La caiguda del consum de vi és un conflicte que fa anar de corcoll al sector vitivinícola mundial. Fa anys que les xifres no deixen de baixar, la qual cosa provoca un estat permanent d’incertesa i sobretot obliga les empreses a buscar noves maneres de posar el vi sobre la taula de les llars. Catalunya es troba en aquesta espiral de recerca de nous consumidors disposats a pagar pels vins i com a tot el món sembla que no dona els seus fruits. Així i tot, les últimes dades apunten que el consum català de vi es troba molt per sobre la mitja de l’estat espanyol i es constitueix com el tercer territori que més vi beu, només superat per La Rioja i les Illes Balears. Malgrat els esforços per aconseguir que els joves s’incorporin a la roda de consum, les xifres a l’estat espanyol continuen demostrant que són els més grans de casa el que compren vi, mentre que el jovent -major d’edat- prefereix altres begudes. A la davallada del consum també se li suma l’augment de valor del vi a escala espanyola, ja que els elaborats del sector s’encareixen any rere any, una situació que reconeix el valor afegit dels productes, però a la vegada podria fer retrocedir encara més les seves vendes.
Els catalans beuen molt més vi que la mitjana d’habitants del territori espanyol. En concret, Catalunya aglutina un 16,3% de la població en edat de consum i el 2024 es bevia un total de 9,5 litres per persona, segons les xifres que ha fet públiques el Ministeri d’Agricultura, Ramaderia i Pesca. La dada és la tercera més alta de tot l’Estat i es queda per darrere de La Rioja (16,6 litres per càpita) i les Illes Balears (10,1 litres per persona). Durant l’any passat, la mitjana de l’estat espanyol era de 6,9 litres per persona, la qual cosa deixa els catalans com grans defensors del consum de vi a l’Estat. Ara bé, la tendència va a la baixa. No és cap secret que arreu del planeta el consum de vi ha caigut. El 2024 el consum domèstic a l’estat espanyol va retrocedir un 2,4 en volum i suposava un 1,37% del pressupost de les llars per alimentació i begudes. Així doncs, el vi no es troba entre les prioritats dels consumidors, sobretot els més joves.
El jovent és l’assignatura pendent del sector vitivinícola. A escala de consum, a l’estat espanyol pràcticament no hi ha noves generacions que comprin vi. Les xifres publicades pel ministeri defensen que el consumidor responsable de la major part de les compres de vi al territori té més de 65 anys. D’aquesta manera, concentren el 52,9% de les compres d’ampolles i tenen un consum per càpita molt per sobre la mitjana territorial, de 14,3 litres l’any. A l’extrem oposat es troben els joves i les parelles joves sense fills o amb criatures petites. Aquest grup aglutina només el 8% del volum de les compres de vi a l’estat espanyol i només consumeixen al voltant d’1,7 litres per persona a l’any i confirmen així les preocupacions del sector sobre la manca de consum entre els joves.
A la manca d’interés pel vi que tenen els joves se li suma l’augment del seu preu. En aquest sentit, mentre el volum va a la baixa, les ampolles cada vegada són més cares. De fet, l’any passat el preu mitjà augmentava un 3,9% en comparació al 2023 i se situa ja en els 3,56 euros per litre. Aquest increment mostra l’evolució positiva dels vins a escala de valor, ja que en el segment del consum domèstic de begudes, el vi suposa un 18,6% del valor total i només un 5,2% del volum. Aquesta situació, que se celebra des del sector vitivinícola, perquè pot indicar que hi ha més predisposició a valorar els vins pel seu valor afegit i no només per contingut, també té una altra lectura. Davant de la caiguda del consum i l’augment de l’IPC, els vins són més cars que fa uns anys, la qual cosa l’arracona en la llista de la compra.

Un gir de guió en el consum de vi
Les tendències mundials fa temps que avisen del fet que el vi negre cada vegada es consumirà menys. L’alcohol, la frescor o els sabors més àcids són algunes de les raons per les quals alguns experts reconeixen que el vi blanc podria començar a guanyar posicions. No obstant això, sembla que a l’estat espanyol aquesta tendència encara no s’ha implementat del tot. D’aquesta manera, les dades del ministeri confirmen que els vins negres són els més consumits en l’actualitat. Segons les xifres del 2024, els consumidors beuen un total de 2,77 litres per càpita a l’any de vi negre, mentre que de blanc només se’n comptabilitzen 1,77 litres per persona cada any. Tanmateix, però no són els més perjudicats, ja que aquest 2024 el vi rosat ha patit una caiguda del 40% del consum en relació amb l’any anterior i només es consumeixen 0,82 litres per persona a l’any.
Pel que fa a la categoria, els vins emparats sota una Denominació d’Origen continuen sent els més famosos. En aquest sentit, els consumidors es fien més d’un vi que s’ha fet amb les regulacions de les DO o de les IGP (Indicació Geogràfica Protegida) que no d’ampolles sense aquestes qualificacions. La realitat del sector vitivinícola és que la qualitat no va lligada a aquestes categories, però sembla que el consumidor percep aquesta segmentació com un distintiu qualitatiu. En les dades del ministeri es confirma que els vins amb DO aglutinen el 50,8% de les compres en volum, però el 73,8% en valor, la qual cosa consolida el seu lideratge en el mercat. D’altra banda, els vins sense DO representen el 41,9% del volum, però només el 20% del valor. Els percentatges restants equivalen als vins amb IGP que aglutinen el 7% del volum i el 5,5% del valor.
Els supermercats, líders en vendes
Sigui com sigui és evident que el vi es cola en les llistes de la compra dels catalans i espanyols i, per tant, és un article de supermercat. És per això que no desencaixen les dades del ministeri que conclouen que el 52,9% del volum total de vins del territori es ven en supermercats. Tot i que registra una caiguda del 3,3% en comparació el 2023, continua sent l’espai de compra més interessant pels consumidors. El segueixen els hipermercats amb un 15,4% que tot i estar en diferents categories són establiments de compra molt similars. Els establiments al detall també obtenen una bona puntuació, amb un 15% del consum; tot i això, la xifra es redueix un 1,9% en comparació el 2023. Els més castigats pels hàbits de compra dels espanyols, però, són els comerços en línia que només aglutinen un total d’1,9% de les compres de vi i a més experimenten aquest 2024 una lleu caiguda del 0,8%. Aquesta tendència de compra demostra que bona part dels consumidors compren vi de pas, és a dir, que l’inclouen en les seves llistes de la compra més enllà d’anar-lo a buscar de manera específica.
El consum de vi a l’estat espanyol no és depriment en relació a altres zones, però per ser un territori vitivinícola encara falta molta conscienciació, sobretot en les generacions més joves. Si bé és cert que les xifres es mantenen amb caigudes poc significatives, aquesta nova era on el vi ja no forma part de les taules de les llars del món és una preocupació per elaboradors i pagesos. Mentre Catalunya es manté per sobre la mitjana, altres territoris de l’estat espanyol amb el mateix volum de població en edat de consum toquen fons, com per exemple la Comunitat de Madrid on només es beuen 5,2 litres per persona a l’any. Un factor que podria ser decisiu a l’hora d’incentivar tan la compra com el consum i que manté el sector alerta a l’espera d’un gir global o d’una nova tendència que retorni el vi en el punt de mira.



