Raventós Codorníu és l’empresa vitivinícola més antiga d’Espanya i una de les inventores del cava. Les seves vendes s’estenen per tot el món i no és d’estranyar que empreses estrangeres s’hagin interessat per la companyia familiar. És per això que mentre altres cellers han aconseguit poc marge de maniobra després d’anys de sequera, Codorníu surt victoriós amb un altre exercici tancat en positiu. Des del juliol del 2024 al 2025, la companyia del món del vi ha obtingut un benefici rècord de 44 milions d’euros en EBITDA (beneficis abans d’interessos, impostos i amortitzacions). Amb aquestes xifres, el grup vinícola creix un 13% respecte a l’any passat, segons explica el seu CEO, Sergio Fuster, qui destaca els registres “històrics” en la línia d’assolir els 50 milions l’any que ve. Codorníu viu un moment de creixement, però també d’incertesa. Les bones xifres han portat a Carlyle -fons nord-americà que ostenta el 68% de les accions– a vendre’s la seva part en una operació en la qual de moment no hi ha interessats públicament.
En una trobada amb els mitjans aquest dijous, Fuster ha precisat que han tancat l’últim exercici amb una facturació bruta de 232 milions, un 3% superior a l’exercici anterior a canvi de tipus constant. Pel que fa a la facturació neta, aquesta s’ha tancat amb 195 milions, un 4%. En total, el grup ha venut 57 milions d’ampolles de cava i vi. Fuster celebra aquestes dades com un marca persona, ja que ha recordat als periodistes que fa cinc anys de la seva arribada al càrrec, període en el qual pràcticament s’han duplicat els beneficis EBITDA, “fet que reflecteix la solidesa del projecte estratègic”. De fet, l’actual CEO de la companyia ha especificat que en l’últim any no només hi ha hagut un increment (5,5%) de venda directa d’ampolles, sinó que actualment Codorníu ha arribat al 29,6% de la quota de mercat, comptant hostaleria i canals d’alimentació. “Malgrat que es parli de crisi del cava, aquest producte viu un moment especialment dolç”, ha recordat Fuster, qui a més ha mencionat que els escumosos d’altres parts del món com el xampany van a la baixa. Tot i això, també ha recordat que actualment hi ha grans moments de tensió geopolítica que poden afectar molt a tots els sectors amb exportació, com és el del cava.
En aquest escenari, Fuster ha volgut remarcar que la resiliència de Raventós Codorníu no s’explica només per una estratègia de preus continguts, sinó també per una aposta sostinguda per la innovació i la sostenibilitat. Segons el directiu, el consumidor no només busca qualitat i preu, sinó que cada cop dona més importància a l’origen, la transparència i la manera com es treballa la vinya. És per això que el grup ha accelerat els projectes vinculats a l’eficiència energètica i a l’expansió de vinyes ecològiques. De fet, el conseller delegat ha admès que la clau de futur serà saber llegir aquesta nova sensibilitat de mercat i sobretot els seus canvis de tendència de consum, una situació que Codorníu assegura que controla a la perfecció: “El 75% del dossier de Codorníu encaixa amb les noves preferències, de manera que estem en una molt bona posició en la cursa que tot just comença”. Pel que fa a l’augment de preu, Fuster ha recordat que en un moment tan delicat que tenir en compte “la hiperinflació” i altres conflictes que poden portar a la davallada de la confiança dels consumidors. Per això ha remarcat que ha apujat els preus de forma esglaonada i moderada respecte a altres competidors, de manera que les ampolles de Raventós Codorníu ara són un 9% més cares de mitjana que ara fa cinc anys, “però gens proporcional al 15% d’inflació”.

Una compra imminent
Raventós Codorníu canviarà de mans ben aviat, tal com ha augurat el CEO de la companyia. No obstant això, Fuster ha admès que el procés de venda del 68% de les accions de Codorníu iniciat pel fons Carlyle ha tingut pocs avenços en els darrers mesos. L’aturada “forçosa” de l’estiu, motivada pel període vacacional, ha fet que el procediment “de forma rellevant” no hagi progressat, tot i comptar amb l’assessorament de Morgan Stanley i Banc Santander. Pel que fa al calendari, ha negat que hi hagi dates concretes per començar a valorar ofertes, si bé ha remarcat que “els pròxims mesos seran clau” i ha deixat clar que “puc afirmar que aquest procés va de mesos, no d’anys”, sense especificar si hi podria haver moviments abans que acabi el 2025. En aquest context, el conseller delegat ha remarcat “l’autonomia” que el fons inversor li ha donat durant els cinc anys al capdavant de la companyia. “Ha estat un autèntic plaer i els resultats ho avalen”, ha assenyalat, convençut que Raventós Codorníu “ara és una empresa molt més àgil”. Tot i que no ha volgut avançar detalls sobre els possibles compradors, ha desitjat “que l’empresa quedi en les millors mans possibles”. Amb tot, ha subratllat que el procés actual “és per avaluar opcions”, de manera que sobre la taula hi ha tant una venda parcial de les accions com la possibilitat que Carlyle decideixi mantenir-se com a accionista majoritari més temps.
Aranzels poc intimidadors pel gegant
Tot el món dels escumosos catalans es posava les mans al cap en escoltar les amenaces de Trump. Cal recordar que les bombolles són el producte del món vitivinícola que més s’exporta als Estats Units. És per això que sobre l’impacte de les polítiques comercials de Donald Trump, Fuster ha reconegut que la incertesa inicial va provocar “moltíssima disrupció” en les vendes, sobretot abans que es concretés el 15% d’impostos el mes d’agost. “Els clients no sabien a què s’exposaven i optaven per no fer comandes”, ha admès, recordant que en aquell període la companyia va arribar a patir una caiguda “entre un 10 i un 20%” en aquest mercat. Tot i això, el CEO de la companyia també ha reconegut que l’impacte podria acabar sent limitat i que la caiguda no sigui més del “8% o 10%”. Fuster preveu que el mercat s’aniran estabilitzant. Actualment, Codorníu comercialitza un 9% de la seva producció als Estats Units, de la qual la meitat surt del celler de Napa (Califòrnia) i la resta es reparteix entre l’Argentina i Espanya. “Ens preocupa l’afectació dels aranzels, però només afecta un 4,5% de les nostres vendes, mentre hi ha altres empreses amb un 40% d’exportacions als EUA”, ha remarcat Fuster, tot posant distància amb els competidors més exposats.