El preu del vi és el principal factor que influeix en la decisió de compra dels vins a les grans superfícies de Catalunya, segons ha determinat un estudi realitzat pel Dr. Jaume Gené Albesa i el professor Christophe Marquet de la URV.

Després d’aquest factor, l’enquesta també constata la importància del fet d’haver-lo tastat anteriorment (la fidelitat al producte), el maridatge amb el tipus de menjar previst i la Denominació d’Origen del vi en qüestió.

Per darrera d’aquests factors s’hi troben també altres variables com el fet d’aparèixer en mitjans de comunicació i premsa especialitzada, al mateix temps que destaca la importància de l’enoturisme com a factor que pot ampliar el grau de coneixement del vi entre els consumidors.

Per últim, l’estudi constata encara el gran camí que tenen els vins catalans en general davant de vins procedents d’altres DO’s de l’Estat que tenen un major grau de coneixement o d’implementació en les grans superfícies comercials.

Aquestes dades apuntades fins ara es desprenen de l’estudi Projecte de recerca sobre el principals factors influents en la decisió de compra de vi per part del catalans. Implicacions per la DO Tarragona dirigit pel professor de màrqueting de la Facultat d’Economia i Empresa de la URV a Reus, Dr. Jaume Gené Albesa, amb la col·laboració de Christophe Marquet professor de màrqueting a la Facultat d’Enologia de la URV a Tarragona i Director Comercial de Covides i que ha estat impulsat per la Denominació d’Origen Tarragona (DO Tarragona) i el patrocini de Repsol.

Per la realització d’aquest estudi s’han realitzat prop de 1.100 enquestes de camp a clients que compren vi en les principals cadenes de grans superfícies, supermercats i hipermercats de Catalunya, durant el mesos de juny, juliol i agost de 2015. Segons el Dr. Gené “l’objectiu de l’estudi és oferir als cellers i a les cooperatives vitivinícoles catalanes dades significatives per al moment d’implementar noves estratègies comercials”.

Antecedents

La situació actual del mercat vinícola català es caracteritza per tenir cada cop menys demanda interna mentre que la producció no es redueix amb la mateixa intensitat.

Respecte al mercat exterior les empreses col·loquen bona part del producte a granel i a preus molt baixos. En aquesta situació, segons Gené i Marquet, les empreses vitivinícoles han d’adoptar ràpidament estratègies per poder vendre la seva producció en el cada cop més difícil mercat interior i intentar guanyar una posició pròpia en els mercats exteriors.

Per assolir aquests objectius es requereix realitzar continues accions comercials que han d’estar planificades dins d’una estratègia general de màrqueting. Per a poder realitzar aquesta planificació és necessita tenir abundant informació del mercat i per aquest motiu la DO Tarragona amb el patrocini de Repsol es va decidir a impulsar aquest projecte de recerca.

“En aquest estudi ens hem centrat en el mercat català ja que es tracta del mercat de proximitat i, a més, suposa un volum de negoci molt important”, indica el professor Marquet. El treball s’ha realitzat a les ciutats de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona i els impulsors es mostren convençuts que els resultats poden ajudar a resumir i prioritzar els factors influents en els compradors de vi.

L’estudi també busca ser una eina útil per al personal de màrqueting i/o comercial en la definició de la cartera de productes i accions de màrqueting a implementar en aquest canals d’alimentació. Per Gené, “actualment no existeixen molts estudis d’aquest tipus tan actuals, pràctics i reals en el sector del vi a Catalunya”.

Factors determinants en el moment de comprar un vi (*)

1- El preu és el factor que més influeix a l’hora d’escollir un vi, ja sigui per als que busquen uns preus baixos com per als que el fan servir de referència el preu per poder preveure la qualitat del vi.

2- El segon factor fa referència a la inèrcia de comprar un vi que ja s’ha provat i es podria anomenar com fidelitat al producte conegut.

3- La compra d’un vi determinat en funció del menjar amb el qual es vol acompanyar l’àpat.

4- La Denominació d’Origen és el quart element influent, tot i que d’un forma irregular ja que s’aprecia que hi ha persones a les que els influeix molt, però moltes altres a les que no ho fa gens.

5- L’aparició en premsa, revistes i blogs especialitzats i llibres sobre vins són factors amb menor influencia.

(*) Tots aquests factor varien sensiblement depenent de l’edat del consumidor i del seu nivell d’ingressos, tal i com es pot veure amb el resum de l’estudi que s’adjunta amb aquesta nota de premsa. S’ha posat de manifest la relació estreta entre els més joves i els més grans amb els vins més econòmics i més fàcils de beure com són els blancs i rosats. El grup d’edat de 35 a 64 prefereixen el vi negre i tenen més cultura vitivinícola. Es pot comprovar que el vi rosat està relacionat amb els enquestats atrets per nivells de preu més baixos.

Grau de coneixement de les DO catalanes

Respecte la notorietat de les Denominacions d’Origen de fora de Catalunya, és aclaparador el coneixement que es té de Rioja. Entre les tradicionals també hi figura Ribera de Duero i resulta sorprenent com DO’s poc tradicionals com Rueda o Somontano, ocupen llocs destacats en la llista de DO més conegudes. Això demostra que les DO’s catalanes encara tenen un llarg camí per recórrer al nostre país i especialment en les grans superfícies comercials.

Respecte les DO’s catalanes, segons el seu grau de notorietat es poden observar tres grups, un primer amb les DO més conegudes format per Priorat i Penedès, un segon grup format pel gruix de les DO catalanes, per aquest ordre Montsant, Empordà, Terra Alta, Catalunya, Costers del Segre, Alella i Tarragona; i un últim grup amb dues DO molt menys reconegudes en els establiments de venda, que són Conca de Barberà i Pla de Bages.

Importància de l’enoturisme

Una breu aproximació a l’enoturisme com a mitjà per donar a conèixer i tastar els nostres productes ha donat com a resultat que hi ha un elevat nombre de persones que valoren molt la visita feta al celler en les compres posteriors.

Es pot descarregar l’estudi complet seguint aquest enllaç.


Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa