Han estat uns quants mesos de feina i d’investigació els que ha demanat la creació de l’estudi Wine Travel Observer (WTO), elaborat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya a través del periodista del portal Enoturista David Jobé, que ha assumit les tasques d’investigació, i ha comptat amb la col·laboració del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya des del programa Projecta’t. Aquest dimecres 10 de gener es presentaven per primer cop els resultats que permeten tenir un coneixement molt més profund de la realitat enoturística de Catalunya.

451 cellers visitables, un 49% del total
L’estudi ha analitzat 918 cellers elaboradors en actiu aquest any passat, el 2023, i ha detectat que 451 cellers són visitables, representant un 49% del total, és a dir, la meitat de projectes del país. I amb dades del mateix any que ara just tanquem, han pogut comptabilitzar que aquests cellers han ofert fins a 1.683 experiències d’enoturisme diferents. D’aquests 451 cellers s’han analitzat 50 indicadors, i més de 110 noves variables de 102 cellers representatius dels diferents territoris i dels tipus d’empreses, a qui s’ha fet entrevistes personals.
“Ens hem endut una sorpresa positiva amb les dades”, valorava el responsable de la investigació David Jobé. El periodista veu “amb optimisme” que hi hagi la meitat de cellers catalans que apostin per l’enoturisme i que s’hagin detectat aquestes més de 1.600 activitats, de les quals poc més d’un miler (1.100, per ser exactes, que representa el 65% del total) siguin fixes, és a dir, s’ofereixen de manera continuada.
Els responsables compartien durant la presentació que aquest és el primer cop que es fa una anàlisi “tan exhaustiva” del sector, que ara ha volgut fer un pas més i entendre el conjunt del país, més enllà de les estructures de les DO o les 9 Rutes del Vi sobre les quals es basaven fins ara moltes de les investigacions en aquest camp. De fet, segons han compartit durant la presentació, WTO ha comptabilitzat que un 57% dels cellers visitables forma part d’aquestes rutes, mentre que el 43% restant quedava fora de les estadístiques.
Sigui com sigui, els responsables han insistit en la importància de sumar sinergies i treballar plegats tots els actors de l’enoturisme català, començant per les Rutes, i seguint pels restaurants i allotjaments, que aquest cop han quedat fora de l’estudi, però esperen poder-los incorporar en una nova fase del projecte. “En aquest moment tenim al davant diversos reptes, afegia Jobé, un d’ells, tenir precisament més present la gastronomia i facilitar experiències més completes i transversals”, però també que “que es pugui cobrar més per les experiències i poder treballar més units”, apuntava el periodista, “des de les mateixes rutes, fins a la resta d’actors que en l’actualitat tenen algun paper en el sector de l’enoturisme català”.

La formació com a eix central de l’estudi
Ester Garcia, fins ara directora de l’Escola i ara gerent de l’Institut Municipal de Formació de Vilafranca del Penedès, valorava la importància d’aquest exercici que ofereix una “radiografia molt completa” de la realitat actual. “És una foto de país“, insistia, tot recordant que hi ha molta feina feta, però que queda camí per seguir donant forma i sobretot visibilitat al model d’enoturisme de Catalunya.
De fet, Garcia feia un pas més en l’anàlisi i apuntava que tot plegat neix de la inquietud del centre vilafranquí de conèixer les necessitats del sector per a poder-hi dedicar recursos acadèmics. És a dir, conèixer el mapa al detall de l’enoturisme permetrà detectar les demandes reals i perfilar formacions que garantiran professionals formats i especialitzats per a tirar endavant aquest “sector estratègic” per a Catalunya.
Una ISO de l’enoturisme, exportable al món
Com a dada final, però gens menor, s’ha mencionat també que aquest treball té la voluntat de convertir-se en l’ISO de l’enoturisme. “Que sigui un model d’estudi exportable a altres regions vitivinícoles del món”, apuntaven els responsables del projecte. D’aquí, per exemple, que el nom escollit per a donar-hi nom sigui en anglès, Wine Travel Observer, que amb una traducció literal vindria a dir Observador d’enoturisme.
Podeu consultar el detall de l’estudi, seguint aquest enllaç.