El vi hauria de ser una beguda per a tothom. Aquesta frase, aparentment senzilla, resumeix una de les grans contradiccions del sector vitivinícola actual. Si bé la qualitat dels vins catalans ha crescut exponencialment en les darreres dècades, aquest avenç ha anat acompanyat, sovint, d’un distanciament respecte al públic general. El vi, abans vinculat a la taula familiar o als àpats quotidians, ara sembla reservat a contextos més sofisticats, acompanyat de discursos tècnics i terminologia que pot fer-lo inaccessible per a qui només vol gaudir d’una copa sense sentir-se jutjat.
És en aquest context que neix Música, vins i altres coses, un pòdcast conduït per Mariona Morral i Mateu Peramiquel, de la mà de WeColourMusic, que busca precisament això: acostar el vi a la gent, sense impostures, amb naturalitat i, sobretot, amb sentit de l’humor. “Beure vi hauria de ser una cosa senzilla”, defensa Morral, vinculada professionalment al món del vi. Amb aquesta idea com a punt de partida, el pòdcast ofereix un espai fresc on el vi s’enllaça amb la música, per tal de crear un ritme constant i divertit que combina anècdotes, entrevistes i cultura popular. Gràcies a l’ampli coneixement d’ambdós professionals, el pòdcast aconsegueix recuperar la relació emocional i vivencial que molta gent ha perdut amb el sector vitivinícola.
Morral reconeix que ells no canviaran el món, però també explica que cal canviar el paradigma i, per tant, tornar el vi a la gent. Per a l’experta no són necessàries les grans paraules que envolten el vi, així com aquest punt esnob que es desprèn dels que més el coneixen. “No necessites ser un expert per parlar, beure i entendre el vi”, recorda Morral en una conversa amb Vadevi. De fet, la seva manera de fer el pòdcast no inclou paraules grandiloqüents i conceptes que només els més professionals entenen, sinó que parlen des de la quotidianitat, amb construccions normals i posant exemples de tot allò que expliquen.

Programes com el de Morral i Peramiquel posen el focus en la gent i no tant en el producte. En aquest sentit, l’experta argumenta que van plantejar un pòdcast “pel consumidor final”. La realitat és que la indústria busca constantment com captar nous públics, però sovint oblida que cal fer-ho parlant el seu llenguatge. El vi no ha de renunciar a la seva complexitat, però tampoc hauria de tancar-se en ella. Mostrar-lo des de la quotidianitat, des de l’humor i des del plaer compartit pot ser molt més eficaç que no pas únicament insistir en les seves virtuts enològiques.
La combinació de l’art
“El vi marida perfectament amb l’art”, assegura Morral. Quan van començar a idear Música, vins i altres coses, explica que volien crear “una cosa feta des de zero, com el raïm”, en referència a l’origen natural i sincer del projecte. En aquest sentit, integrar la música com a suport artístic ha estat tot un encert. Morral i Mateu Peramiquel han aconseguit generar un ambient proper i atractiu per a qualsevol que els escolti.
La música no només acompanya el pòdcast, sinó que hi té un paper clau: ajuda a donar ritme, emoció i context, tot reforçant els continguts vitivinícoles. El vi, tot i ser el centre del programa, es fon de manera natural amb els coneixements musicals que aporta Peramiquel. No és cap novetat que vi i música tenen una connexió especial. De fet, hi ha sommeliers que organitzen tastos on cada copa s’associa amb una cançó, buscant sinergies sensorials. En aquest pòdcast, aquesta combinació es fa amb naturalitat i passió, oferint una experiència original que trenca amb els formats habituals de divulgació sobre el vi.