Catalunya és un país amb un sector vitivinícola amb la mirada posada a l’exterior. Més enllà de voler que tots els catalans consumeixin vins del territori, també hi ha una gran aposta perquè els estrangers coneguin i beguin vins de Catalunya. Tant els cellers com l’administració pública -a través de Prodeca– estan constantment a la recerca de nous mercats on vendre vins catalans, sense perdre de vista el manteniment en aquells països que ja hi ha cert públic interessat. En aquest context, Brasil s’alça com un dels possibles territoris on els vins catalans tenen cabuda. Amb una població urbana i jove, el país demostra certa inquietud pel consum de vi i vermuts de Catalunya. Un interès que gràcies a les iniciatives públiques creix cada vegada més.
Prodeca va organitzar el passat novembre a São Paulo una nova edició del Catalan Wines Experience. Aquesta iniciativa estava dissenyada per facilitar l’entrada de cellers catalans al mercat brasiler. En aquest sentit, l’òrgan públic es converteix en un pont entre distribuïdors estrangers i celleristes catalans i crea espais on es pot donar a conèixer tot allò que el sector vitivinícola català pot oferir. L’objectiu de la jornada no va ser cap altre que posar en contacte directe vuit cellers sense presència comercial al país amb importadors i professionals de primer nivell, en un mercat que “ja és una de les destinacions amb més potencial per al vi català”, reconeix l’entitat. Aquesta acció és el punt de partida d’un cicle de tres mesos de presentació i seguiment amb importadors, amb l’objectiu d’aconseguir que el màxim de cellers tanquin acords d’entrada al mercat.
Els cellers participants van ser Mas Blanch i Jové, De Muller, Mata i Coloma, Celler Cal Pla, Celler Vall Llach, Bodegas Aessir, Albet i Noya i Coca i Fitó, als quals se’ls va sumar el celler Josep Foraster a través del seu importador a Brasil. L’activitat va combinar una classe magistral impartida pel sommelier Felipe Schmid -on cada celler presentava una referència que els mateixos havien escollit- i un walk-around tasting obert a professionals, amb una segona referència disponible a lliure degustació. Per complementar els tastos, durant la sessió, els assistents van rebre informació de posicionament comercial de les marques i orientació per a la distribució al país. En total una cinquantena de professionals registrats, repartits entre importadors, sommeliers, premsa especialitzada i botiguers van poder endinsar-se al sector vitivinícola català a través dels vuit cellers. La bona acollida de la iniciativa es reflecteix en aquest mig centenar de persones, les quals va demostrar que el Brasil té un interès creixent en els vins europeus de qualitat, entre ells el català.
Un mercat amb potencial
El Brasil és un mercat interessant pels vins catalans per diversos motius. Amb una població d’uns 213 milions d’habitants estimada el 2025, Brasil és la nació més poblada de Llatinoamèrica i ocupa un lloc central entre les economies de renda mitjana-alta. En l’àmbit comercial, Brasil manté una posició forta com a exportador de productes agroalimentaris, però també és un mercat d’importació creixent per a aliments i begudes de valor afegit. El 2024, les importacions d’aquests productes van créixer especialment en categories com vins, olis d’oliva, formatges i especialitats gurmet. En aquest sentit, es converteix en un mercat molt clau a l’altre costat de l’oceà per qualsevol dels productes agroalimentaris catalans.

Analitzant les xifres del vi en concret, el consum creix especialment en segments prèmium, blancs i escumosos, amb un augment del 28% en vins blancs i del 10% en escumosos el 2025, segons es desprèn de l’informe Tendències del vi al Brasil, elaborat per Prodeca. Les importacions de vi han augmentat un 14% en valor entre 2022 i 2024, posicionant el país com un gran comprador net de vi de qualitat i amb predisposició a noves marques europees. Paral·lelament, el consumidor brasiler és majoritàriament urbà i jove, ja que l’edat mitjana de la població són els 35 anys. Aquesta situació fa que en molts casos l’interès del consumidor quan ha de comprar vins vagi lligat a la seva qualitat, però també a la sostenibilitat i exotisme dels productes mediterranis. Els vins catalans tenen una matrícula d’honor en aquestes qualitats, la qual cosa els converteix en un producte amb potencial.
Anticipar-se a l’oportunitat
Els aranzels als vins europeus que va imposar Trump van ser un cop dur per a tot el sector de vi, però també va accelerar processos des de les institucions europees. En aquest sentit, l’acord UE-Mercosur, una iniciativa que busca un lliure mercat entre Europa i Paraguai, Uruguai, Argentina i Brasil, va ressorgir com una possible font de diversificació de negoci. Malgrat que des de Catalunya ja es tenia interès en el mercat brasiler, aquest acord podria fer encara més senzilles les relacions comercials amb el país. En aquest context, el Catalan Wines Experience reforça la presència de Catalunya al Brasil com una estratègia per anticipar les oportunitats que pot generar la futura reducció d’aranzels prevista en l’acord UE–Mercosur. “Una aposta estratègica per posicionar el vi català en un mercat en creixement i d’alta competència”, clou l’entitat.
