Les xarxes socials s’han apoderat del món. Fa anys que el contacte entre persones o fins i tot amb les empreses es fa mitjançant plataformes molt conegudes. Fenòmens com els creadors de contingut o els enginyosos vídeos d’algunes marques han fet que les xarxes socials sigui l’aparador perfecte de qualsevol producte. De fet, no és estrany que les companyies es deixin grans inversions de diners en promocionar els seus continguts en aquestes plataformes. Sent el vi català un producte tradicional, també ha intentat fer-se un lloc en aquest espai d’internet. Ja són molts els cellers que cada dia utilitzen les xarxes socials per comunicar-se amb els seus clients, però també amb aquells curiosos potencials compradors. En definitiva, el món avança i el vi vol ser-hi present. Mentre els experts argumenten que el creixement és cada vegada major, reflexionen en un estudi sobre els serrells que encara queden per polir. Perquè les xarxes són un gran mecanisme, però el desconeixentment sobre tot allò que poden aconseguir encara és molt gran.
No és cap secret que les xarxes socials encara són tot un enigma a escala empresarial. Si bé és cert que cada vegada tenen més importància en la venda de productes, poques empreses estan disposades a destinar-hi diners. Segons expliquen Judith Cortina i David Jobé, periodistes especialitzats en el sector del vi i l’enoturisme, amb prop de 10 anys d’experiència, en el seu estudi Enodata 2025, gairebé un terç de les companyies vitivinícoles que tenen presència a les xarxes no segueixen cap estratègia concreta. Tanmateix, mentre el consumidor utilitza cada vegada més les xarxes, el 71% dels cellers hi tenen un perfil, però no una línia d’acció definida. “Això pot afectar la coherència i l’efectivitat de la seva presència digital”, asseguren els autors de l’estudi en un comunicat remès a Vadevi. Paral·lelament, tot i que cada vegada es veuen les xarxes com un clar punt de venda, part dels cellers no està disposat a invertir en professionals que els hi treguin el rendiment òptim. En aquest sentit, de les empreses enquestades en l’informe, un 39% compta amb personal format en xarxes socials, mentre que un 38% delega aquesta tasca als propietaris.
La realitat, doncs, és que les xarxes socials guanyen importància pel vi català, però encara són un món molt desconegut. De fet, en molts casos els cellers utilitzen aquestes aplicacions per la fidelització de la seva clientela, és a dir, les interaccions en les plataformes són una de les maneres més fetes servir de comptabilitzar consumidors. D’aquesta manera, el 73% dels cellers prioritza aconseguir interaccions (m’agrades, comentaris, comparticions) per davant d’arribar a una audiència més àmplia. Ara bé, l’informe també remarca que a diferència d’altres sectors, en el cas del vi encara no està consolidada la figura dels creadors de contingut. De fet, en alguns casos els cellers prefereixen tenir continguts molt visuals de fotografies o vídeos fets per ells mateixos que no pagar a influencers que derivin seguidors cap als seus productes. En concret, menys de la meitat de les empreses vitivinícoles treballen amb creadors de contingut o comunicadors. A més, l’informe també conclou que no hi ha una estratègia d’ús concret dels influencers, ja que “un 57% d’aquests opta per col·laboracions remunerades, mentre el 43% prefereix intercanvis de producte”, expliquen.

Instagram, la gallina dels ous d’or
Instagram és la plataforma que utilitzen tots els cellers amb presència a les xarxes socials, afirma l’estudi. L’objectiu principal dels experts en aquest informe era fer una radiografia completa d’allò que li falta al sector vitivinícola per fer el salt a les xarxes socials. La realitat és que Instagram és la plataforma estrella pels cellers. La combinació de fotos i vídeos curts han fet d’aquesta plataforma l’aliat perfecte per presentar productes, organitzar activitats i mantenir un contacte directe amb els consumidors. A més, cal recordar que Instagram és una de les xarxes més esteses a Catalunya. En concret, l’estudi conjunt entre el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’agència Imagina apunta que 4,8 milions de persones de més de 16 anys utilitzen aquesta aplicació. Aquestes xifres demostren que gràcies a la xarxa social el públic objectiu dels cellers canvia completament i incrementa encara més, la qual cosa provoca que hi pugui haver més clients potencials.
Així, segons conclou l’estudi d’Enodata, el 100% dels cellers catalans enquestats utilitzen Instagram, consolidant-la com la plataforma més important per a la visibilitat i la interacció directa amb els clients i seguidors habituals. Aquesta dada no només evidencia una clara aposta per la comunicació digital, sinó que també reflecteix la necessitat del sector vinícola de connectar amb un públic cada vegada més actiu a les xarxes socials. “Aquesta xarxa destaca per la seva capacitat de mostrar continguts visuals d’alta qualitat, com vinyes, etiquetes i experiències enoturístiques, que són els més populars entre els seguidors”, asseguren els experts i creadors de l’informe. Aquest tipus de contingut permet als cellers no només promocionar els seus productes, sinó també transmetre emocions, valors i històries que reforcen la identitat de marca i generen una relació més pròxima amb el consumidor.
TikTok, un desconegut amb potencial
TikTok encara és una xarxa molt desconeguda, però sembla que cada vegada aconsegueix més adeptes. De fet, en el mateix rànquing de l’estudi del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’agència Imagina s’afirma que arriba a tenir al voltant de 3,6 milions d’usuaris a Catalunya. En aquest sentit, es converteix en una plataforma molt atractiva pel sector vitivinícola. A més, també es pot convertir en la porta d’entrada al públic jove, ja que cada vegada les noves generacions migren de les xarxes socials tradicionals (Instagram, Facebook…) cap a les més noves, una d’elles TikTok. És per això, que l’estudi d’Enodata 2025 revela que és una plataforma per la qual cal apostar, però també reconeixen que encara hi ha molts prejudicis sobre el format i el perfil d’usuaris. Per aquest motiu, de les empreses enquestades per obtenir els resultats d’aquest informe, només un 22% han adoptat TikTok.