El ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’ posa sobre la taula que el producte local ha guanyat protagonisme en la cistella de la compra dels catalans i en l’oferta de la distribució. Així ho confirma un estudi realitzat per PRODECA i el Departament d’Acció Climàtica a partir d’enquestes a consumidors, distribuïdors minoristes, gran distribució i productors amb segell “Venda de proximitat” i que ha presentat el director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Joan Gòdia, i del director gerent de Prodeca, Ramon Sentmartí en el marc de la celebració del segon Fòrum Catalan Food

La cistella de la compra dels consumidors

En el cas del consumidor, el mapeig s’ha realitzat a partir d’enquestes quantitatives a més de 500 persones responsables de compra d’alimentació a les llars catalanes. Una primera conclusió és que el 85,6% dels consumidors catalans consideren important que els productes de la cistella de la compra siguin aliments locals, i prop de la meitat prioritzen el producte local en la cistella de la compra. Per a més d’una tercera part (37,4%) la compra local suposa més de la meitat del cistell de la compra.

Que sigui local també és important per qui compra vi. En aquest cas, 6,4 sobre 10 ho prioritzen, en una tendència que ha anat lleugerament a l’alça si ho comparem amb xifres de l’any 2020. En el rànquing de productes, segons la importància que hi dona el consumidor, el del vi ocupa la novena posició.

Entre els principals motius valorats a l’hora d’escollir producte de proximitat hi ha la contribució a l’economia local (53,2%) i el suport als petits productors (48,4%). En canvi, el preu i la manca d’establiments són el principal fre de compra del producte local del consumidor.

En l’estudi, també s’evidencia que una gran majoria dels consumidor (75%) prefereixen comprar producte local a través dels establiments i, malgrat el 70% coneixen les plataformes de compra en línia, només el 19% afirma utilitzar-les en la seva compra del producte de proximitat. Analitzant l’impacte de la Covid-19 en els costums de compra dels consumidors catalans, el 37,5% pensa que ha comprat més producte local degut a la pandèmia. En canvi, un 55% dels enquestats comparteix que no s’han vist influenciats en la compra de productes locals a causa de la pandèmia.

Aquelles persones que sí han canviat hàbits durant la pandèmia, situen el vi en la vuitena posició en quant a preferències, amb un percentatge de l’11,2%, per sota de l’oli d’oliva, peix i marisc, fruita i hortalisses entre d’altres.

El consum i venda de productes locals a la distribució

La segona part de l’informe se centra en la distribució a través d’enquestes quantitatives una norantena de distribuïdors minoristes (botigues d’alimentació, paradistes de mercat, càtering i hostaleria) i entrevistes qualitatives entre agents de la gran distribució (responsables de grans cadenes de supermercats). Segons el mapeig, el 77% dels productes que compra la distribució minorista són locals, encapçalats per la carn i els embotits (40%), seguit del vi (20%) i multiproducte (19%).

Pel que fa als canals de distribució, més de la meitat dels distribuïdors minoristes (67,3%) afirmen segons l’estudi rebre comandes en línia dels seus clients, un percentatge molt superior al dels consumidors que afirmen comprar en línia. De fet, un 15,5% del distribuïdors minoristes enquestats afirmen que han detectat un augment del comerç en línia degut a la Covid-19 (el segon canvi més important darrera de l’augment de compra de la clientela local amb un 23,9% de les respostes). La gran distribució també ha detectat un increment de la venda en línia dels productes de proximitat derivat de la pandèmia, un fet que va saturar la logística d’aquelles cadenes que oferien aquesta opció i va penalitzar les que no en disposaven.

Les expectatives de futur, per a la distribució, són molt positives i un 44% dels distribuïdors minoristes consideren que la compra de producte local augmentarà en els propers tres anys, assolint un augment estimat del 13,4%. Els responsables enquestats de les cadenes de gran distribució també coincideixen que l’arribada dels productes de proximitat als seus lineals és una tendència que ha arribat per quedar-se i la situen en un primer pla en els seus respectius plans estratègics.

La venda dels productors amb segell “Venda de proximitat”

El mapeig també inclou un centenar d’enquestes quantitatives a productors adherits al segell “Venda de proximitat” del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, amb l’objectiu de detallar la importància d’aquest segment agroalimentari. D’aquesta manera, la facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” s’estima en 1.470 milions d’euros, el que representa el 3,85% del volum de negoci del total del sector agroalimentari i el 8,9% del total de la despesa del consumidor de Catalunya en alimentació i begudes.

Nou comentari

Comparteix