El sector vitivinícola català és tot un referent arreu del món. Sent l’estat espanyol un dels tres països que més vi elabora i exporta, Catalunya és responsable un terç de tota aquesta producció. És per això, que Barcelona fa cinc anys que és la capital del vi on durant tres dies es desenvolupa la Barcelona Wine Week, un esdeveniment per professionals del sector nacional i estranger que busquen conèixer noves rutes de mercat, estar al dia de les tendències del moment i gaudir dels protagonistes de la fira: els vins. Després de quatre anys batent rècords, l’organització de la BWW augura un molt bon resultat per l’edició d’enguany. El president del congrés, Javier Pagés, confirmava que “anticipaven que serà un gran èxit”, durant la roda de premsa de presentació de l’esdeveniment. Més gran que mai, amb l’obertura d’un segon pavelló del recinte firal de Montjuïc de Fira de Barcelona, la Barcelona Wine Week vol ser el pol de tracció de la inversió estrangera, però també la porta d’entrada al sector vitivinícola espanyol. Un aparador que, tot i remarcar la importància de la marca espanyola, encara atrau més públic a causa de la marca catalana.
Les 12 Denominacions d’Origen de Catalunya -DO Alella, DO Cava, DO Conca del Barberà, DO Costers del Segre, DO Montsant, DO Penedès, DO Pla del Bages, DO Tarragona, DO Terra Alta, DO Priorat, DO Empordà, DO Catalunya- ja han confirmat la seva assistència a l’acte, en el qual faran activitats per donar a conèixer els seus cellers i productes. A més, també hi haurà una setantena de DO d’arreu del món, però sobretot de l’estat espanyol. En aquest sentit, la fira espera ser el lloc de reunió perfecte per a empresaris i professionals i la tracció farà que grans marques de distribució i inversió estrangeres es passegin pels pavellons de la Fira de Barcelona a la recerca de noves begudes que marquin tendència. En total més de 770 compradors internacionals han estat convidats a participar en la fira i, per conseqüència, els cellers que hi siguin presents tindran més possibilitats de fer tractes internacionals. A més, al voltant d’un miler de compradors nacionals també es passejaran pels dos pavellons de la BWW amb les mateixes aspiracions que els estrangers: ampliar la seva cartera de clients.

Gràcies a les noves ponències, els experts i totes les activitats, aquesta Barcelona Wine Week està destinada a ser “la que faci el salt”, reconeixia la directora de la fira, Céline Pérez. D’aquesta manera, la integració d’un nou pavelló demostra el creixement exponencial que té l’esdeveniment del vi i l’augment d’inversors estrangers interessats a passar tres dies a Barcelona parlant de vi secunda encara més la decisió de mantenir-lo a Barcelona: “És un destí que atrau un gran públic”, concretava Pérez durant la presentació de la fira. És per això, doncs, que esperen que enguany hi hagi al voltant de 24.000 assistents a la fira, que es repartiran entre els 10.000 metres quadrats dividits en dos pavellons independents. Tot sota la premissa de la indiscutible lluita per convertir-se en referència internacional, sense perdre de vista, però, la diversitat de tots els territoris convidats i amb una inversió de 600.000 euros en convidar compradors d’arreu del món.
L’argument de la “cultura espanyola”
Tot i que Barcelona hagi estat la ciutat escollida durant cinc anys consecutius, l’organització de la Barcelona Wine Week busca un front comú i unitari. D’aquesta manera, les diferents activitats volen portar als assistents per un viatge per la cultura espanyola, ja que segons la BWW, el vi no està arreglat a les maneres de fer de l’Estat. Tant és així, que comparen l’experiència vitivinícola francesa o italiana, on es ven la vida en aquests països a través del vi, però tot va lligat. La realitat espanyola és més fragmentada i sembla que l’organització busca teixir noves aliances per anar tots a una. No obstant això, la marca catalana parla per si sola i la seva participació a la Barcelona Wine Week és clau per a donar a conèixer la qualitat dels productes vitivinícoles que fan els catalans.