‘Com és possible dotar de continguts diaris a un digital que parla només de vins, i a més a més, vins catalans?’ La pregunta ha estat recurrent d’ençà que estic treballant al Vadevi. I és cert que potser fa 15 anys el projecte podia semblar una quimera, o una hipòtesi, com recorda l’editor, en un país que, permeteu-me els termes vinícoles, poder encara estava madurant.
Ara, la realitat ha fet un tomb. Passats tots aquests dies i mesos, ja responc que el problema és precisament poder trobar el temps, les mans, les orelles i els ulls per ensumar, escoltar i fer visibles tantes realitats d’un sector ampli, divers i cada cop més heterogeni que ha arrelat fort al territori, que no es fa estrany en els mercats internacionals i que s’ha professionalitzat com mai. Mai hi ha el temps suficient per explicar com tantes i tantes famílies viuen del vi i la vinya, o les històries de llargues nissagues que continuen lluitant per obtenir el fruit que els afortunats podrem tastar i gaudir mentre compartim converses o un bon àpat en bona companyia.
No sempre hi ha prou temps per entrar al detall del valor i el volum real en termes econòmics que la vitivinicultura aporta per a un país com Catalunya, on ho hem repetit sovint, més de la meitat de municipis tenen vinya. Correm a explicar les novetats al mercat, que són cada cop més freqüents, les noves tendències, com el vi en llauna, o el bag-in-box, que també se’n fa. O del camí cap a pràctiques de cultiu més respectuoses i responsables, i cap als productes més ecològics, dels quals el nostre país pot fer bandera perquè és un dels pioners.
Fa 15 anys naixia el Vadevi i ho feia reivindicant el potencial existent en termes de vinya i de vi. Ara, això ja és indiscutible. Així que toca canviar el discurs, seguirem despullant ampolles, coneixent qui pensa els vins, com els fa, perquè tria una varietat o una altra. Posant-hi sempre una mirada humana. Perquè ara ja és qüestió de saber-nos els uns dels altres, d’estimar-nos més i de fer el salt a qualsevol mercat del món i demostrar que els nostres productes poden competir a escala mundial amb els millors vins del món. El somni, o la quimera, ara, és poder titular notícies en aquesta direcció.
