“El vi no ha apostat mai pel consum en discoteques, com sí que ho ha fet el xampany francès o altres productes com la cervesa o els licors”, afirma Ramon Mas, secretari general del Gremi d’Empresaris de Discoteques de Barcelona i Província, en una conversa amb Vadevi. Segons Mas, aquesta absència explica en part per què el vi no és tan popular entre els joves, ja que no es troba habitualment a les barres de les discoteques, espais clau de l’oci juvenil. “Aquest tipus de locals són essencials per adaptar-se i crear nous hàbits de consum, però el vi encara no ha fet aquest pas”, afegeix.
En la mateixa línia, Fran Marín, encarregat del departament de màrqueting d’Alcodis, apunta que mai cap proveïdor de vi els ha proposat introduir-lo a les discoteques. Alcodis, empresa dedicada a la distribució i venda a l’engròs de begudes espirituoses, refrescos, cerveses i begudes prèmium, tampoc no percep interès per part del sector. “El vi no és una beguda pensada per consumir com es fa amb els destil·lats. La seva finalitat principal és maridar amb menjars i sopars, no pas emborratxar-se o consumir-lo en excés, com passa amb altres begudes”, explica Marín.
A més, destaca que el consum de vi “no encaixa ni amb l’ambient ni amb les tendències d’aquests locals”. Segons Marín, els productors de vi no volen associar-se amb espais de consum que no s’ajustin a la seva filosofia. En aquest sentit, Vicenç Ferré, propietari i cinquena generació del celler Mas Vicenç, insisteix que el vi no es vol associar directament amb l’alcohol. “El vi és alimentació i ha de girar al voltant de la gastronomia. És en moments de degustació que pren tot el seu sentit”, afirma Ferré.
Per a Ferré, és important que el vi mantingui els seus espais de consum propis i seleccionats. “El vi ha entrat en els llocs que havia d’entrar”, assegura. També destaca que és un producte associat a celebracions i a un perfil de consumidor mitjà-alt. “Per exemple, el vi és present a les barres de les pistes d’esquí o a cocteleries que fomenten un consum més slow”, puntualitza.

Els joves i el vi: l’assignatura pendent
El camí per atraure els joves a la cultura del vi, malgrat algunes bones pràctiques i campanyes a favor, continua sent una assignatura pendent. Les xifres no són gaire esperançadores: segons diversos estudis recents, el vi no acaba de guanyar adeptes entre els consumidors joves. De fet, les dades van a la baixa. L’Informe del Consum Alimentari d’Espanya 2023 indica que només un 3% dels menors de 35 anys consumeixen vi, una xifra inferior al 3,8% del 2021 i al 4,4% del 2020, en plena pandèmia.
Mas recorda que hi ha exemples d’èxit de begudes que s’han popularitzat gràcies a la seva introducció a les barres de discoteques, un model que potser el vi encara ha d’explorar. “És una qüestió de màrqueting i de tendències. Als anys 90, per exemple, la cervesa Coronita va tenir un gran èxit perquè van saber posicionar-la amb un tros de llimona. El mateix va passar amb el Jägermeister, que va passar de ser un aperitiu desconegut a convertir-se en una beguda popular gràcies a la música electrònica i festivals”, conclou.