Catalunya té una trajectòria de més de 25 anys en l’aplicació de les polítiques de clúster i és un dels pocs territoris a escala mundial on aquestes polítiques no han tingut cap interrupció, alhora que han anat evolucionant i sofisticant-se. Enfoquen el treball d’una manera molt pragmàtica, utilitzant una metodologia original basada en el foment del canvi estratègic com a vector principal de millora competitiva. Aquesta metodologia aplicada a més d’una cinquantena d’iniciatives de reforçament de la competitivitat a nivell de clústers, es focalitza en els dos elements principals de la competitivitat a nivell microeconòmic: l’estratègia empresarial i l’entorn de negoci.
En la regió vitivinícola del Penedès, s’ha constituït l’Agrupació d’Empreses Innovadores del sector de l’elaboració de vins i caves i sectors auxiliars de Catalunya: AEI INNOVI, sent en aquest context quan es desenvolupa el seu primer pla estratègic 2009-2012. Des de 2009 assumeix la missió de consolidar la regió vitivinícola de Catalunya com un referent en matèria d’innovació i qualitat global. L’objectiu principal d’INNOVI és promoure la competitivitat de les empreses de tota la cadena de valor del sector vitivinícola català, mitjançant la col·laboració i la innovació. Dona la importància del clúster per se i pel valor estratègic que te i tindrà en el sector vitivinícola, fem un diàleg amb el seu gestor, el clúster manager, Eloi Moncada.
Ara, 15 anys després, segueix sent vàlid i estratègic l’objectiu genèric que es van plantejar INNOVI en els seus orígens, però quins canvis introduiria o eliminiaria perquè segueixi essent vàlid en els propers 15 anys?
Tot i que en el país plou poc, ha plogut molt des del 2009. Justament en aquella època el canvi climàtic només era una amenaça llunyana i ara hi estem immersos del tot. Tampoc en aquells anys es parlava de blockchain, big data o intel·ligència artificial, i ara ja es una realitat.
El que vull dir és que si bé l’objectiu fundacional de millorar la competitivitat a partir de la innovació segueix essent vàlid, les temàtiques i els instruments a utilitzar han evolucionat, i molt! Avui en el nostre Pla estratègic tenim tres grans eixos de treball: la sostenibilitat amb el canvi climàtic, la biodiversitat i l’economia circular com a principals temes, la digitalització basada en la incorporació d’eines de suport a la presa de decisions, l’automatització i la robotització i la generació i potenciació de nous productes i serveis. En aquest darrer cas en el clúster volem apostar per millorar la competitivitat, i per tant innovant, en l’enoturisme.
Té com a socis des de l’inici a dues entitats pròpies de l’acadèmia com són l’URV i l’IRTA, però així i tot no son part del nucli del clúster. Per què no es vincula més aquest actiu del país, de la R+T, i així se’ls responsabilitza directament amb altres actius de l’operativitat del clúster?
URV, IRTA i també VITEC, INCAVI o la UPC són entitats clau per a la innovació en el sector i en conseqüència per INNOVI. Són elles les que proposen i executen, en gran part, molts dels projectes col·laboratius que coordina INNOVI i participen en la transferència del coneixement i les innovacions, la segona activitat més rellevant del clúster.

“Queda camí per treballar de manera més sinèrgica”
Creus que INNOVI està prou representada en totes les DO i en conseqüència es desenvolupa una activa relació bijectiva i d’igual a igual entre aquests actors?
Aquest és un dels grans objectius que ha tingut INNOVI en els darrers anys: esdevenir una organització útil per tots els elements de la cadena de valor, des dels viticultors als cellers, passant per proveïdors de productes, maquinari o serveis en tot el territori català. Actualment tenim com a socis organitzacions establertes en 8 de les DOs i en un futur pròxim volem arribar a estar representats a les 12. De fet ara ja podem dir que s’han organitzat actes a totes les DOs i ens en queden ben poques en les que no s’ha fet algun projecte.
A més a més, treballem amb els Consells Reguladors per iniciar activitats de manera conjunta i amb alguns d’ells ja compartim el reptes d’innovació que tenen per poder-los treballar conjuntament, però queda camí a recórrer per a treballar de manera més sinèrgica.
