VadeVi
Professionalitat i relleu no traumàtic, l’èxit de les empreses del vi de llarg recorregut
  • CA
La comunicació és un dels eixos importants a tenir en compte en una empresa
La comunicació és un dels eixos importants a tenir en compte en una empresa | WBS

!–akiadsense–>

Herències, canvis de noms, gestories, notaris i acords. El relleu generacional porta implícits aquests termes en tots i cadascun dels àmbits imaginables, també en el professional. L’economista i professor Xavier Ybargüengoitia constata que aquest relleu és especialment important en el sector vitivinícola on les xifres parlen per sí soles: El 95% de la indústria mundial del vi és familiar, explica, un percentatge que seria encara un parell de punts superior en el cas del sector a Catalunya.

El fet en sí és important perquè identifica el caràcter d’aquest perfil d’empreses, però també ho és el fet que permeti definir tipologies de funcionament i oferir solucions a problemes que poden sorgir en el seu dia a dia. “Hi ha indústries del vi que han desaparegut per mala gestió, per poca professionalització o perquè no s’ha trobat a la persona adient que pugui continuar un projecte”, diu Ybargüengoitia.

La Wine Business School (WBS) i la Universitat Rovira i Virgili posen en marxa precisament aquest proper 2 de febrer un curs per a donar eines i ajudar a fer front a aquesta realitat. “Gestió de l’Empresa familiar vitivinícola: combinació de l’èxit empresarial i l’harmonia familiar” és un curs coordinat pel professor Xavier Ybargüengoitia, Maria Ercilia Garcia i Xavier Plana, que s’impartirà presencialment durant sis divendres en horari de matí (de 9:30h a 14:30h) a la seu de la WBS a Vilafranca del Penedès.

“En una indústria no familiar, els esquemes de selecció són clars i sempre estan basats en paràmetres professionals. En una de familiar, entra en joc aquella vinculació entre el capital i la família, i l’emoció. I el problema està sovint en què tenir accés a un càrrec no significa necessàriament que s’estigui preparat per assumir-ne les responsabilitats”, diu Ybargüengoitia. “En bona part de les indústries vitivinícoles -diu- la persona que ha creat el negoci és l’enòleg; i segurament serà molt bo fent els vins, però no necessàriament ha de saber dirigir una empresa”.

L’economista fa entrar en joc dos elements que, segons ell, són imprescindibles per al bon funcionament de l’empresa familiar. D’una banda, aconseguir que el relleu entre generacions, quan vingui, no sigui traumàtic, i que en cap cas generi la pèrdua o tancament de negocis per una mala decisió o disputes familiars. De l’altra, que en el moment que vingui aquest canvi, es tingui molt present la professionalització dels perfils que ocupen els càrrecs de l’empresa.

Cal analitzar molt, escoltar, formar-se i demanar ajuda, si convé, a consultors externs, que en segons quines situacions, poden aportar una visió més parcial”, diu el professor. Aquest curs de la WBS i la URV pretén precisament analitzar situacions i compartir problemàtiques amb què es poden trobar els empresaris del vi. I es farà a partir de classes teòriques, però també amb exemples pràctics perquè cada persona que participi d’aquest curs pugui viure i sobreposar-se davant possibles situacions de risc o descobrir els avantatges d’una bona comunicació entre companys de feina amb qui es comparteix sang.

Fitxa tècnica del curs:

  • Nom del curs: Gestió de l’Empresa familiar vitivinícola: combinació de l’èxit empresarial i l’harmonia familiar
  • Adreçat a: Directius i propietaris d’empreses familiars vitivinícoles
  • Calendari: Del 02/02/2018 al 09/03/2018
  • Horari: Divendres de 9:30h a 14:30h
  • Impartició: Presencial
  • Durada: 28 hores

Aquest curs té un cost de 515€ (bonificables); més informació i inscripcions, trucant al telèfon 93 169 41 02 o seguint aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa