Els Parcs Naturals s’acosten als viticultors

En l'edició de 2011 del Parc a Taula hi participen 26 cellers de cinc espais naturals protegits

Parc a taula és un programa de desenvolupament econòmic promogut per la Diputació que pretén destacar, mitjançant la gastronomia, la producció artesana i la viticultura de proximitat i de qualitat, els valors naturals, culturals i paisatgístics dels espais naturals. En aquesta edició 2011, hi participen un total de 6 allotjaments, 36 restaurants, 26 cellers i 77 establiments, elaboradors i productors.

Es va concebre com un programa transversal de la Xarxa de Parcs Naturals i va néixer dins el marc del programa cultural ‘Viu el parc’ que el mateix ens promou d’ençà de 1992. L’any 2001, Garraf i d’Olèrdola van ser els primers a estrenar el programa. El 2004, Sant Llorenç del Munt i l’Obac va continuar la iniciativa incorporant-s’hi i, més endavant, el 2008, s’hi van afegir Serralada Litoral i Foix.

A partir del 2011, la Diputació delega a l’entitat catalana sense ànim de lucre Depana les tasques d’intermediació i gerència del projecte. Parc a taula cerca aliances per al futur dels espais naturals protegits. Lluny de propostes grandiloqüents, es tracta de destacar les activitats privades que conserven el territori, que són rendibles i que, per tant, no es poden menystenir.

Per mitjà de l’enogastronomia, es magnifica el paisatge i constitueix un instrument únic de dinamització socioeconòmica, de gestió del patrimoni natural i cultural, i d’instrumentalització de l’ús públic i pedagògic del territori. El seu repte és fer confluir en una iniciativa comuna el sector primari d’una àrea protegida en el sentit més ampli, els productors i transformadors dels productes naturals, els restauradors, el teixit social local, així com la conservació i la gestió pública de l’espai.

Treballa a favor de la permanència dels espais protegits a llarg termini. Lluny de la percepció que la ciutadania habitualment té dels parcs pel que fa a prohibicions o afeccions, la intenció és trobar un marc positiu que pot esperonar els agents privats a continuar treballant de costat amb els responsables administratius i la societat civil més receptiva.

Aquest és el repte: els paisatges es mantenen perquè tenen un contingut econòmic lligat al parc i resulta clarament rendible. I són part d’un patrimoni social i natural viu. És un espai que es pot sustentar i que se sustenta per ell mateix.

Per tal de donar difusió al programa, Parc a taula edita anualment una guia que posa en comú i dona a conèixer tots aquells agents que, des de fa anys, potencien i difonen els productes alimentaris locals i de qualitat per afavorir el desenvolupament econòmic sostenible, la biodiversitat i el reforç de la identitat local.


Cartell Parc a taula 2011 FOTO: VADEVI.cat

Nou comentari