En els darrers anys, la venda de vi per internet ha experimentat un creixement notable, impulsat per factors com la digitalització, els canvis en els hàbits de consum. Aquesta tendència, a més, es va accelerar amb l’inici de les restriccions derivades de la pandèmia de la Covid-19. Actualment, l’aposta pel món digital és encara més gran i moltes empreses vitivinícoles no conceben la seva gestió i comunicació sense la venda en línia.
A l’estat espanyol, on hi ha una rica tradició vitivinícola, la venda de vi per internet ha experimentat un creixement significatiu. Segons l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OeMv) -ara, la Interprofessional del Vi d’Espanya (OIVE)-, les vendes en línia van augmentar un 15% el 2023, representant el 8% del total de les vendes de vi al país. Aquest creixement s’ha vist impulsat per la digitalització dels cellers i la proliferació de plataformes especialitzades en la venda de vi.
Un exemple d’aquest creixement és Decántalo, una de les botigues en línia més importants del país. Segons el seu cofundador, Héctor Pla, “l’any 2024, en el mercat espanyol hem tingut un creixement del 12,5% respecte de l’any anterior.” Aquesta dada confirma que la tendència de creixement no és puntual sinó sostinguda i que cada cop més consumidors confien en les botigues en línia per adquirir els seus vins preferits.
Aquest increment del 12,5% reflecteix l’adaptació de les empreses del sector al canal digital, amb una oferta més accessible i una experiència de compra millorada per als consumidors. Plataformes com Decántalo han potenciat estratègies de fidelització, recomanacions personalitzades i serveis logístics més eficients per consolidar la seva posició en el mercat. A més, aquesta expansió ha permès arribar a nous segments de públic que abans no compraven vi en línia, ampliant així el mercat potencial.
Perfil del consumidor en línia
El consumidor de vi en línia sol ser una persona d’entre 30 i 50 anys, amb un nivell adquisitiu mitjà-alt i familiaritzada amb les noves tecnologies. Aquests consumidors valoren la comoditat de rebre el producte a domicili, l’ampli catàleg disponible i la possibilitat de comparar preus i característiques de manera ràpida i senzilla.
També s’observa un increment en la compra de vi per internet entre els joves, especialment aquells que s’interessen per vins naturals, ecològics i de petits productors. Tenint en compte l’auge dels compradors juvenils, molts cellers ja han començat a adaptar les seves estratègies per arribar-hi amb campanyes a les xarxes socials i experiències de compra interactives. Aquesta tendència s’ha vist reforçada pel paper dels influencers i sommeliers creadors de contingut, que recomanen vins a través de plataformes com Instagram i TikTok, fomentant així la compra en línia.

Avantatges i reptes del comerç electrònic de vi
Entre els avantatges de la venda de vi en línia es troben la possibilitat d’arribar a un públic més ampli, la reducció de costos operatius i la capacitat d’oferir una atenció personalitzada mitjançant recomanacions basades en les preferències del client. No obstant això, també s’enfronta a reptes com la logística de l’enviament, especialment en zones rurals, la necessitat de garantir la qualitat del producte durant el transport i la competència amb grans distribuïdors.
Un altre aspecte clau és la legislació sobre la venda d’alcohol en línia, que pot variar segons el país o fins i tot dins d’una mateixa regió. La regulació d’edats, les restriccions de transport internacional i les normatives sobre etiquetatge són elements que les empreses han de gestionar de manera eficient per assegurar-se l’èxit en el sector. A més, el paper de la sostenibilitat comença a ser clau, amb moltes plataformes apostant per embalatges ecològics i pràctiques logístiques més respectuoses amb el medi ambient.
Perspectives de futur
Les previsions apunten a un creixement continuat de la venda de vi per internet en els pròxims anys. La incorporació de tecnologies com la intel·ligència artificial per oferir recomanacions personalitzades, l’ús de realitat augmentada per millorar l’experiència de compra i la integració de serveis de subscripció són algunes de les tendències que es preveuen en el sector.
També es preveu que el mercat s’expandeixi en l’àmbit internacional, amb empreses que busquen exportar els seus vins a nous mercats a través de canals digitals. Això podria obrir noves oportunitats per als cellers petits i mitjans, que poden accedir a un públic global sense necessitat d’intermediaris tradicionals. Al mateix temps, la consolidació de les grans plataformes de venda en línia podria portar a una major professionalització del sector, amb estratègies de màrqueting digital més sofisticades i una competència més intensa.
El comerç electrònic de vi no és una moda passatgera sinó una evolució natural del sector. Les empreses que sàpiguen adaptar-se a aquest nou escenari i aprofitar les eines digitals per connectar amb els seus clients tindran més oportunitats d’èxit en el futur.