Visitar un celler, tastar els seus vins i fins i tot maridar-los amb propostes gastronòmiques de la zona són algunes de les activitats que duran en terme en els pròxims dies una quarantena d’influencers de tot el món. Des del passat dimecres, aquests creadors de continguts s’estan passejant per Catalunya per absorbir tot allò que el territori té per ensenyar. Aquesta acció, emmarcada en la Regió Mundial de la Gastronomia 2025, busca donar a conèixer la cultura catalana a través de la seva enogastronomia, un objectiu que sembla haver aconseguit. En només uns dies, els estrangers han quedat enamorats d’un territori que per alguns era pràcticament desconegut i reconeixen el seu potencial per ser un territori famoé arreu del planeta pel seu menjar i també el seu vi. “Catalunya combina perfectament la gastronomia, el vi, el paisatge i com explicar-lo”, afirma Margot Ducancel, creadora de contingut francesa en una conversa amb Vadevi.
Els productes catalans no sempre són els més ben posicionats a l’estranger. Segons lamenta Ducancel, “els vins catalans i espanyols a França són els barats”. En aquest sentit, la riquesa cultural del sector vitivinícola català és molt evident pels catalans, però encara és tot un misteri pels de fora. De fet, la mateixa influencer assegura que coneixia el Priorat, però que més enllà d’aquesta Denominació d’Origen Protegida no tenia clar qui més elaborava vi. “No soc una excepció, en molts casos la gent de fora no coneix Catalunya, fora de Barcelona”, recorda Ducancel. És per això que aquest viatge és molt productiu tant per ella com pels seus companys de professió, ja que amb pocs dies tornen amb molt material per recomanar als seus seguidors: “Catalunya té una molt bona manera de demostrar que fa vins de qualitat”, confirma la creadora de contingut francesa.
Per a la influencer francesa, Catalunya ha estat un gran descobriment i reconeix que la capacitat de lligar i combinar tots els elements és una qualitat única i “que no tots els territoris poden tirar endavant”. D’aquesta manera, compara les activitats d’enoturisme i gastronomia que es troben en el territori amb les del seu país natal i constata que “França, per exemple, encara es troba molt endarrerida”. Per això, considera que iniciatives com aquesta apropen al públic estranger la identitat catalana, quelcom extremadament desconegut i “molt bonic de descobrir”. Per a ella, l’experiència global del territori català és excel·lent i repeteix que “hi ha territoris amb bon menjar, però mal vi i paisatge”, però insisteix que “Catalunya sap lligar perfectament tota la seva identitat amb bona gastronomia, vins de qualitat i una gran cura del paisatge”.

Demostrar el potencial català
No és cap secret que Catalunya és un territori privilegiat a la península Ibèrica. Amb la dosi perfecta de muntanya i mar, el país concentra una gran quantitat de tradicions culturals, però també enogastronòmiques. Ara bé, amb l’excepció de Barcelona, la identitat catalana i els seus municipis continuen sent tot un misteri pels estrangers. A causa d’això, moltes vegades és complicat situar en el mapa els productes catalans i encara és més difícil vendre’ls al preu que toca. És per això que les accions de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) del pròxim any van lligades a fer que Catalunya deixi de ser un lloc estrany per la resta del planeta.
Si bé és cert que les accions de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) no només s’emmarquen en el sector vitivinícola, la realitat és que vi i gastronomia sempre van de bracet. “Era inconcebible fer aquesta activitat sense pensar en els productes vitivinícoles”, concreta Arantxa Calvera, directora de l’ACT. D’aquesta manera, en la ruta de cinc dies s’inclouen diverses visites a cellers catalans per assegurar que els visitants tinguin una visió 360 del que significa la cultura i la identitat catalana. Els cellers escollits són: Abadal, Oller del Mas, Gramona, Bodegas Torres, Alta Alella, Mas Blanch i Jové, Perinet, Perelada i La Vinyeta. “És una ruta per a recórrer tots els territoris i busca ensenyar tot el que s’elabora a Catalunya”, afegeix la directora de l’ACT, qui també confirma que la rebuda que tenen és molt bona i reconeix que tot i que “tots situaven Catalunya, no tenien tan clara la varietat de vins i territori que s’hi elaboren”.
Aprofitant la Regió Mundial de la Gastronomia 2025, l’entitat reconeix que cal col·locar el país en el mapa i sobretot demostrar que la identitat catalana va lligada al bon menjar i al bon vi: “Volem situar la cuina en un espai de màxim reconeixement mundial”, explica la directora de l’ACT. En una entrevista a aquest diari, l’experta reconeix que apropar la cultura catalana a creadors de contingut d’arreu utilitzant els menjars i beures típics del territori és clau perquè aquests ho traslladin als seus seguidors i, per tant, “fer una revolució gastronòmica”, remarca. En l’acció de l’organització pública han estat convidats una quarantena d’influencers de tot el món, des de França als Estats Units, passant per Llatinoamèrica i l’Àsia. En total, tots els participants sumen un total de 6 milions de seguidors amb al voltant de 70.000 interaccions.
La importància de les xarxes socials
L’elecció d’utilitzar creadors de continguts per fer d’emissors de les meravelles del vi i el menjar català no és a l’atzar. En aquest sentit, un dels canals més importants per transmetre l’enogastronomia catalana és, sens dubte, les xarxes socials. Per això, l’Agència Catalana de Turisme ha apostat per l’ús d’influencers, ja que el seu viatge servirà per retransmetre tot el que han après de Catalunya a la seva audiència. “El nostre objectiu és comunicar les experiències en els formats que cada vegada més cerca el públic”, ha afirmat Calvera, qui també ha avançat que un dels grans reptes de l’Agència Catalana de Turisme és la seva digitalització, per esdevenir “una font d’inspiració i prescriptors de les experiències més arrelades al territori”. Amb aquest projecte a l’horitzó, l’ACT pretén continuar donant a conèixer el territori a les xarxes. Aquest objectiu que afavorirà el posicionament de Catalunya al mapa gastronòmic el que repercuteix de manera positiva en l’economia, ja que el turista gastronòmic genera un 20% més de despesa a la destinació que el turista convencional.