La caiguda general del consum de vi al món podria tenir causes demogràfiques. La realitat és que les dues grans generacions que encapçalen i tanquen les files dels consumidors de vins s’han desencantat de la beguda. Els Baby Boomers i els Millennials han provat ser clients poc fidels de la beguda. Els primers perquè cada vegada són més grans i redueixen el consum; els segons -juntament amb la Generació Z- s’han venut a l’engròs; a la necessitat de tastar diferents elaborats alcohòlics sense quedar-se amb cap. La Generació X (dels 45 als 60 anys), en moltes ocasions oblidada per la gran envergadura dels seus predecessors s’han convertit en els consumidors més estables. Aquestes persones són el grup que més es gasta a l’any en vi i també una de les generacions que actualment aglutina més riquesa. Són fidels, bevedors freqüents i la seva salut encara no és una prioritat com per deixar de fer-ho. És per això que se’ls comença a veure com la salvació d’un sector que després de centrar-se molt en els Z podria haver passat per alt la gran implicació dels X.
Un informe de Vinetur confirma que sense la Generació X el vi hauria patit caigudes molt més pronunciades arreu del món. En primera instància, el document reconeix que la fragilitat de les tendències i com aquestes són susceptibles continuar o acabar-se depenent de la gent que les segueixi. El sector vitivinícola vivia acostumat als Baby Boomers, persones que havien begut vi tota la seva vida i, per tant, n’havien estabilitzat el consum. Un cop els del 64 s’han fet massa grans per mantenir el consum de vi de manera regular, el sector es va girar a mirar els Millennials i els Z, dues generacions molt joves que no busquen una beguda preferida, sinó beure de tot durant molt de temps. El conflicte estava servit per a bona part dels cellers del món, que veien en els Boomers, la pèrdua de l’estabilitat del consum i en els més joves, la caiguda massiva de les vendes. No obstant això, sembla que ningú comptava amb la Generació X, massa joves per deixar de beure per salut o vellesa i massa grans per seguir de prop les tendències i modes actuals.

Els X no només són animals de costums, sinó que aglutinen bona part dels ingressos de la població amb edat de consumir alcohol. Tal com explica l’informe, aquesta generació als Estats Units conforma un 17% dels bevedors, però acumulen un total del 30% de la riquesa. Una xifra que els converteix en un grup molt atractiu a l’hora de vendre un producte. A més, també són uns consumidors compromesos amb les begudes alcohòliques i segons NielsenIQ (NIQ) -empresa líder mundial en intel·ligència del consumidor- la generació X compra alcohol amb més assiduïtat que qualsevol altra generació, amb una mitjana de 35 compres l’any. Pel que fa al sector del vi, s’estima que suposa el 27% d’aquestes vendes, unes dades que confirmen que ja han superat els Baby Boomers, que històricament havien trencat rècords i s’havien col·locat com el grup generacional més estable fins a la data.
Menys vi, però de més qualitat
L’informe de Vinetur reconeix la Generació X com una de les més reflexives a l’hora de comprar. Si bé és cert que són els compradors més freqüents, també formen part de la caiguda de les vendes en volum. La realitat dels X és que compren per qualitat i s’han acostumat a mirar millor tot el que beuen. Com que també són una generació amb prou riquesa es prenen el seu temps en triar un bon producte i, en el cas del vi, no els costa pagar més diners si el producte és de qualitat de debò. També són grans buscadors d’experiències, és a dir, no es conformen només amb una ampolla que exposa un contingut de qualitat, sinó que els agrada viatjar a la matriu. Són una generació especialment lligada a l’enoturisme i a, valor afegit del vi. Segons el document, són més propensos a fer tasts de vins, visitar locals de compra i fins i tot anar a cellers. Tot i això, Vinetur els defineix com a connoisseurs discrets, ja que són visitants que prioritzen les experiències tangibles, més serioses i sense esdeveniments socials enèrgics, a diferència dels Millennials i els Z.
Equidistants en tecnologia i salut
La Generació X també és tot un reclam pel sector per la seva interpretació de la salut, la tecnologia i la sostenibilitat. Mentre els més joves viuen molt més conscienciats amb la cura del medi ambient, el grup X hi veu matisos. En aquest sentit, els Millennials i els Z busquen productes compromesos al 100% i cada vegada deixen fora més empreses per no ser prou sostenibles. Per a aquestes generacions, el canvi climàtic és un conflicte de massa pes per a passar-lo per alt a l’hora de comprar elaborats, fins i tot vi. Els X prenen decisions de compra impulsades principalment pels factors establerts com el gust, la qualitat, la reputació de la marca i la tipicitat regional. D’aquesta manera, el document revela que la sostenibilitat no es troba dins de la llista de prioritats dels X.
La salut també és un aspecte que es percep de manera similar. Així doncs, la Generació X té “una relació més equilibrada amb l’alcohol”, tal com diu Vinetur. Les fonts consultades confirmen que són menys propensos a beure de manera desmesurada i tampoc estan tan preocupats com els Millennial i els Z pels possibles riscs de la salut del consum moderat d’alcohol. La tecnologia també és un avantatge per aquesta generació. No són nadius digitals, però no els és estranya la venda en línia. Han esdevingut la generació més omnicanal. La Generació X, oblidada per molts, és l’estrella actual de totes les estadístiques. Són els més interessats a conservar el vi i els que tenen l’economia per fer-ho. En definitiva, es proposen per ser el salvavides que necessita el sector.