VadeVi
Alella Vinícola, la visió empresarial feta passió
  • CA

No venien del món del vi, tot i que en Samuel havia tingut vinya. En Xavier, el seu germà, anava per geòleg, a punt d’acabar la carrera. Era finals dels 90 i va aparèixer l’oportunitat de comprar l’antiga cooperativa Alella Vinícola. Semblava una bona opció, una bona inversió, tot i que l’empresa familiar venia d’un altre sector.

“Segurament teníem un punt inconscient”, admet Xavier Garcia, director tècnic d’Alella Vinícola que d’allò que era una bona opció empresarial n’ha fet la seva passió. “Els inicis van ser molt durs”, diu, però “el vi t’atrapa”.

Han fet un procés d’aprenentatge, en Xavier especialment, que va desviar la seva formació per convertir-se en enginyer agrònom i posteriorment en enòleg.

Van mantenir les instal·lacions modernistes de la cooperativa, amb una gran reforma, però van canviar dinàmiques de producció, prioritzant la qualitat enfront a la quantitat, que era al que es donava més importància abans. Així i tot no s’han deixat de banda marques emblemàtiques com Marfil, que és de 1928 i que han revaloritzat.

Assumeixen que des de 1998 han viscut tres fases. La primera d’inici i situació, la segona de contenció de despesa en la que van començar a fer-ho tot directament, des de la vinya fins a la venda. En la tercera, que l’acaben de començar, han posat els seus vins en mans de la distribuïdora La bodeguilla de Terrassa, mentre l’exportació, que arriba al 30% la continuen portant directament.

Alella Vinícola viu un moment dolç. El seus vins tenen el reconeixement dels Premis Vinari 2014 per exemple i d’altres certàmens, i a nivell internacional han estat molt ben puntuats a la llista Parker.

D’altra banda, i pràcticament des dels inicis han compaginat la viticultura, l’elaboració del vi i la venda, amb activitats tangencials associades a l’enoturisme. Des de fa 10 anys fan visites guiades al celler que acaba amb un àpat al restaurant que es troba a les mateixes instal·lacions. Hi passen unes 3000 persones cada any.

Una de les iniciatives més noves, ha rebut el premi a la millor iniciativa enoturística de l’Ajuntament d’Alella. Es tracta d’un recorregut en veler des del port de Barcelona fins al Masnou (a la foto d’Òscar Pallarès), el que permet veure les vinyes des del mar mentre es fan els tastos.

Més enllà d’aquestes propostes lúdiques, des d’Alella Vinícola donen molta importància a la investigació. Per una part es treballa en la recuperació de varietats pròpies. Una anàlisi de l’ADN d’unes vinyes velles ha constatat que no són garnatxa negra tal i com es pensava i amb els resultats a la mà no correspon a cap de les varietats catalogades. Ara la miren de prop per veure com respon i estan vinificant per comprovar com són aquests vins.

En el camp de la investigació també estan treballant la pansa blanca amb la Universitat de Barcelona, per analitzar i comparar les impressions de prescriptors professionals, de consumidors i d’una màquina (el cromatògraf) que analitza les aromes.

En total, del celler Alella Vinícola en surten 15 vins, alguns d’ells més “seriosos i formals i d’altres més divertits”, com el Mayla que es comercialitza amb tap corona. Diu Garcia que els vins més senzills “són més tecnològics i els més complexos, són més artesans, però els dos tenen la seva complicació.

Xavier Garcia, però, té clar que fan vins per gaudir i compartir, vins per sociabilitzar les persones.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa