Els cellers de les Garrigues Altes de la Pobla de Cérvoles, dins la denominació Costers del Segre, reivindiquen tenir accés al reg per poder sobreviure a anys de sequera extrema com aquest. De la mateixa que ja va passar amb l’olivera a la comarca, només el reg de suport garanteix la collita de vinya en anys dolents. En l’actualitat tenir reg de suport, o no tenir-lo, pot ser decisiu.

“Si no plou, no hi ha res a fer”
Sara Jové de Mas Blanch i Jové, des de La Pobla de Cérvoles, destaca que al seu dia ja van fer “la inversió del reg per goter; tenim una bassa i dues fonts; però si no plou i no hi ha aigua, no hi ha res a fer”. En aquest sentit, creu que tenir accés al reg del Segarra Garrigues o Garrigues Sud “seria una bona mesura per pal·liar els efectes de la sequera extrema. Fa molt temps que nosaltres estem demanant aquesta acció”.
Tomàs Cusiné, president de la DO Costers del Segre i viticultor al Vilosell i la Pobla de Cérvoles amb els cellers Cérvoles i Tomàs Cusiné, reclamava els darrers dies que es donés accés a l’aigua del canal amb un nou tub fins a les finques de la Pobla de Cérvoles. Per la seva banda, Eduard Pons de Clos Pons (Albagés) també denunciava la situació de sequera a les seves vinyes en la Pobla de Cérvoles.
Cusiné i Pons han viscut aquesta campanya les dues cares de la situació. Tomàs Cusiné, mentre la vinya de les Garrigues s’assecava, ha pogut salvar la campanya a les finques de Castell del Remei gràcies al reg del Canal d’Urgell. Eduard Pons també destaca que la producció de raïm a les finques d’Albagés amb aigua i reg per goter ha estat només una mica menor a l’habitual; mentre que a la vinya de la Pobla de Cérvoles ha viscut la situació contrària.
Josep Sabarich, director de producció de Família Torres, assegura que a Purgatori (Juneda) “La necessitat del reg a la vinya ha quedat més que demostrada durant aquesta campanya. Gràcies al suport del reg, a la nostra finca del Purgatori, a les Garrigues, tindrem una collita amb rendiments que estarien dins de la normalitat, tot i que les condicions climàtiques no ho han posat fàcil”.

Millor planificació dels recursos hídrics
“Respecte a la gestió de l’aigua, afegeix Sabarich, caldria planificar millor els recursos hídrics i modernitzar alguns canals de reg per poder incrementar la superfície de reg. Això, juntament amb el suport de la tecnologia i coneixement, ajudaria a distribuir els recursos hídrics de les diferents zones de manera eficient”.
“Precisament, la manca d’aigua és un dels grans reptes de la crisi climàtica que estem patint”, explica Mireia Torres, directora d’Innovació i coneixement de Família Torres. En aquest sentit, Mireia també fan èmfasi “en l’ús de la tecnologia per fer que els cultius siguin més resilients, regeneratius i adaptats al canvi climàtic”.