Les noves necessitats dels clients han abocat el sector vinícola a fer més que un bon vi. D’ençà que el valor afegit es va convertir en un reclam de consumidors, els cellers han començat a explorar les experiències i activitats en les seves vinyes. Així doncs, en molts casos, les empreses del vi catalanes ofereixen el paquet complet: vi de pel·lícula amb visita inclosa. Gràcies a aquesta nova tendència neix l’enoturisme, una nova mirada que s’endinsa a les entranyes dels cellers i obre la porta als secrets millor guardats entre les botes. El turisme aplicat al sector vinícola de Catalunya ha provat ser un èxit i pràcticament el salvavides de les empreses, que atreuen més clients amb les seves experiències. És per això, que el país es posiciona com un dels millors per a fer turisme del vi i, fins i tot, alguna activitat en concret es cola a alguna prestigiosa llista dels millors del sector.
En l’última entrega del World’s Best Vineyards 2024, el celler Perelada (DO Empordà) s’ha col·locat amb força entre els 100 millors cellers del món que proposen experiències úniques relacionades amb l’enoturisme. El llistat l’elabora anualment el grup editorial William Reed a partir de les opinions de més de 500 professionals del sector del vi i l’enoturisme, de cinc continents, i destaca els millors destins d’enoturisme a escala global. Perelada s’ha guanyat la posició 57, ja que després d’un segle d’història, l’empresa vinícola continua demostrant el seu prestigi no només amb els seus vins, sinó també amb les activitats úniques dins del seu celler. Aquesta és una fita històrica pel celler, que reconeix que el llistat internacional premia la seva “excel·lència enològica, al seu compromís amb la innovació i la sostenibilitat al celler i a la vinya, i també, a la singularitat de la seva proposta enoturística”, tal com anuncien des de Perelada. A part dels centenars d’experts que atorguen aquestes posicions a la llista dels millors cellers amb propostes d’enoturisme, sembla que els clients del celler empordanès també valoren positivament les experiències que ofereixen. Segons les xifres publicades, des de la inauguració del nou celler el 2022, Perelada ha rebut més de 25.000 visites anuals.
Aquesta és la primera vegada que un celler català aconsegueix entrar en aquesta llista, una prova és que l’enoturisme de Catalunya està guanyant posicions a escala mundial. Tot i que els catalans són grans amants de visitar els cellers del territori, els estrangers comencen a veure aquestes activitats com un imprescindible de les visites a Catalunya. Segons un estudi sobre el perfil dels visitants als cellers de Catalunya realitzat durant el 2023 per l’Agència Catalana de Turisme, gairebé la meitat dels visitants que trien fer enoturisme a Catalunya són catalans (46%), l’11% venen de la resta de l’Estat i un 43% són internacionals, especialment europeus (37%). D’aquesta manera, el sector vinícola català ja és famós dins del territori, però comença a despuntar a l’exterior, sobretot pels experts. En concret, el mateix informe públic estima que els visitants internacionals són més experts que els locals i, per tant, els turistes de l’estranger venen als cellers catalans a la recerca d’augmentar el seu coneixement del sector. Mentrestant, elS catalans s’hi aficionen per curiositat, ja que són un públic més amateur.

Les assignatures pendents del turisme del vi
L’enoturisme català és una gran iniciativa dels cellers, però encara no ha guanyat tot el terreny necessari per competir a les lligues més prestigioses. En aquest sentit, i tal com es desprèn de la llista del grup editorial William Reed, només un celler ha entrat a la categoria dels cent millors i, per tant, encara hi ha un llarg camí per arribar al prestigi mundial absolut. En aquesta línia, l’estudi Wine Travel Observer, elaborat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, presenta cinc assignatures pendents dels cellers catalans que podrien fer-los pujar al pòdium de l’excel·lència. Entre les diferents propostes es posa sobre la taula la necessitat de la millora de la digitalització dels cellers, l’èmfasi en les experiències originals i la millora de la comunicació entre les empreses i els possibles clients.
Entre les diferents conclusions d’aquest informe hi ha la clara necessitat dels cellers catalans d’introduir una manera més senzilla de fer les reserves en línia. Tanmateix, “només un 23% de cellers que fan enoturisme tenen una pàgina web que permet reservar amb dia i hora, i pagar prèviament”, lamenten dels autors de l’estudi. A més, de cara el públic que busca experiències úniques, els cellers de Catalunya tampoc tenen una gran comunicació impol·luta. Wine Travel Observer remarca que “el 21% de les experiències d’enoturisme no detallen preu, durada, què inclou, què es tastarà, dia i hora”. Aquesta manca d’informació afirmen, fa perdre clients als cellers, mentre que els que sí que donen tots els detalls “venen més”. Precisament, les vendes també són una assignatura pendent de l’enoturisme català. L’Escola d’Enoturisme de Catalunya alerta que el preu mitjà d’una experiència enoturística a Catalunya ronda els 16,50 euros. Tot i que els preus varien depèn del territori, aquest encara és un cost baix pels consumidors. En el marc de l’elecció de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia el 2025, doncs, l’estudi destaca que és “una bona oportunitat per augmentar els preus de les experiències i oferir més als visitants”.
Pel que fa als conductors dels tastos i activitats, l’escola també recomana més professionalització en el sector, ja que amb l’augment de turistes experts, també s’ha de millorar l’experiència amb professionals qualificats. “Els professionals de l’enoturisme necessiten formar-se constantment”, defineix l’informe, que afegeix que “Al 81% dels professionals d’enoturisme se’ls demana que dominin el tast de vins, el guiatge de grups, la creació de producte, i els contactes amb els turoperadors turístics“.