VadeVi
Els escumosos catalans brillen a l’estranger mentre el cava perd terreny

Tradicionalment, els escumosos catalans eren coneguts a escala internacional pel cava. De fet, la Denominació d’Origen s’havia apoderat fins i tot del reconeixement internacional dels escumosos espanyols. En altres paraules, el cava era l’únic escumós que transgredia fronteres. Ara bé, la situació ha anat canviant amb els anys, cada vegada són més els cellers catalans que s’uneixen a alternatives diferents del cava, que mantenen la seva elaboració tradicional, però que busquen fugir d’una denominació d’origen que treballa més en volums que en valor afegit. Tot i ser una cursa de fons i encara tenir una massa crítica molt petita, aquests escumosos s’estan fent un lloc cada vegada més important en el mercat internacional, fins al punt de treure millors xifres que el mateix cava. En l’últim informe de l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OEMV), es conclou que en l’interanual de febrer del 2025 els escumosos espanyols han caigut en valor i en volum. La xifra, però s’explica únicament per la pèrdua de mercat del cava, mentre que els altres escumosos -amb DO pròpia o no- continuaven ampliant la seva quota de vendes a l’estranger.

“Nosaltres som estables perquè la naturalesa del nostre client és diferent”, explica Josep Maria Albet, president de Clàssic Penedès, en una conversa amb Vadevi. Per a ell, la caiguda del cava s’explica perquè treballen en un mercat de preus baixos, on les empreses més grans són les que fan oscil·lar les xifres del mercat. D’aquesta manera, si el cava acumula al voltant del 70% de les vendes d’escumosos, el percentatge més alt d’aquesta quota de mercat és per grans companyies “que treballen més en volums que en valor afegit”, reconeix Albet. Així, per l’elaborador no és d’estranyar que arribats a un punt on les vendes es van reduint a escala mundial, sobretot en les línies de preus més econòmiques, el cava perdi pistonada. Una opinió similar té Carles del Amor, de Corpinnat, qui també en una entrevista amb aquest diari confirma que es troben “una mica al marge” de la caiguda del sector, ja que “encara som molt petits i poc representatius”, recorda.

Les exportacions espanyoles de vins escumosos van perdre, en l’interanual a febrer del 2024, un 1,5% en valor, fins als 519,8 milions d’euros i un 11,3% en volum, fins als 155,7 milions de litres. En termes absoluts, l’estat espanyol va deixar d’exportar 19,7 milions de litres de vi escumós, facturant 8,1 milions d’euros menys. Dins dels vins escumosos, es poden distingir les exportacions dels vins sota la DO Cava, que compten amb partida aranzelària pròpia. La caiguda global de les exportacions de vi escumós s’explica només pel que fa a les xifres del cava, ja que la resta va registrar creixements. En concret, els caves van perdre en l’interanual a febrer 2025, un 7,8% en valor i un 21,3% en volum, mentre la resta d’escumosos van augmentar un 23,9% en valor i un 27,7% en volum. En aquest sentit, les vendes exteriors de cava es van situar en aquests dotze mesos, en 109,7 milions de litres (-29,7 milions), per valor de 390,7 milions d’euros (-33 milions), que suposen el 70% del volum i el 75% del valor total de les exportacions espanyoles de vi espumós en l’interanual a febrer de 2025. Les vendes de la resta d’espumosos es van situar en els 46,1 milions de litres (+10 milions), per valor de 129,1 milions € (+24,9 milions).

Des de Corpinnat i Clàssic Penedès afirmen que la caiguda va lligada als moviments que van fer algunes grans empreses vitivinícoles de la DO Cava per pal·liar els efectes de la sequera que ha comportat una baixa producció de raïm en els últims anys. Tanmateix, Albet i Del Amor coincideixen a concretar que la migració d’alguns escumosos famosos de Freixenet fora de la DO Cava podria haver ajudat a aquesta reducció tant de facturació com de volum. Així doncs, Albet explica que quan un jugador tan gran com Freixenet decideix no fer productes sota la DO Cava, “el mercat ho nota”. En canvi, ell mateix també afegeix que en el cas de Clàssic Penedès i Corpinnat, tot i que el seu públic estigui creixent, encara no tenen el poder per fer fluctuar el mercat amb les seves decisions. Així i tot Albet recorda que la seva estratègia podria ser la millor a llarg termini i també confirma que en el seu cas, marxar de la DO Cava va ser una bona decisió: “No ens aportava res, més aviat ens restava”, expressa.

