VadeVi
Falset-Maçà, el teatre del vi que triomfa als Premis Vinari
  • CA

L’enoturisme és una pota clau del model de negoci del sector vitivinícola. Tot i això, cada vegada hi ha més cellers que aposten per fer visites a les seves instal·lacions i tastos personalitzats. La creixent oferta d’activitats posa més difícil a les empreses innovar i crear iniciatives singulars que atreguin els visitants. Ser creatiu i fer una cosa diferent no és una tasca senzilla, però si s’aconsegueix pot arribar a ser la fórmula d’èxit per estabilitzar l’economia del sector. La cooperativa Falset-Maçà no és el típic espai on s’espera que hi hagi activitats enoturístiques, però fa temps que aposten per aquest model. Tant és així que no només tenen un gran públic fidelitzat, sinó que enguany s’emporten el Premi Vinari a la Millor Activitat Enoturística, el màxim reconeixement dels guardons catalans.

“Sempre que pensem en vi, pensem en adults i nosaltres volíem canviar aquesta visió”, explica Maria Martí, tècnica d’enoturisme de la cooperativa. La visita teatralitzada de l’entitat és tota una declaració d’intencions i els ha fet pujar al podi més alt dels Vinari d’Enoturisme. La cooperativa prioratina presenta en les seves visites en Ton, un antic treballador del celler jubilat, entranyable i extraordinàriament xerraire que acompanya els visitants pels espais emblemàtics d’aquesta joia del modernisme agrari i els introdueix als vins i vermuts del celler amb una mirada personal i divertida. La visita es converteix en un teatre en directe que permet als visitants aprendre de la història de la cooperativa, mentre gaudeixin d’una obra de teatre viva, única i original. El recorregut finalitza a la sala de tast, on es degusten tres vins de les gammes ÈTIM, el Castell de Falset i els Vermuts de Falset, els emblemes de la cooperativa Falset Marçà, elaborats dins de la DO Montsant.

Lliurament dels Premis Vinari Enoturisme Català al celler Montrubí. 20.11.2025, L’avellà foto: Jordi Play per a Premis Vinari

Amb aquesta posada en escena, la visita i el tast esdevenen activitats per a tots els públics, amb una clara aposta per integrar qualsevol classe de visitant en les seves iniciatives enoturístiques: “Englobar tota mena de clients buscant aquesta experiència més divertida i diferent de la resta”, reconeix Martí. Per a Robert Perelló, president de la cooperativa prioratina, “l’enoturisme és una aposta de fa anys”. D’aquesta manera, la visita teatralitzada no és una idea recent, ni tampoc l’única iniciativa de turisme del vi que fan a Falset-Maçà. Tot i això, Perelló recorda que “el Ton ens ha donat un gran resultat”.

Enoturisme cooperatiu

Si bé és cert que l’enoturisme no és exclusiu dels cellers, la realitat és que poques vegades es veuen entitats o cooperatives en projectes tan complexos i amb tanta clara necessitat de tenir recursos. A més, també cal entendre que en les cooperatives hi ha una presa de decisions bastant transversal, el que provoca que pràcticament totes les decisions hagin de ser unitàries. El president de Falset-Maçà no nega que sigui complicat fer enoturisme dins de les cooperatives, perquè “hi ha molts amos”. Dit això, però, confirma que un cop van tenir clar que era un model de negoci viable, tothom ho va acceptar. Tanmateix, però, Perelló també lloa la feina dels seus tècnics, ja que “són ells els responsables de la feina del dia a dia i que ho fan tot possible”. En aquest sentit, el president explica que malgrat les dificultats, “tenen tota la confiança de la cooperativa”.

Per la seva banda, Martí recorda els seus inicis, quan diverses persones la van avisar de no treballar en una cooperativa. Ara mateix, però, la tècnica d’enoturisme afirma que “no ha costat gens” fer camí cap a la millora de les visites a les instal·lacions, així com la proposta d’idees innovadores que avui, els fan guanyar guardons. “Són una cooperativa molt valenta, no s’ho van pensar dues vegades a invertir en enoturisme i això ens ha facilitat molt la feina”, conclou orgullosa Martí.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa