El vi sense alcohol s’està fent un lloc en el mercat català. Aquesta tendència nascuda als Estats Units comença a tenir un públic prou significatiu a Catalunya. Tant és així que grans marques com Torres o Raimat s’estan obrint a la possibilitat de produir vins 0,0. Igual que fa dècades, els cervesers van considerar que treure l’alcohol de les cerveses els ajudava a arribar a un públic diferent, el sector vinícola cada vegada ho veu més com una opció assequible. Tot i que, de moment, els catalans encara no reclamen la possibilitat de beure vi sense alcohol, sí que és cert que una bona part del públic jove, que consumeix d’acord amb les tendències nord-americanes, es comença a interessar per aquest producte. La revolució de la vida saludable i els bons hàbits alimentaris, juntament amb la necessitat de ser més sostenibles, creen el caldo de cultiu perfecte perquè els joves exigeixin una varietat més àmplia de productes sense alcohol. D’altra banda, els cellers, pendents d’acontentar aquest públic poc acostumat a beure vi, s’endinsen en una nova moda que a poc a poc guanya terreny en el sector.
“Els joves són una assignatura pendent”, explicava Marià Rosàs, gerent de Bodega Rosàs, en una entrevista a Vadevi. Les declaracions de l’expert posaven sobre la taula un conflicte silenciós que el sector vinícola encara any rere any. Arribar a un públic més jove és un dels principals maldecaps dels cellers, ja que la cultura del vi es relaciona -almenys a Catalunya- amb un client més madur, amb cert enteniment del producte. Ara bé, apropar-se als joves no és una tasca impossible i així ho van demostrar els americans fa dècades, quan van comercialitzar la idea de Carl Jung, un enòleg alemany que el 1908 va descobrir les meravelles del vi sense alcohol. Aquesta beguda, pensada principalment per a les persones amb malalties que no els permetien beure alcohol o conviccions contra les begudes alcohòliques, ha acabat convertint-se en la tendència de moda entre els joves dels Estats Units. Gràcies a la combinació del nou moviment healthy i la necessitat de ser més sostenibles amb un mateix i el voltant, aquestes begudes ja es poden trobar en pràcticament totes les estanteries dels supermercats americans.
El vi sense alcohol no és un producte que es creés pensant per atraure els joves cap a la cultura del vi, però als americans els hi ha funcionat. No és d’estranyar, doncs, que altres cellers catalans s’hagin emmirallat amb aquesta tendència per produir les seves begudes 0,0. Els primers a fer-ho van ser la Família Torres el 2008, aliens al que suposaria aquesta tendència entre els joves gairebé quinze anys més tard. Actualment, però, la seva marca Natureo és tot un èxit entre el jovent. Raimat, com Torres, també s’ha llançat a la piscina del vi sense alcohol i aquest octubre ha presentat la seva primera gamma de begudes 0,0. Sota el nom de Raimat Zero, el celler presenta un rosat i un blanc que segueixen el mateix procés d’elaboració que els vins tradicionals, però se’ls sotmet a un procés per extreure’n l’alcohol sense perdre les característiques organolèptiques ni afegir aromes.

El salvavides d’un mercat a la baixa
El consum de vi mundial baixa cada any. De fet, en les últimes dades publicades el 2023 per l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV) es reconeixia una caiguda del 2,6% del consum en comparació a l’any anterior. En total, doncs, en tot el món es beuen aproximadament 221 milions d’hectolitres. La davallada és a causa de diferents factors, que van des del preu fins a la reducció de la superfície de vinyes que hi ha a escala mundial. No obstant això, un paràmetre que també té en compte l’organització és els hàbits saludables, que provoquen que bona part de la població no beguin vi per conviccions en contra les begudes alcohòliques. Aquesta tendència healthy fa que aquests productes no triomfin tant com abans i, per la mateixa raó, la joventut no té el vi en consideració a l’hora d’escollir una beguda per acompanyar un àpat. Davant d’aquesta nova situació, l’adaptació dels cellers és clau per a la seva supervivència i així és com els que més recursos tenen han optat per fer vi 0,0. Un producte, doncs, que no només amplia el públic objectiu a aquelles persones que no poden prendre alcohol, sinó que també dona una nova possibilitat a tots aquells que han decidit no prendre begudes amb alta gradació, entre ells molts joves.
En definitiva, el vi sense alcohol no ha estat una beguda inventada pels joves, però es podria convertir en la porta d’entrada per aquestes persones a la viticultura. Tot i que el consum de vi vagi a la baixa, és evident que el vi sense alcohol encara aglutina mercat. Encara que la moda 0,0 sigui més un projecte a futur que una realitat a Catalunya, la possibilitat de triar begudes sense alcohol pot marcar la diferència per algunes persones.