fan servir aquesta aplicació, una tendència que se suma a la detectada per una altra consultoria que calcula que el 36% dels usuaris de TikTok tenen entre 35 i 54 anys, en comparació amb el 26% de 2020.

TikTok té una part més gran de públic adult del que s’acostuma a pensar | Pxhere

Les possibilitats d’aquesta forma de donar a conèixer el món del vi i els seus productes, doncs, comencen a ser aprofitats per alguns cellers nord-americans, marcant una tendència que es podria aprofitar arreu del món. El problema, és clar, és la mateixa barrera del servei pel que fa a les begudes alcohòliques i la manca de recursos de molts cellers petits, un impediment que afecta tant als Estats Units com a Europa i, és clar, també a Catalunya. Al nostre país, però, alguns cellers com Caves Vives Ambròs s’estan beneficiant de les possibilitats de TikTok gràcies a les publicacions de diversos ‘influencers’.

No obstant això, i tenint en compte els resultats dels qui sí que s’hi dediquen, aquesta opció podria ser una finestra d’oportunitat per a molts cellers per explicar com treballen i d’on surten els seus productes, aconseguint una imatge propera que pot donar valor afegit als projectes i fer-los arribar a un sector que, segons indiquen els darrers informes, està cada vegada menys lligat al món el vi i a qui podria interessar molt.

Nou comentari

Comparteix