VadeVi
Vins brisats, els blancs que trenquen esquemes a Catalunya

Qualsevol ciutadà pot arribar a diferenciar les quatre classes de vins més conegudes que es troben al territori. Negres, blancs, rosats i escumosos seria el primer que li vindria a hom al cap. Ara bé, no cal ser un expert per començar a obrir la mirada; i també el paladar. Ancestrals, vins naturals, vins rancis o dolços són només algunes de les referències que també s’elaboren tradicionalment a Catalunya i que no tenen res a envejar als tipus de vi més coneguts. Entre aquestes també s’hi troben els vins brisats, uns blancs elaborats com si fossin negres. Una aparent contradicció que fora de ser un producte estrafolari, comença a convertir-se en el preferit d’amants del vi i també curiosos. Marc Picanyol, periodista i escriptor especialitzat en gastronomia i vins ha vist aquest viratge social i ha publicat Amb pells, la Guia dels vins brisats de Catalunya. Un llibre que cataloga, anomena i referència tots els brisats que es fan al territori.

“A Catalunya aquests vins s’han fet tota la vida”, assegura en un comunicat Cossetània, l’editorial que publica el llibre de Picanyol. Tot i això, aquests vins s’utilitzaven per consumir propi, a casa. La realitat és que la nova afició del públic pels brisats arriba des dels Estats Units, on fa temps es van popularitzar sota el nom d’Orange Wines. Aquesta tendència s’ha estès per tot Europa, fins al punt que pràcticament tots els cellers de Catalunya tenen un brisat per comercialitzar. L’innegable augment del consum i l’elaboració dels vins brisats és el que ha portat Picanyol a aglutinar tots en un sol llibre, una guia pràctica de mida de butxaca per poder tenir tots els brisats catalans controlats.

Imatge de l'interior del llibre 'Amb pell' Guia dels vins brisats de Catalunya / J.C.
Imatge de l’interior del llibre ‘Amb pell’ Guia dels vins brisats de Catalunya / J.C.

Una guia pràctica i documentada

El llibre busca explicar des de l’elaboració d’aquests vins, com les varietats més adients per fer-los. Fa un recull de les regions vitivinícoles on s’elaboren i també descriu tots els elements que poden millorar l’elaboració d’aquests vins com per exemple l’ús de les llargues criances o l’ús -o no- dels sulfits. A més, l’autor també fa una reflexió sobre la “nova moda” que envolta aquest retorn dels vins brisats i busca les raons que empenyen als cellers i els seus elaboradors a confiar en aquests tipus de vins.

Més enllà de les explicacions pertinents sobre la història moderna dels vins brisats, el llibre també té la funció de guia, és a dir, els lectors poden utilitzar-lo per trobar fàcilment aquelles referències de brisats que més els interessen. Cada pàgina consta d’un vi amb un breu resum de la trajectòria del viticultor protagonista i una explicació de les característiques del vi, del perquè s’ha fet, del mètode d’elaboració i de les seves propietats.

Més notícies
Notícia: L’Escola d’Enoturisme amplia la seva oferta formativa: “Treballem per fer un sector més competitiu” 
Comparteix
El curs 2026/2027 inclou el programa de Direcció Estratègica en Enoturisme i el curs de Sommelier Professional tindrà continuïtat amb l’Escola de Tast
Notícia: Raventós Rosell Heretat Brut Reserva 2021: equilibri, territori i elegància al Penedès
Comparteix
Aquest cava neix a la finca Heretat Vall-Ventós, un entorn privilegiat de 52 hectàrees situat entre la muntanya de Montserrat i el Massís de l’Ordal
Notícia: La història del celler Alella Vinícola
Comparteix
L’edifici modernista de l’històric celler cooperatiu passarà a ser un equipament cultural públic
Notícia: Álvaro Ribalta: “Hem d’aconseguir que en comptes d’anar a fer una cervesa, anem a fer una copa de vi”
Comparteix
ENTREVISTA a un dels pocs Master of Wine del món i guanyador del Vinari a la promoció internacional del vi català

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa