VadeVi
Vi blanc: una moda efímera o el futur del consum

L’auge del vi blanc ja no passa desapercebut. Les teories sobre la raó per la qual el consum de vi blanc ha anat en augment a l’estat espanyol semblen no acabar-se mai. Des del canvi climàtic, a la importància que li dona el consumidor a la graduació alcohòlica, passant per la frescor i la facilitat, els vins blancs són cada vegada més famosos i deixen apartada la imatge de només combinar amb el peix. Si bé és cert, però, aquesta tendència espanta el sector, sobretot als elaboradors de vins negres, que actualment es plantegen si aquesta nova moda ha vingut per quedar-se o, per contra, els negres tornaran a ser les estrelles indiscutibles dels dinars en família.

“Som un país càlid i, per tant, els vinc blancs tenen molt més sentit”, explica María José Huerta, enginyera tècnica agrícola especialitzada en alimentació i guanyadora de diversos premis com a sommelier. En el marc d’una de les conferències de la Barcelona Wine Week (BWW) l’experta argumenta a favor d’aquest auge i reconeix que la versatilitat d’aquesta classe de vi és molt més gran del que sempre s’ha dit. “Tinc amigues que no beuen vi, però sí que poden prendre’s una copa de vi blanc”, afegeix Huerta. L’experta fa valdre la capacitat d’aquest vi d’aglutinar multituds, però no és l’única. Pel director de Wine Intelligence, empresa d’investigació de mercat i consultoria, Juan Park remarca també el gran ventall de sabors i maridatges que es poden fer amb el vi blanc i, per tant, confirma que no el sorprèn aquesta tendència de consum.

Si es parla de les raons per aquesta nova tendència, el canvi climàtic i la vida saludables són els principals impulsors segons els experts. En aquest sentit, quan el clima és més càlid, la gent tendeix a beure i tastar vins més frescos. “El vi blanc és més fresc”, recorda Pilar Cuervo, crítica de vins, màster en Sommelieria i Millor Sommelier d’Espanya 2013. L’experta -i tots els ponents de la conferència- confirmen que aquesta frescor que té el vi blanc és el que vol la gent actualment: “Potser busques coses diferents, beure menys, però que passi millor, que no t’embafi”, reflexiona Cuervo. Per altra banda, l’alcohol també és una part important que el consumidor comença a identificar. Aquesta recerca de vins amb menys graduació també estan fent que els vins blancs triomfin. Fins i tot per a Rodrigo Briseño, cap de sommelieria del Disfrutar, ambdues tendències són paral·leles, ja que la vinificació amb menys graduació també és una conseqüència del canvi climàtic i del fet que s’hagi de veremar abans: “No penso que només siguin els desitjos dels consumidors que estan fent aflorar aquests nous vins amb menys graduació, sinó els canvis en el cultiu”.

Copes de vi blanc
El vi blanc sorprén positivament la crítica internacional | Jordi Play

Trencant mites del vi blanc

Si bé és cert que el consum de vi blanc ha crescut, els experts no es posen del tot d’acord amb les raons de pes. Tanmateix, però, sí que asseguren que aquest augment ha servit per trencar alguns mites sobre el consum del vi blanc. S’ha dit sempre que aquest vi el beuen més les dones, però estudis realitzats per l’empresa que dirigeix Park desmenteixen aquestes afirmacions. El vi blanc, tal com han afegit tots els experts, té molta és versatilitat i cada vegada més persones se sumen a aquesta tendència. Ara bé, no és només una tendència de l’estat espanyol, sinó que en altres països fa anys que aquests vins triomfen més que els vins negres. “El nord d’Europa tendeixen a buscar vins blancs”, comenta Briseño. Una tendència, doncs, que sembla que ara també s’instal·larà a l’Estat.

Més notícies
Notícia: Barcelona es converteix en l’epicentre del vi: “Serà un gran èxit”
Comparteix
L'organització de la BWW reconeix els reptes del sector i exigeix representar una visió unitària del sector vitivinícola espanyol | Catalunya despunta per la participació integral de totes les seves Denominacions d'Origen
Notícia: Corpinnat podria duplicar cellers en els pròxims tres anys
Comparteix
La marca col·lectiva europea inclou un total de 13 cellers que segueixen rigorosament les normatives ètiques i tècniques
Notícia: Valor afegit i vinoteques: les claus pel repunt del consum de vi a l’Estat
Comparteix
El sector vitivinícola recupera la confiança dels consumidors el 2024 | Catalunya, Castella la Manxa i La Rioja aglutinen prop del 60% de les vendes dins el territori
Notícia: Moët & Chandon: del luxe a la sostenibilitat
Comparteix
La marca de xampany francesa explora noves línies d'acció per mantenir el seu regnat en un moment de canvi de prioritats dels consumidors

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa