Les exportacions de vi català cada vegada van en més direccions. Els aranzels de Trump han creat la necessitat de mantenir i augmentar el contacte amb altres horitzons, entre ells Mèxic, un país on cada vegada es valora més un dels productes estrella de Catalunya: els escumosos. La importància de Mèxic com a mercat estratègic per als vins de l’estat espanyol en general queda reflectida en les dades més recents del sector, que consoliden el país nord-americà com un destí prioritari per a la internacionalització del vi espanyol. En termes de valor, Espanya és el primer proveïdor de vi a Mèxic, amb una xifra que arriba als 44,4 milions d’euros, el que representa un increment del 3% i una quota de mercat del 31,2%. Pel que fa al volum, l’estat ocupa la segona posició, amb prop d’11 milions de litres, tot i registrar un descens del 7,7%. Aquest valor creix gràcies els escumosos, dels quals el màxim representant és Catalunya, on el cava lidera el segment amb diferència. Mèxic es converteix així en una possible gran oportunitat pels catalans.
Segons les dades de la Interprofessional del vino, la composició d’aquestes importacions mostra el pes determinant del vi envasat, que representa el 83% del valor i el 67,5% del volum de les compres mexicanes de vi espanyol. A aquesta tendència s’hi afegeix la rellevància del vi escumós, que constitueix el 15,6% del valor i el 27,6% del volum de les importacions procedents de l’estat, bona part extretes de Catalunya, tot i que la xifra no ha estat publicada. A més, en els últims anys el preu també ha anat en alça. Fins fa poc, els mexicans no valoraven els vins de l’estat espanyol com a productes d’alta gamma, però cada vegada hi ha més interès per la seva revalorització. Al cap i a la fi, des de l’estat espanyol s’estén un discurs que parla de territori i alta qualitat i sembla que els mexicans l’han comprat. És per això que el preu mitjà d’aquest segment se situa en 4,96 €/litre, amb un augment de l’11%.

La relació dels cellers catalans amb Mèxic no és de les més fortes pel que fa a exportacions, ja que tradicionalment han prioritzat altres mercats, com la Xina, on enguany s’han impulsat diverses accions a través d’organismes públics per consolidar-hi la marca catalana. Tot i que Mèxic no és dels països que més vi català compra, sí que és un dels que més ha crescut. Segons les dades de l’Idescat consultades per Vadevi, el 2024, les vendes de vins catalans al país van arribar aproximadament als 10 milions d’euros, i la tendència d’aquest any apunta en la mateixa direcció: fins al setembre ja s’havien superat els nou milions d’euros. Pel que fa al volum, el 2024 van arribar als 2,5 milions de quilos, mentre que aquest 2025, fins al setembre, s’han comptat 2,6 milions de quilos aproximadament.
Les bombolles catalanes, en xifres
Si Catalunya cada vegada té més consolidat el mercat mexicà és gràcies als escumosos. Segons les dades de l’Idescat consultades per aquest diari, el 2024, les exportacions catalanes d’escumós a Mèxic van aconseguir una facturació de 2,6 milions d’euros, amb un volum d’uns 850.000 quilos. A diferència dels vins en general, els escumosos sí que presenten un creixement només en els primers nou mesos de l’any. En el que va del 2025, les exportacions d’escumós a Mèxic arriben als 3 milions en termes de valor i superen el milió en volum.
Aquest conjunt de dades confirma no només el creixent interès de Mèxic pels vins de Catalunya, sinó també la seva progressiva obertura cap a productes que fins fa pocs anys no estaven posicionats com a elaborats d’alta gamma. L’augment del preu mitjà i la revalorització dels vins espanyols al mercat mexicà evidencien que el discurs que emfatitza el territori, la diversitat i la qualitat està fent camí entre els consumidors. En aquest context, els escumosos -amb el cava català al capdavant- esdevenen una oportunitat destacada, tant per la seva contribució al valor total de les importacions com pel prestigi creixent que desperten. Tot plegat situa Mèxic com un mercat especialment atractiu pels cellers catalans, que veuen en aquest país un aliat estratègic davant la necessitat de diversificar destinacions després dels aranzels de Trump i d’enfortir la seva presència en horitzons on el consum i l’interès pel vi no deixa d’augmentar.
