Les etiquetes de vi han estat presents a les ampolles gairebé des que es van inventar, però amb els invents de la imprenta i la litografia i l’explosió del disseny s’han convertit en un element crucial de la imatge d’una marca, que mira de mostrar el seu caràcter i atraure clients a través d’ella. En alguns casos, grans marques i artistes molt coneguts han acabat presents a les etiquetes, duent la cultura pop a un dels productes més tradicionals del món. Al portal Wine Enthusiast, un article repassa algunes de les propostes més curioses de combinació d’art, disseny i vi que es fan arreu del planeta.

A Sicília, el celler Donnafugata s’ha aliat amb la marca de moda Dolce & Gabanna per expressar els valors que representen els seus vins. Així, el seu Rosa rosé, un cupatge de les varietats sicilianes Nerello Mascalese i Nocera cultivades a prop del volcà Etna, és etiquetat amb un disseny de la prestigiosa marca de roba que s’inspira en l’art tradicional de l’illa per remarcar el seu caràcter i la seva vinculació a la terra, amb explosions de color que fan referència directa al seu lloc d’origen i que alhora són atractives per als clienta que no estan familiaritzats amb Sicília.

A la mateixa Itàlia però al nord, a la Toscana, la família Castellani també ha relacionat els seus vins amb l’art, i no només això sinó que té un viver d’artistes, Materia Prima, com a part de la seva contribució a la cultura de la regió. El 2019, la marca va comercialitzar una ampolla amb un esbós de l’artista Keith Haring, que l’havia regalat a la família després que aquesta contribuís decisivament a la creació del seu darrer mural, que va fer a la ciutat de Pisa. Els beneficis d’aquest vi, a més, anomenat Tenuta di Ceppaiano, van directament al finançament de Materia Prima i al treball dels seus artistes.

A l’altra banda de l’Atlàntic, a l’estat nord-americà d’Oregon, el celler St. Reginald Parish, de la vall de Willamette, va col·laborar amb la botiga de vins Domaine LA per fer aparèixer fotografies de Catherine Opie a les ampolles de dos dels seus vins. Tenint en compte les seves caraterístiques, Opie va crear escenes que complementaven els colors rosat i blanc dels vins. A més, les fotografies es van editar en una sèrie limitada per aportar fons a dos centres d’art de Los Angeles, The Underground Museu i el Centre Comunitari Summaeverythang.

També als Estats Units, però a l’estat de Califòrnia, hi ha cellers que prefereixen ni tan sols oferir informació a l’etiqueta i centrar-se només en l’art, deixant que la imatge atregui l’atenció dels clients. És el cas dels vins Para Maria, del celler Stolpman, que deixen que la cara d’un mussol ocupi tot l’espai reservat a les lletres en un dels seus negres i en un rosat. La imatge va ser dissenyada pel director creatiu del celler, Kari Crist. El mussol, una espècie coneguda com a tecolote, és una referència al malon que reben els residents de Jalisco, mèxit, d’on és originària l’enòloga Maria Solorzano, responsable dels vins. A més, com a ocell nocturn, també al·ludeix a les veremes de nit que ella mateixa ha impulsat.

Finalment, també a Califòrnia, Los Jaras és un celler que vol que les seves etiquetes siguin l’oposat a les tradicionals, amb imatges d’edificis històrics i lletres lligades d’aspecte senyorial. En una tendència comuna als països amb menys tradició vitivinícola però que també ha arribat a Catalunya, aquests cellers fan servir imatges plenes de color per convertir el vi en una experiència més amable i amb menys seriositat, com és el cas de Los Jaras i les seves col·laboracions amb artistes com Chloe Wise i Jen Starkm que volen donar un caràcter més contemporani i energètic a les seves etiquetes.

Nou comentari

Comparteix