El 2001, Mr. Big li trencava el cor per enèsima vegada a una innocent Carrie Bradshaw i canviava els gratacels de Nova York pels camps de la Vall de Napa, a Califòrnia. El que seria l’amor de la vida de la protagonista de la sèrie Sexe a Nova York deixava la gran ciutat a la temporada 4 i es comprava un celler als afores de la regió vitivinícola per cultivar les seves vinyes. Aquest va ser un dels primers gestos televisius al vi americà, un producte que cada vegada té més reconeixement a escala mundial. En l’últim estudi que ha presentat l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OEMV) es reconeixen els Estats Units com una potència en creixement amb tot allò que es relaciona amb la collita, elaboració i comercialització dels vins. Així doncs, sembla que França, Itàlia i Espanya tenen un nou competidor que va aglutinant quota de mercat i no només té el seu públic fidel sinó que entra a competir en lligues internacionals com ho fan els països de tradició vitivinícola.
Els Estats Units va augmentar un 8,3% el volum de vi exportat en el primer semestre del 2024, fins als 114,7 milions de litres. D’aquesta manera, el país continua fent créixer el volum d’ampolles que posa a disposició del mercat interior i exterior. Pel que fa al valor del vi nord-americà, també puja un 6,7% fins als 647 milions de dòlars. Segons l’informe de l’organització espanyola, aquest augment, tot i ser significatiu, encara es queda lluny dels 793 milions de dòlars que van aconseguir el 2022. D’aquestes xifres s’extreuen un parell de conclusions. La primera és que els americans produeixen cada vegada més litres de vi. Així doncs, el país va en contra de la tendència mundial, ja que la producció del món cau enguany. Ara bé, de l’informe també es desprèn que la lleugera recuperació del valor només ha servit per reconduir les males xifres del 2023, però encara hi ha un llarg camí per arribar a on estaven fa un parell d’anys. De fet, el preu mitjà es va rebaixar un 1,5%, fins als 5,64 dòlars/litre. “Les exportacions estatunidenques de vi es recuperen, per tant, el 2024, després d’un 2023 molt negatiu, si bé encara es troben lluny dels màxims aconseguits en anys anteriors”, conclou l’informe.
Competir per l’exterior
El vi de Califòrnia ha enamorat a 115 mercats internacionals el primer semestre del 2024. Segons l’estudi de l’OEMV, Canadà s’ha convertit en el comprador més fidel dels americans, però també destaca el bon rendiment del Regne Unit, Corea del Sud i Japó -un mercat molt cotitzat a escala mundial, sobretot pels cellers catalans. No obstant això, el valor ha caigut en bona part d’aquests països i, per tant, enguany no han estat disposats a pagar tant com ho feien l’any passat. Entre els 10 primers, van caure en valor el Canadà, el Japó, Corea del Sud i Hong Kong, mentre en volum només van caure el Canadà i el Japó. Tot i això, també hi ha alguns augments, com per exemple la Xina i Panamà.

En xifres concretes, el Regne Unit es consolida com a primer destí en volum, en registrar un augment del 16%, fins als 35,1 milions de litres. El Canadà perd un 4,3%, fins als 24,4 milions de litres, mantenint la segona posició, però juga en una altra lliga en valor: lidera les vendes amb 198,4 milions de dòlars (-2,9%), més del doble que el Regne Unit, segon amb 85,3 milions (+18%). La Xina es converteix en el tercer destí per als vins dels Estats Units, després de registrar augments del 211% en valor i del 94% en volum, fins als 73,9 milions de dòlars i els 6 milions de litres. El Japó (-7%), Corea del Sud (-18%) i Hong Kong (-22%) són els següents mercats en valor, amb 44,1, 28,2 i 23,5 milions de dòlars respectivament.
L’escumós americà perd la partida mundial
L’autenticitat és una de les claus principals de l’elaboració de vi a Califòrnia i així ho demostren les dades de l’OEMV. El vi envasat continua sent el més exportat arreu amb diferència, amb 58,9 milions de litres i 531,7 milions de dòlars, el 51,4% del volum i el 82% de la facturació total. El gran augment d’enguany, però, se l’emporta el vi a granel que en els primers sis mesos del 2024, creix un 43,5% en valor i un 31% en volum, amb 79,1 milions de dòlars i 50,5 milions de litres. En canvi, els vins envasats perden lleugerament el volum (-0,5%) i veuen incrementat el seu valor de manera molt modesta, fins a un 6,3%. Aquests alts rendiments ajuden a compensar les pèrdues que provoquen els escumosos i la nova tendència del Bag-in-box. Les exportacions de vi escumós es van reduir un 41,5% en volum i un 19% en valor, fins als 1,8 milions de litres i els 22,7 milions de dòlars. El Bag-in-box també continua pel mateix camí que els escumosos i es percep una caiguda tant del volum com del valor. Segons les estimacions de l’OEMV, perd entorn del 41%, situant-se en els 3,4 milions de litres i els 13,6 milions de dòlars.