La música i el vi sempre han anat de bracet. No és estrany que cada vegada més wine bars o terrasses acompanyin les begudes amb alguna classe de música. A més, les melodies desperten emocions a tot aquell que les escolten, la qual cosa pot provocar noves sensacions a l’hora de tastar un bon vi o escumós. En aquest context, el crític i periodista Juan Manuel Bellver presenta un projecte musical únic: “Wine Lovers, onze covers de cançons que uneixen la passió pel vi amb la millor música lounge per a gaudi dels gurmets més melòmans i els melòmans més gurmets”, asseguren en un comunicat de premsa. Des que es va llançar el primer single digital, a la primavera del 2024, fins ara, les cançons de Wine Lovers han estat incloses en una dotzena de recopilatoris, amb gairebé 100.000 oients mensuals en Spotify. Dos dels seus temes més populars han superat el milió d’escoltes en aquesta plataforma de streaming: Wine in the Afternoon (1,7 milions) i I Drink Wine (1,8 milions).
El projecte musical ha estat molt divers, no només pels vins dels quals parla, sinó també pels músics que hi han participat. En primera instància la producció i els arranjaments han estat a càrrec del músic i productor argentí Willi Cooper. Tot i això, en les gravacions han participat músics de tots dos costats de l’Atlàntic (Espanya, l’Argentina, el Brasil, Jamaica…). L’interès de combinar diferents artistes lliga amb la voluntat d’actualitzar en clau de bossa, reggae, soul i altres ritmes, que el mateix Bellver titlla de “sensuals”. En definitiva, “un repertori que desempolsa grans clàssics i redescobreix joies oblidades amb el vi com a protagonista primordial del relat, ja sigui com a excusa per al brindis, vehicle d’amistat, font d’inspiració o consol per a curar ferides de l’ànima”, reconeix el comunicat que presenta el disc.
A primera vista, sembla un disc normal, sense gaire relació amb el vi, però si s’observa detingudament es pot comprovar com tot té una relació constant amb aquest producte vitivinícola tan arrelat a la tradició i cultura del territori. Segons s’explica, “l’escolta d’aquests discos cobra una nova dimensió si s’acompanya l’experiència amb una copa de vi”. En altres paraules, s’han buscat amb molta cura aquells temes i estils que maridin la perfecció amb el vi. En les portades, a més d’imatges relacionades amb l’hedonisme vinícola, s’inclou una recomanació de maridatge per a cada cançó. A més, l’autor d’aquest projecte també recorda que hi ha maridatges necessaris per a aquest disc, com per exemple Spill the Wine, que va ser un hit d’Eric Burdon & War en els 70, es gaudeix més acompanyat amb una copa de pinotage sud-africà. “Això és només un suggeriment i forma part del joc. L’oient pot optar per destapar qualsevol altra ampolla que li agradi. L’important és que totes aquestes cançons que parlen de vi ens contagiïn les ganes de gaudir-ho en clau positiva i amb la deguda moderació”, reconeix Bellver.

Un procés creatiu inspirat en grans èxits
El projecte -segons relata l’autor- va començar amb una llista de reproducció amb cançons que parlaven de vi. “Uns amics músics i jo decidim gravar alguns covers d’aquest repertori i presentar-les a la discogràfica Music Brokers“, relata Bellver qui afegeix que “els va entusiasmar la idea i van proposar a Willy Cooper com a productor artístic i arranjador, que li va donar un enfocament menys rocker i més lounge“. Cooper també es va encarregar d’ajudar a triar els vocalistes en funció de l’estil de cada cançó, ja que la seva experiència en producció el feia un candidat idoni per trobar els músics capaços de captar la unió entre música i vi. “Jo era molt fan del seu treball amb Nenei, una cantant argentina amb una elegant veu de contralt que es va atrevir a interpretar I Drink Wine de Adele, donant-li una dimensió més intimista”, reflexiona Bellver.
En el track list de Wine Lovers hi ha moltes cançons que han passat a la història com a hits d’èxit, totes d’elles parlen del vi o relaten situacions que conviden a degustar la beguda. “Hi ha clàssics dels 60 com Red, Red Wine de Neil Diamond, interpretat per Lifuki amb aquest groove que el caracteritza, o Summer Wine de Lee Hazelwood, que cobra una nova vida en la veu juvenil i sensual de Mica Franco”, insisteix Bellver. Ara bé, en el repertori també hi ha temes que no són coneguts, però que encaixen amb la temàtica, com Wine in the Afternoon, “que apareixia en la cara B d’un single del 2006 del quartet indie escocès Franz Ferdinand, al qual a veu angelical de Lila Frascara aporta una elegància jazzy transformant aquest mig temps de pop optimista en una deliciosa balada introspectiva”, concreta l’autor del projecte musical.