Hi ha molt escrit i per tant conegut respecte del canvi climàtic i com aquest afecta al sector vitivinícola. Quina és la seva visió sobre com s’afronta aquest repte? Quin paper hi juga INNOVI?
No descobreixo res de nou si dic que els dos principal impactes del canvi climàtic sobre la viticultura és l’augment de la temperatura (de mitjana i els cops de calor) i la manca i irregularitat de les precipitacions. Això comporta reduccions de collita, pèrdua de qualitat, avançaments del calendari fenològic…, que acaben comportant una reducció de la competitivitat i rendibilitat del conreu, generant el principal dels impactes: l’abandonament del cultiu i de la població que s’hi guanya la vida. En aquest context, INNOVI fa el que li toca: innovar per reduir l’impacte i que la competitivitat de la cadena de valor no se’n resenteixi.
Des de ja fa anys es coordinen projectes en l’àmbit vitícola que van des d’aquells que serveixen per monitoritzar l’estat del conreu amb diferent tipus de sensòrica, fins a d’altres que busquen directament pal·liar els impactes com la introducció de noves cultures de poda, noves tècniques de gestió del sol, alternatives en la cerca de fonts d’aigua o la introducció de criteris de reg eficient.

“Catalunya té moltes publicacions científiques, però no indicim prou en el sector”
Hi ha prou R+T bàsica i finalista en el país per contribuir a cercar i aplicar solucions reals i viables front la sequera que esta malmeten al sector?
Al país hi ha molta recerca bàsica. De fet som un dels països amb més publicacions científiques del sector, per davant dels Estats Units, Italià o França, però les dades ens diuen que això no incideix prou i quan parlem d’innovació ja no estem entre els 30 millors… Per això, sense deixar fer recerca bàsica, cal potenciar, i molt, que aquesta tingui impacte a les empreses. Cal que la recerca que ja s’ha fet en aquest sentit pugui ser utilitzada per viticultors i cellers aplicant les noves tecnologies de maneig del sol i el conreu i solucions innovadores per buscar noves fonts d’aigua que ara per ara no s’utilitzen, com la procedent de les plantes depuradores de celler o de poblacions senceres, dessalinitzada o fins i tot retinguda en petits embassaments a les pròpies parcel·les.
I el mateix passa en els cellers: cal dotar-los de tota la tecnologia necessària per a contribuir el millora de la gestió en general i de l’aigua en particular. Sense anar més lluny aquests dies hem iniciat un projecte en col·laboració amb l’AVC i el Clúster de l’Aigua per a realitzar diagnòstics gratuïts de la gestió de l’aigua als cellers i proposar millores. Amb tots els resultats s’editarà una guia de bones pràctiques per la gestió de l’aigua. Fa molt poc un celler ens deia que canviant una aixeta per un polsador en la mànega de rentar tractors en verema havien estalviat un 30% de l’aigua. Això no és innovació 5.0, però és molt útil i eficient.
Més de mil alumnes s’han format a l’Acadèmia de Poda
La Acadèmia de Poda d’INNOVI fa una gran tasca en l’aspecte agronòmic del conreu. Tanmateix des de fora, hom pot tenir la sensació de que aquest aspecte agronòmic s’hauria d’apropar cap al mon de la recerca, i la AP, esser una de les eines per incrementar l’ofici dels viticultors i viticultores, similar a la gestió del reg o les patologies, que es porten des de RuralCat. Que en pensa de la situació?
L’Acadèmia de Poda neix fa 10 anys com a una necessitat del sector de recuperar els bons hàbits de la poda que s’havien anat perdent al llarg dels anys i incorporar els nous conceptes de poda de respecte. Després d’aquests anys en els que INNOVI a través de l’Acadèmia ha difós aquestes pràctiques a més 1.000 alumnes de 30 denominacions de tota la península ha arribat l’hora d’evolucionar i convertir un instrument formatiu en un instrument de generació i transmissió de coneixement. Aquest any es crearà la Comunitat de Poda que justament vol que la recerca aporti nous coneixements a partir d’estudis i projectes de R+D. També volem organitzar un congrés d’àmbit peninsular que reuneixi el màxim d’experts en la matèria i incrementar el coneixement col·lectiu.
