VadeVi
Fira del Vi de Falset, el gran esdeveniment social del vi del Priorat

A finals d’aquesta setmana s’inaugurarà la 29a mostra i mercat de vins de la DOQ Priorat i DO Montsant, l’arrelada Fira del Vi de Falset. Serà de nou el punt de trobada de professionals, aficionats i amants dels productes vínics que han posicionat la comarca del Priorat a l’elit de la producció vitivinícola del món. “La nostra comarca depèn exclusivament de les vinyes”, enuncia el president de la DOQ Salustià Álvarez, d’aquí el valor de donar a conèixer i promocionar el seu modus vivendi. “Hem d’aprofitar l’aparador que ens dona la fira per transmetre el valor de territoris com el nostre, on el moviment econòmic és definit per la producció de vi de qualitat“, afegeix la presidenta de la DO Montsant Pilar Just.

Pilar Just és presidenta de la DO Montsant des de l’any 2015 | Pcats

Les dues denominacions col·laboren activament en esta cita que des de fa 29 anys organitza l’Ajuntament de Falset i que l’any passat va tancar portes havent rebut més de 35.000 persones, atretes per l’oferta de turisme enològic, gastronòmic i cultural. Enguany, a més a més de tot el programa d’actes, la fira pot aportar una mica d’oxigen a un territori que, com d’altres arreu de Catalunya, està patint especialment una greu sequera.

“La sequera pot posar en risc la supervivència de projectes”

“La falta d’aigua fa que no puguem produir els sis mil quilos per hectàrea com fins ara, si arribem a la meitat ja serà molt”, diu Just referint-se a la pròxima campanya de verema. I aquesta davallada de quilos, afegeix Álvarez, “pot posar en risc la supervivència d’un projecte de vi”. Per això, els dos presidents posen la mirada sobre la urgència d’activar estratègies que puguin fer-hi front.

Les vinyes acabaran superant la crisi actual perquè són plantes semidesèrtiques”, apunta el president de la DOQ. Així i tot, recomana “ser capaços de treballar en un projecte col·lectiu: al Priorat hi falten hectàrees i cellers”. I s’explica. En totes les zones que han patit una sequera greu, han coincidit que per a produir el mateix han hagut de plantar més vinyes perquè les plantes esdevenen menys rendibles, “així que caldrà plantar més per compensar les pèrdues”. També créixer en cellers, per tenir més múscul. “A la Borgonya tenen prop de sis mil cellers, a Catalunya no arribem al miler”. I amb això, el president de la DOQ no està fomentant grans inversions, al contrari: “crec que aquest treball col·lectiu pot facilitar que gent jove, formada, pugui començar el seu propi projecte en vivers, en cellers amics o de familiars”. I en aquest punt, Álvarez aplaudeix el projecte de hub que s’està gestant al Priorat i que podrà oferir, entre moltes altres coses, un espai col·laboratiu per a la producció de vi a la comarca.

Salustià Álvarez és l’actual president de la DOQ Priorat | Foto: Ferran Estivill

En el fons, tots dos coincideixen en la importància de la comunicació i la difusió, d’aquí que posin sovint com a exemple aquesta fira que mostra els seus productes, però també atrau els visitants a conèixer i descobrir la comarca. “O sabem transmetre que el sector del vi pot garantir la supervivència de molts territoris, o estem morts“, comenta Pilar Just. “Cal un canvi de paradigma, aconseguir que a casa nostra es consumeixi vi local”. I per a fer realitat aquesta quimera, es dirigeix especialment a distribuïdors i consumidors. “No ens valen les ofertes escandaloses, ni que les persones que compren vi prefereixin donar suport a productes de fora”, lamenta. “És senzill: només han de pensar que amb aquest petit gest estan donant suport al patrimoni agrícola i contribuint al manteniment dels paisatges arreu del país”.

Queda camí per recórrer, però tot és possible, com diria el poeta. I de fet, aquesta nova cita amb la Fira del Vi de Falset permetrà de nou encisar els consumidors perquè tastin i es decantin pels productes nascuts a la comarca. Del 3 al 5 de maig es trobaran amb un gran aparador de projectes a l’espai firal, també tindran l’oportunitat -com en la passada edició-, de comprar ampolles, i si es queden amb ganes de més, visitar els cellers del territori no només aquest primer, sinó tots els caps de setmana de maig. “La fira és el gran esdeveniment social del vi“, defineix Salustià Àlvarez. I aquesta socialització, remarca el president, “és imprescindible” per a garantir futur al vi, com també ho és, segons Pilar Just, un potent projecte d’enoturisme, capaç d’atraure l’atenció dels futurs consumidors dels vins prioratins.

Paisatge de vinya del Priorat | Foto: Candidatura Priorat

La Fira del Vi de Falset estrena 29a edició aquest divendres 3 de maig, fins diumenge hi haurà fira i al llarg de tots els caps de setmana del mes es repeteix la fórmula d’obrir les portes dels cellers. Podeu consultar el programa detallat seguint aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa