La unió entre la gastronomia i el vi és mil·lenària. Antigues civilitzacions ja buscaven moments per maridar bons menjar amb vins increïbles. D’aquest vincle ancestral han sorgit moltíssimes de les combinacions i creences que tenim en l’actualitat. Fins i tot la Dieta Mediterrània ha begut d’aquesta relació entre gastronomia i vi. És per això, que en moments en què sembla que tot va molt de pressa, tornar a aquestes arrels i gaudir d’aliments de qualitat i elaborats d’excel·lència és la millor opció. Almenys d’aquesta manera ho venen des de la marca col·lectiva europea Corpinnat en la presentació del seu 5è Festival Gastronòmic.
“Qui ho ha viscut, ho sap: no és només un sopar. És una immersió en el territori, en el bon gust i en els nostres valors”, remarca Pere Llopart, nou president de la marca col·lectiva durant la presentació de l’acte. El Palau Robert ha estat l’escenari aquest dilluns de la presentació del que ja és molt més que un sopar -com bé diu el president-, però també més que un festival. En concret, els 15 cellers de Corpinnat cedeixen algun dels seus espais emblemàtics de les seves instal·lacions. És allà on diferents restaurants d’excel·lència i coneguts arreu preparen uns menús únics, que les mateixes empreses vitivinícoles mariden amb els seus escumosos més selectes. Cada vetllada comença amb una visita guiada al celler i continua amb un sopar d’alta gastronomia en un escenari únic que “fan de cada cita una autèntica celebració del territori, del producte i del saber fer col·lectiu”, asseguren des de Corpinnat.

Així, del 12 de juny al 31 de juliol, tornarà aquesta esperada cita per a qui gaudeix de la bona taula i les experiències autèntiques. Aquesta edició es faran un total de 41 sopars irrepetibles, creats per gairebé una quarantena (38) cuiners de renom i servits en espais singulars dins dels cellers de Corpinnat, al cor del Penedès. “És una manera d’obrir Corpinnat, de fer-lo accessible i de mostrar que allò que ens fa singulars és, precisament, el que compartim: una passió absoluta per allò que és autèntic”, confirma Roc Gramona, nou vicepresident de la marca col·lectiva. A més, enguany el festival s’emmarca dins del projecte Catalunya, Regió Mundial de la Gastronomia 2025, una manera més de fer valdre el suport d’institucions com l’INCAVI i la Generalitat de Catalunya a iniciatives que promouen el país a través del vi i la cuina.
Un disseny únic i juvenil
Cada cop és més evident connectar amb les noves generacions és una assignatura pendent del sector vitivinícola. Que els joves s’interessin pel món de la viticultura és d’un valor incalculable, apunten bona part dels professionals, sobretot perquè assegura la continuïtat d’un patrimoni cultural, econòmic i paisatgístic que esdevé fonamental pel territori. És per això que iniciatives que obren les portes a estudiants i joves professionals són una aposta estratègica pel sector vitivinícola.

En aquest context, deixar que alumnes, estudiants o joves se sentin part de projectes relacionats amb els vins i els escumosos no només dona una nova visió del sector, sinó que serveix com a pont per apropar aquest univers a un públic que sovint en resta allunyat. En aquest sentit, se’ls fa partícips d’un procés creatiu relacionat amb el vi, una iniciativa que els pots apropar a aquesta beguda que en moltes ocasions per aquest públic queda renegada a un segon pla, sempre darrere de la cervesa. Un bon exemple d’això és la imatge gràfica d’aquesta edició del festival, obra de Zoe Bofill, Johan Bello i Xavier Raventós, alumnes de l’Escola Arsenal. Amb una combinació de verd i rosa, el cartell transmet la frescor del raïm, l’alegria dels vespres d’estiu i el gest artesà de la verema manual.