Ampolles de cava fent criança | Foto: DO Cava

Corpinnat i Clàssic Penedès augmenten el seu públic

Més enllà que les xifres del cava facin caure les exportacions generals dels vins escumosos, la realitat és que els catalans són cada vegada més coneguts i importants. Tant Corpinnat com Clàssic Penedès han apostat per les llargues criances i tant la marca col·lectiva com la DO busquen la manera de continuar demostrant la qualitat dels seus productes. Segons explica Del Amor, el sistema de Corpinnat “és cada vegada més famós arreu del món”. Tanmateix, també insisteix que alguns importadors truquen a la porta per demanar més estoc d’escumosos de la marca col·lectiva per algunes estanteries estrangeres. És evident que Corpinnat viu un bon moment i els resultats que presenten els donen la raó. Corpinnat va facturar 26,87 milions d’euros aquest 2024. Si parlem d’exportacions, les dades del 2024 van confirmar que el 17,02% de les seves vendes es fan a l’estranger, on tenen presència a 66 països.

Pel que fa a Clàssic Penedès, les seves dades tampoc deceben. Segons explica el president d’aquesta secció de la DO Penedès el 2024 van comercialitzar al voltant de 900.800 ampolles, una xifra menor que la del 2023, però que en facturació es va mantenir. “Hem revalorat el nostre producte”, remarca el president de Clàssic Penedès, qui a part també reconeix que el preu mitjà de les seves ampolles ronda els 7 euros. Per a ells, les exportacions també són importants i el mateix Albet destaca que “a l’exterior estan aconseguint mercat, però no és gens fàcil”. No obstant això, l’elaborador és optimista i insisteix que a poc a poc aniran guanyant prestigi i reconeixement tant a l’interior de Catalunya com a l’exterior.

Els mercats que reconeixen els escumosos catalans

Sigui cava o siguin escumosos diferents, vins de l’estat espanyol es colen a totes les estanteries de licoreries i supermercats d’arreu del món. Segons les dades de l’informe de l’OEMV, els Estats Units es mantenen com el principal mercat per al vi escumós espanyol, amb un valor d’exportació de 83,2 milions d’euros en l’acumulat interanual fins al febrer de 2025, un increment del 14,4%. Bèlgica ocupa la segona posició amb 57,3 milions i un creixement del 3,8%. En volum, els EUA també lideren amb gairebé 24 milions de litres (+13,5%), superant Alemanya, que cau a la quarta posició amb una forta davallada del 54%, fins als 12,5 milions de litres. Per darrere dels Estats Units se situen Bèlgica (16,4 milions de litres, -7,9%) i el Regne Unit (13,2 milions, -14,6%). Destaquen, a més, les bones xifres de mercats com Mèxic i Finlàndia durant aquest període.

Més notícies
Notícia: La ciència reivindica el vi dins la Dieta Mediterrània
Comparteix
Un estudi de la facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona reconeix que beure vi amb moderació pot tenir efectes protectors per a la salut cardiovascular
Notícia: Poesia i vi: un maridatge ancestral que encara perdura
Comparteix
El Festival Poesia a les Caves de Sant Sadurní arriba a la 17a edició enguany, els divendres 2, 9 i 16 de maig a les caves Giró i Giró, Recaredo i Freixenet
Notícia: Sorteig | Guanya 2 entrades amb maridatge pel festival ‘Vinàriament Barcelona’
Comparteix
Del 16 al 18 de maig al Poble Espanyol se celebrarà la primera edició del festival, un nou esdeveniment que combina tastos, maridatges i música en directe
Notícia: Brindis a les fosques: històries de vi durant l’apagada general
Comparteix
Un recull d'experiències d'elaboradors, sommeliers i pagesos que van viure la manca de llum de ben a prop, però amb perspectives, vivències i anècdotes ben diferents

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa