La pandèmia va ser un cop fort per als bars i els restaurants. En molts casos, algunes empreses van haver de tancar i altres encara s’estan recuperant. Si bé és cert que la gent va tornar prou de pressa a seure a les terrasses, l’últim informe de l’empresa especialitzada en el tercer sector IWSR revela que fins al 2024, el consum d’alcohol no ha tornat a nivells estàndard en la restauració mundial. En aquest sentit, fins que els països clau no han recuperat aquest consum quotidià, el sector de les begudes alcohòliques ha passat per moments complicats, on els canvis de tendència ha colpejat fortament aquest món. El vi -com qualsevol altra beguda que es menciona a l’informe- també ha patit certa caiguda en la restauració, tot i que a poc a poc es recupera. En concret, els escumosos lideren part de la nova pujada, ja que han guanyat terreny als bars d’Anglaterra i França, on ja són tot un reclam pel públic.
La desacceleració del consum en els últims anys, conseqüència de la interrupció de la pandèmia, l’augment dels preus i els canvis en el comportament dels consumidors, ha obstaculitzat els volums totals de la venda d’alcohol en bars i restaurants. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi, on s’exemplifica que tot i ser molt complicat de comptabilitzar, sembla que el comerç mundial d’alcohol en la restauració sembla estar-se recuperant. De fet, segons la investigació als consumidors de l’empresa IWSR realitzada el setembre del 2024, la incidència del consum en els comerços és cada vegada major: per exemple, mentre que el 58% de les persones enquestades a la Xina el setembre del 2023 va dir que la seva última vegada que havien consumit una copa d’alcohol en un bar o restaurant, aquest nombre havia augmentat al 64% el setembre de 2024.
Una dinàmica similar també es va veure en una sèrie de mercats clau, inclosos els EUA (augment del 31% al 34%); el Regne Unit (35%-40%); Mèxic (34%-40%); Itàlia (43%-48%); Alemanya (27%-33%); i el Canadà (19%-24%). Així doncs, gràcies a aquestes noves dades es pot comprovar que cada vegada són més les persones que decideixen sortir de casa i prendre una copa. “Després d’anys d’incertesa, el canal de comerç està mostrant signes de reactivació en els països clau, impulsant una nota molt esperada d’optimisme per al mercat mundial de begudes alcohòliques”, explica Richard Halstead, COO Consulting & Consumer Insights.

No obstant això, encara hi ha cert misteri sobre el futur de les begudes alcohòliques a escala mundial, ja que el consum d’aquestes continua a la baixa. D’aquesta manera, hi ha un repunt de consumidors que prefereixen demanar una beguda amb alcohol a un bar, però cada cop són menys el que beuen en general. “La moderació encara és evident tant en el comerç exterior com en el comerç. No obstant això, la nostra investigació mostra que l’ocasió de sortir-se’n provoca una major despesa i més experimentació“, confirma Halstead. Davant d’aquesta obvietat, l’estudi també reconeix que cada vegada es veu menys, però millor. Per tant, no només estan tornant l’alcohol a la restauració, sinó que ho està fent per la porta gran, és a dir, lligat a un consumidor que prefereix productes prèmium.
Els escumosos lideren l’augment al Regne Unit i França
Els escumosos es posicionen com la nova estrella del consum en bars i restaurants, especialment al Regne Unit i a França. Tot i que tradicionalment les begudes espirituoses i la cervesa han dominat el sector de l’hostaleria, els vins amb bombolles han guanyat protagonisme, impulsats principalment pels consumidors joves. Aquest canvi d’hàbits podria representar una gran oportunitat per al sector vitivinícola internacional, especialment en mercats madurs que busquen noves experiències.
L’anàlisi del valor que fa IWSR del comerç revela diferències clares entre els dos països. Al Regne Unit, el consum d’escumosos se centra especialment en els segments de preu més alts, com els prèmium. En aquest mercat, la major part del valor es genera a través de la restauració de gamma mitjana i alta, on els vins escumosos es perceben com una opció sofisticada però assequible per a celebracions o trobades socials. Aquesta associació amb l’oci i la qualitat ha permès als escumosos guanyar terreny ràpidament.
A França, en canvi, el valor del consum d’escumosos es reparteix de manera més equilibrada entre els segments estàndard i prèmium. Això indica una penetració més àmplia dins del mercat francès, on aquests vins arriben tant a consumidors quotidians com a aquells que cerquen productes d’alta gamma. Aquesta diversificació afavoreix una presència més robusta i estable al país, i permet a les marques adaptar-se a diferents tipus de demanda.