Per vostè quins son els temes clau en els quals INNOVI hauria de contribuir a desenvolupar, i quins deixar?. Per fer-ho cal una estructura major, diferent, elàstica…?
Aquest 2024 estem treballant el nostre Pla estratègic justament per enfocar millor els nostres esforços i recursos. Això s’ha de fer en el context d’extrema sequera que segur que condicionarà molt, però cal pensar a 5 i 10 anys vista i per tant no oblidar temes com la Intel·ligència Artificial, la robotització o la millora de la comercialització a partir de la innovació. En aquest procés la Junta Directiva del clúster i els seus associats juguen un paper clau en la definició de la nova estratègia i de la gestió dels recursos a emprar.
Quina es la relació amb la PTV, i com pensa que la situació actual tindria que evolucionar?, perquè?
La Plataforma Tecnológica del Vino és una organització que treballa de manera similar a INNOVI, però en l’àmbit territorial espanyol. Entre les diferencies hi ha la capil·laritat d’INNOVI per arribar a viticultors i cellers de totes les mides i condicions. Es justament aquest fet que hem posat a disposició de la PTV per fer arribar els resultats dels seus projectes al conjunt de la vitivinicultura catalana. També hem treballat plegats en alguns projectes en l’àmbit de la reducció dels usos dels fitosanitaris o de millorar la resiliència de les nostres vinyes al canvi climàtic.
Segur que la nostra relació pot ser molt més estreta, però cada any anem fent més activitats de manera conjunta.
Es important destacar que en l’ADN d’INNOVI hi ha la col·laboració i el treball en equip. En aquest sentit hem sigut un dels socis creadors de la Wine Innovation Collaboration Alliance, una organització a nivell europeu que reuneix a diferents entitats del mon de la recerca i la innovació vitivinícola per compartir experiències i donar solucions al sector. De moment col·laborem amb institucions italianes, franceses i portugueses. En breu en farem la presentació pública.
El món de la vinya i el vi, te com a espasa de Democles, l’aigua, l’energia i el seguir essent considerat un producte agroalimentari salutífer. Com porta INNOVI aquests temes amb els altres clústers relacionats?
Al llarg de l’entrevista han aparegut aquests concepte diferents vegades. Hem de seguir treballant en promocionar la R+D+i en aquests àmbits i sobretot transferir els coneixements que es van adquirint. A tall d’exemple en la darrera convocatòria pública d’ajuts (Grups Operatius del Departament d’Acció Climàtica), dels 18 projectes coordinats per INNOVI, el 65% estan relacionats amb aigua i energia amb conceptes com el key line, càlcul de la petjada hídrica, encoixinats, la incorporació de carboni al sòl, la incorporació de sensòrica, noves maquines de maneig del sol o l’ús d’aigua depurada pel reg.
Més enllà del projectes, un exemple de la tasca d’INNOIV és la promoció de l’elaboració d’un protocol per a que qualsevol viticultor o celler que vulgui desenvolupar un assaig en les seves vinyes sigui del tipus que sigui des del maneig del sol a la poda, ho faci de manera que els resultats siguin validables científicament i per tant útils per altres viticultors. Són consells senzills però alhora útils com deixar testimonis i fer-ne repeticions. També estem treballant per llançar una guia tècnica i legal sobre la construcció de bases en medi natural per retenir l’aigua de pluja i l’estudi d’ús de l’Aigua de depuradora, com he comentat anteriorment.
Si es trobés en una campanya per aconseguir més socis, què els hi explicaria perquè s’afegissin activament a INNOVI?
Les motivacions que mouen a una organització a ser soci d’INNOVI poden ser vàries, però les principals es poden resumir en participar de manera activa en la innovació en el sector: essent socis en projectes d’innovació col·laboratius, assistir en jornades, estar al cas de les novetats en l’àmbit tecnològic i de gestió, creant xarxa amb altres actors de la cadena de valor, innovant en la comercialització… Sempre diem que INNOVI és un instrument per ser utilitzat per les empreses de la cadena de valor: aprofiteu-nos!