La DO Catalunya es va crear l’any 1999 estenent-se per totes les zones del país on tradicionalment s’havia conreat vinya, sobreposant-se així al territori d’altres onze denominacions catalanes ja creades i incorporant algunes zones que quedaven excloses de DO i on s’elaboraven vins de qualitat. La seva superfície s’estén per 42.000 hectàrees i 420 termes municipals, i actualment, comercialitza més de 60 milions d’ampolles l’any, representant més del 50% del vi tranquil català amb denominació d’origen.
L’amplitud de la zona de producció es tradueix també en un ampli ventall de sòls, climes i varietats de raïm, autòctones i internacionals, que faciliten a l’elaborador un marc divers i creatiu en la concepció dels seus vins.
Per què, doncs, es va crear la DO Catalunya? Tres motius ajuden a entendre-ho:
- Exportació: per temes vinculats amb la venda de vins fora, ja que la marca Catalunya és forta i coneguda internacionalment.
- Cobertura: per donar cobertura a productors que fins aleshores no podien adscriure els seus vins a cap altra DO pel fet d’estar fora dels territoris prèviament establerts.
- Flexibilitat: perquè permet plantar, elaborar i embotellar vins amb més varietats de raïm, i ofereix un marc de creació flexible.
En tot cas, malgrat la seva joventut, en l’actualitat la DO Catalunya aplega la gran majoria de municipis catalans productors del vi. I entre els seus horitzons, expliquen, hi ha el de consolidar, crear i innovar, pals de paller sobre els quals se sustenta la filosofia de la Denominació d’Origen Catalunya.
La DOCat s’explica “com a hereva de la mil·lenària tradició vitivinícola, com a garant de la qualitat i l’origen proper dels seus vins emparats, de marcat caràcter mediterrani”; i ho materialitza a través de campanyes i accions que la vinculen estratègicament amb el món de la cultura, a través de diverses disciplines com el teatre, la música o la dansa, amb la mirada ferma d’intentar apropar el vi als més joves, un dels segments més difícils d’arribar segons els estudis i les estadístiques de consum dels productes vínics.

Per la suma de tot plegat, també a través de la DO Catalunya, pren força el lema Catalunya, el vi és cultura. Una cultura que el Govern vol donar a conèixer a través de la campanya de vi català més ambiciosa fins al dia d’avui, de la mà del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i de l’INCAVI i que es va desplegant a partir de diverses accions promocionals, entre les quals, aquest espot.
Fitxa tècnica
- 39.761 hectàrees
- 192 cellers
- Varietats de raïm blanques autoritzades: Albarinyo, Chardonnay, Chenin, Garnatxa blanca, Gewürztraminer, Macabeu, Malvasia, Malvasia de Sitges, Moscatell d’Alexandria, Moscatell de gra petit, Parellada, Pedro Ximénez, Picapoll blanc, Riesling, Sauvignon blanc, Sumoll blanc, Viognier, Vinyater i Xarel·lo.
- Varietats de raïm negres autoritzades: Cabernet franc, Cabernet sauvignon, Garnatxa negra, Garnatxa peluda, Garnatxa roja (Garnatxa gris), Garnatxa tintorera, Marselan, Merlot, Monastrell, Petit Verdot, Picapoll negre, Pinot noir, Samsó (Carinyena), Sumoll, Syrah, Trepat, Ull de llebre i Xarel·lo vermell.
- Més informació, a la web Catalan Wines.
